۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۲۳۶۷۹
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

طلاب تحقیقات علوم اسلامی را همچون امام باقر در اولویت قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری از طلاب و پژوهشگران معارف دین خواست که با الگو قرار دادن امام باقر(ع)، تحقیقات اسلامى خود را در رشته هاى گوناگون افزایش دهند و به ویژه کتاب‌های اسلامی را به زبان های مختلف ترجمه کرده و به دنیا منتشر کنند.
حجت الاسلام ديرباز، نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري

 

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: به استناد نوشته های مناقب ابن شهر آشوب، «برای هیچ یک از فرزندان حسن و حسین (ع) این اندازه از علوم نظیر تفسیر، کلام، فتوا و احکام فراهم نشد که برای امام باقر (ع) فراهم بود».

 

 

وی با اشاره به آیه ی «لُقِّبَ بِهِ لِاَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ وَعَرَفَ اَصْلَهُ وَاسْتَنْبَطَ فَرْعَهُ وَ تَوَسَّعَ فیهِ وَ التَّبَقُّرُ التَّوَسُّعُ» گفت: باقر یعنی شکافنده علوم و دلیل لقب باقر العلوم در پنجمین اختر تابناک امامت ولایت آن است که ایشان علم را می شکافت و به اصل آن پی می برد و فروع علم را از آن استنباط کرده و دامنه علوم را وسعت می داد.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: دانش امام باقر (ع) همانند دیگر امامان از سر چشمه وحی بود، آنان آموزگاری نداشتند و در مکتب بشری درس نخوانده بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز یکی از مهم ترین اقدامات امام باقر(ع) را فراهم کردن بنیانگذاری انقلاب فرهنگی، نهضت علمی شیعه برشمرد و خاطرنشان کرد: هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندش امام صادق (ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید اما پایه گذاری و تأسیس آن از سوی امام باقر (ع) بود.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، تشویق به فراگیری علوم، نشر علوم و تدوین کتب را سه جهاد علمی امام محمد باقر (ع) برشمرد.

 

وی پایه و اساس هر عمل و فعالیت را اندیشه سازی و سالم سازی فکر دانست و اظهار داشت: برای ترویج علم باید در گام اول درباره اهمیت فراگیری دانش، ارزش و عظمت علما و هدف از فراگیری علم اندیشه سازی شود که امام محمد باقر(ع) این مرحله را به خوبی با بیان احادیث و سخنان گهر بار و نورانی طی کرده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که امام محمد باقر (ع) به نشر علوم و توسعه آن نیز توجه داشتند، خاطرنشان کرد: آن امام همام به خوبی می دانستند که فقط فراگیری علوم کافی نیست، باید در نشر آن نیز سعی و تلاش کرد.

 

وی یکی از مهم ترین جهاد علمی امام باقر (ع) را تأسیس دانشگاه علوم اسلامی دانست و گفت: هدف ایشان از تأسیس دانشگاه علوم اسلامی، تربیت شاگردان فراوان در عرصه های مختلف بود که تعداد شاگردان آن حضرت طبق روایات به 465 نفر می رسید.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری امام محمد باقر (ع) را به عنوان الگوی علم و دانش برای جوانان و نوجوانان معرفی و تأکید کرد: وظیفه روحانیون به عنوان علمای اسلام و ادامه دهنده راه انبیای الهی در انتشار علوم اسلامی بسیار خطیر است.

 

وی تصریح کرد: طلاب و روحانیان باید تلاش خود را در تحقیقات اسلامى در رشته هاى گوناگون افزایش دهند به ویژه در تولید کتاب های اسلامی که به زبان های مختلف ترجمه کرده و به دنیا منتشر کنند./1301/ت302/ی 

ارسال نظرات