۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۲۳۶۶۵
حجت الاسلام گودرزی:

فرجام بداخلاقی عذاب الهی است

حبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که صرف انجام اعمال عبادی چون نماز وروزه انسان شایسته پاداش نزد خداوند نمی شود بلکه برای تکمیل این اعمال باید به پرورش اخلاق پرداخت، گفت: اکثر اهل دوزخ بد اخلاق ها هستند.
شهادت حضرت امام باقر(ع)

به گزارش خبر نگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی گودرزی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در شب شهادت پنجمین پیشوای شیعیان امام محمد باقر(ع) در آستان مقدس امامزاده صالح بن موسی الکاظم(ع) با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: چند چیز سر آمد اخلاق در دین است که با بی توجهی به آن ها خود را شایسته پا داش از سوی خدا ندانیم.

وی افزود: یکی از آن موارد این است که ببخشی کسی را که به تو ظلم کرده البته این به آن معنا نیست که اگر کسی به تو ظلم کرد و از تو عذر خواهی کرد فقط او را ببخشی بلکه به این معناست که که اگر مورد ظلم واقع شدی اما او نیز از تو عذر خواهی نکرد با این حال باز تو او را ببخشی و این کمال اخلاق در دین است و یکی از سنگ محک های ایمان ما است.

حجت الاسلام گودرزی علت گرد آمدن امت نزد پیامبر را در حسن خلق ایشان دانست و اظهار داشت: خداوند به پیامبر فرمود: «این‌که مردم گرد تو جمع شده اند عمده اش این نیست که تو نماز می خوانی یا روزه می گیری  یا اعمال عبادی خود را به خوبی انجام می دهی بلکه به این به دو علت است، یکی خوش اخلاقی تو و دیگری این که کینه کسی را به دل نمی گیری.»

وی با بیان روایتی ادامه داد: عبد الله بن مسعود از یاران با فضیلت پیامبر در بازار مبلغی پول گم کرد مردم گرد او جمع شدند و هر کس نظری داد اما او گفت: خداوندا اگر او نیازمند بوده فتبارک الله که نیازش به واسطه مال من بر طرف شده اما اگر نیازمند نبوده انشاالله که آخرین گناهش باشد یعنی او در هر دو صورت سارق را دعا کرد و کینه اش را به دل نگرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مدل اخلاقی ائمه و بزرگان ما چنین بوده که در مدت 1400 سال هنوز میان مردم جا دارد و مردم شیفته مرام ائمه هستند و همچنان مراسمات این چنینی برگزار می شود و مردم با شور و اشتیاق در آن شرکت می کنند.

وی با اشاره به فرازی از دعای ابو حمزه ثمالی بیان داشت: خداوندا ما را در بعد اخلاقی در جایگاهی قرارمده که نیازمند عقوبت و عذاب باشیم زیرا گاهی افراد برای آگاهی از آثر سوء اعمالشان نیاز دارند به کمی عذاب تا نسبت به اعمالشان و عملکردشان بینا شوند.

حجت الاسلام گودرزی دومین عامل اخلاق سرآمدی در دین را وصل کردن ارتباط افرادی دانست که ارتباطشان را باهم قطع کرده اند و تصریح کرد: نه تنها افرادی که ما از آن ها قطع کرده ایم بلکه افرادی که خودشان از ما قطع کردند را موظف هستیم که به آن ها روی بیاوریم و تاکینه ها و کودورت ها دل ما را سیاه نکند و مانع رشد ما نشود.

وی در پایان بیان داشت: این چنین است که ما در این مسیر مورد محک حضرت حق قرار می گیریم تا مشخص شود که چقدر دیندار و اخلاق مدار هستیم./9591/پ202/ب

ارسال نظرات