بررسی ویژگیهای بنی امیه و تطبیق آن با زمان حال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام جواد سلیمانی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در دومین جلسه از دوره آموزشی سوژههای سخن که در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «چرا امام حسین(ع) با یزید مذاکره نکرد؟» به تبیین ماهیت و ویژگیهای بنی امیه و نیز علت مبارزه و دشمنی ایشان با اسلام پرداخت.
وی با بیان اینکه بنی امیه میان سایر قبایل عرب از قدرت و نفوذ بسیار بالایی برخوردار بوده است، گفت: در شرایطی که اثری از قبایل بنی مخزوم، بنی زهره، بنی تمیم و بنی عدی باقی نمانده بود، بنی امیه برای خود حکومت تشکیل داده و به بزرگترین دشمن اهلبیت عصمت و طهارت(ع) تبدیل شده بود.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه بنی امیه تا سال 132 هجری قمری حاکمیت جهان اسلام و تا سال 900 هجری قمری حاکمیت آندلوس را در دست داشت، اظهار داشت: قدرت و نفوذ بسیار بالای بنی امیه و نیز دشمنی تیره این قبیله با ائمه معصومین(ع) ما را بدین امر وا میدارد که با کشف ماهیت و ویژگیهای بنی امیه و تطبیق آن در زمان حاضر دشمن را شناسایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ویژگیهای بنی امیه در هر زمان و مکانی در حزبها، گروهها و حکومتهایی حلول مییابد که برای تحلیل شرایط پیش آمده باید ویروس این قوم شیطانی شناسایی شود.
حجتالاسلام سلیمانی با اشاره به برخی از سخنان شهید مطهری تأکید کرد: هرچند که بنی امیه ظاهری اسلامی داشتند اما فکر اموی در لفافه با اسلام مبارزه داشت همچنانکه امروزه نیز برخی از لعنت گویان به بنی امیه فکری اموی و مبارز با اسلام دارند.
وی تصریح کرد: زرسالاری، عطش قدرت، هیچ انگاری مردم، عدم اعتقاد درونی به معاد، انحصارطلبی و طایفه سالاری و شباهت و رابطه با یهود از بارزترین ویژگیهای بنی امیه بود.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)افزود: همانطور که تاریخ گواه به نقشهکشیهای سران بنی امیه میدهد، فکر و ایده خاص اجتماعی و نیز نقشه کشی و طراحی از شباهتهای بنی امیه به یهود بود.
و با بیان اینکه معاویه، عمروعاص، مغیرة بن شعبه و قیص بن سعد بن عباده از سران بنی امیه و جزو دهات و سیاستمداران عرب بودند، گفت: مغیرة بن شعبه نخستین کسی بود که نقشه چگونگی غصب خلافت را کشید و نیز برای جانشینی یزید بن معاویه برنامه ریزی کرد.
حجتالاسلام سلیمانی بیان داشت: بر اساس روایات حضرت رسول اکرم(ص) و امیر مؤمنان علی(ع)، به چهار ویژگی پلید از ماهیت بنی امیه اهمیت داده شده که بررسی هرکدام از این ویژگیها تأثیر بسزایی در تحلیل شرایط روز دارد.
وی با بیان اینکه خودکامگی و خداوند انگاری بخشی از ماهیت کثیف بنی امیه بود، تصریح کرد: امام علی(ع) در خطبه 93 نهجالبلاغه به شیفتگی این قوم برای تبدیل خلافت به سلطنت اشاره کرده و نسبت به مذاکره و کنار آمدن با بنی امیه ابراز بی اعتمادی میکنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)خاطرنشان کرد: عبارت «وَ اَیْمُ اَللَّهِ لَتَجِدُنَّ بَنِی أُمَیَّةَ لَکُمْ أَرْبَابَ سُوءٍ بَعْدِی کَالنَّابِ اَلضَّرُوسِ تَعْذِمُ بِفِیهَا وَ تَخْبِطُ بِیَدِهَا وَ تَزْبِنُ بِرِجْلِهَا وَ تَمْنَعُ دَرَّهَا لاَ یَزَالُونَ بِکُمْ حَتَّى لاَ یَتْرُکُوا مِنْکُمْ إِلاَّ نَافِعاً لَهُمْ أَوْ غَیْرَ ضَائِرٍ بِهِمْ وَ لاَ یَزَالُ بَلاَؤُهُمْ عَنْکُمْ حَتَّى لاَ یَکُونَ اِنْتِصَارُ أَحَدِکُمْ مِنْهُمْ إِلاَّ کَانْتِصَارِ اَلْعَبْدِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلصَّاحِبِ مِنْ مُسْتَصْحِبِهِ تَرِدُ عَلَیْکُمْ فِتْنَتُهُم» از خطبه 93 نهجالبلاغه توصیف دقیقی از ماهیت بنی امیه و خدا انگاری آنها است.
