۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۲۴۷۱۶
آیت‌الله مصطفوی:

علوم عقلی باید در تمام مراکز دینی قوت گیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: علوم عقلی ما باید در تمام مراکز قوت پیدا کند؛ اگر می‌خواهید اختلافی بین عرفا و علمای عقلی در خراسان نباشد، خواهش من این است که تنها مسائل عقلی محض را مطرح کنید.
آيت الله سيد حسن مصطفوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید حسن مصطفوی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) امروز در همایش «علوم نقلی و تمدن اسلامی» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی در تالار نور مشهد برگزار شد، گفت: تمام سعی عرفا در پرورش قوه خیال است و سرمایه اصلی آنان قوه تخیل است.

وی ادامه داد: اما اهل حکمت خیال را از ابزار ضعیف عقل می‌دانند؛ اگر تمام کتب عرفا را نگاه کنید قوه خیال بر آن حاکم است و ازاین‌جهت ازنظر ما که بحث عقلی می‌کنیم، علی رقم این‌که به آن‌ها احترام می‌گذاریم، نمی‌توانند مورد اعتنا باشند.

این استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که الهام و شهود از نظر عقلی ما موضوع قابل‌توجهی نمی‌تواند باشد، برهان متعلق به علم حصولی است، فلسفه و حکمت همان علم عقلی است و شیخ‌الرئیس هرگاه از عرفان یاد می‌کند، می‌گوید عرفان عقلی.

وی با بیان این‌که چرا باید در موضوعات پیچیدگی ایجاد کنیم،عنوان داشت:  تمام فرمایشاتی که بزرگان دارند اگر در دایره عقل باشد، برهان‌ها برهان‌های عقلی باشد و بدیهیات نیز عقلی باشد، قابل‌پذیرش است.

آیت‌الله مصطفوی اظهار داشت: در مساله معاد، اگر در موضوع معاد جسمانی بررسی کنید که معاد جسمانی را می‌توان با عقل اثبات کرد که یا نه، آیا می‌توان دلیل عقلی برای ضرورت معاد جسمانی و از طرف دیگر امکان آن را اثبات کرد؟ شیخ‌الرئیس گفت معاد روحانی را ما باعقل اثبات می‌کنیم و در شرع نیز تصدیق شده اما می‌گوید معاد جسمانی معقول نیست اما ازآنجاکه حضرت محمد (ص) از آن خبر داده‌اند، این را در بحث می‌پذیریم.

وی با نقد کسانی که به فلسفه معتقد هستند، ادامه داد: از ملاصدرا و خواجه نصیر بگیرید تا افراد دیگر، نتوانسته‌اند ضرورت معاد جسمانی را اثبات کنند، راهی را که انسان نمی‌توان با عقل ثابت کند، چه لزومی دارد هم ذهن خود و هم ذهن مردم را به اذیت بیندازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تأکید کرد: ما در مجمع تنها باید مباحث عقلی را مطرح کنیم، عرفان و این قبیل موضوعات را باید کنار بگذاریم؛ علوم عقلی ما باید در تمام مراکز قوت پیدا کند؛ اگر می‌خواهید اختلافی بین عرفا و علمای عقلی در خراسان نباشد، خواهش من این است که تنها مسائل عقلی محض را مطرح کنید./9315/پ202/ج

ارسال نظرات