وی با بیان اینکه خودکامگی و سلطنت طلبی بنی امیه با استکبار امروزی تطابق دارد، اظهار داشت: با توجه به سخنان حضرت امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه 93 نهجالبلاغه، مذاکره و کنار آمدن با خوی اموی امری بسیار دشوار است.
حجتالاسلام سلیمانی با بیان اینکه قلع و قمع کردن مخالفان بخش دیگری از ماهیت اموی است، ابراز داشت: تمام روشنفکران و افراد بصیری که ماهیت پلید بنی امیه را میشناختند توسط کارگزاران این قوم نابود میشدند همانطور که سعد بن ابی وقاص را هم به درک واصل کردند.
وی با اشاره به بخش دیگری از خطبه 93 نهج البلاغه «عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِیَّتُهَا وَ أَصَابَ اَلْبَلاَءُ مَنْ أَبْصَرَ فِیهَا وَ أَخْطَأَ اَلْبَلاَءُ مَنْ عَمِیَ عَنْهَا» تصریح کرد: خوی اموی سلطه جو بوده و هرکجا که منفعتی باشد حضور مییابد و نیز اهل بینش که فطرت اموی آنها را بشناسد، دچار بلا میکند همانطور که این ماهیت در برخی از جریانهای سیاسی و خاندانهای حکومتی جاری شده است.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)اظهار داشت: قداست زدایی از احکام دین بخش دیگری از ماهیت بنی امیه بود همانطور که امام علی(ع) در روایتی فرمودند «وَ اَللَّهِ لاَ یَزَالُونَ حَتَّى لاَ یَدَعُوا لِلَّهِ مُحَرَّماً إِلاَّ اِسْتَحَلُّوهُ وَ لاَ عَقْداً إِلاَّ حَلُّوهُ» بنی امیه تمام احکام الهی را به نابودی و استحاله کشادند.
وی با بیان اینکه دشمنی بنی امیه با اسلام از مهمترین ویژگیهای ماهیت پلید بنی امیه بود، خاطرنشان کرد: بنی امیه جامعه دینی را استحاله و حقیت دین را وارونه کرد.
حجتالاسلام سلیمانی با بیان اینکه قوم بنی امیه صورتی از اسلام را در خود نگاه داشته و سیرت اسلام را از بین بردند، گفت: در وقعة صفین صفحه 93 آمده که حضرت امیر مؤمنان علی(ع) خطاب لشکریان خود در جنگ صفین فرمودند «سیروا الی اعداء السنن و القرآن» با دشمنان سنت رسول اکرم(ص) و قرآن کریم به مبارزه بشتابید.
وی با بیان اینکه اسلام ترکیبی از احکام ظرف و مظروف بوده و در صورت نبودن مظروف، ظرف آن فایده بخش نیست، ابراز داشت: اینکه ارزشهای اسلامی در جامعه مدافعی ندارد، تأثیر خوی اموی بر برخی از افراد است.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)تصریح کرد: رقابت نژادی و تباین قوانین اسلام با نژاد اجتماعی رؤسای قریش مهمترین علت مبارزه و دشمنی بنی امیه با اسلام بود.
وی در پایان گفت: با شناخت ویژگیهای بنی امیه میتوان گفت که کردهای عراق و اهل سنت مصر به دلیل نداشتن خوی اموی قابلیت سازگاری داشته و وهابیت و استکبار به دلیل دارا بودن خوی پلید بنی امیه، دشمن همیشگی شیعه خواهند بود./997/پ201/ی