جوانان بدون آمادگی وارد هر بحثی نشوند/ اثبات افضلیت امیرمؤمنان با استناد به اسناد اهل سنت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید علی میلانی استاد برجسته حوزه علمیه شب گذشته در نخستین شب اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر که در هتل الغدیر مشهد برگزار شد به بیان فضایل و خصوصیات برجسته امیرمؤمنان(ع) پیش از این عالم و در این عالم پرداخت.
وی با قرائت آیه 102 سوره نحل «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ لِیُثَبِّتَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمینَ» و بیان این موضوع که امر تثبیت قلوب مؤمنین در رابطه با فضایل ائمه امر بسیار مهمی است، گفت: این امر نه تنها از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه در زمان ما در اولویت قرار دارد.
این عالم دینی ادامه داد: تکلیف همه علما، خطبا و مبلغین مذهبی، بیان عقائد حقه است تا ایمان مؤمنین تقویتشده و هرگز کسی از اهل ایمان تحت القائات شیطانی و تشکیکت مخالفین قرار نگیرد.
وی، به لزوم تقویت مبانی اعتقادی جوانان اشاره کرد و بیان داشت: که ما مکرر گفتهایم جوانان ما که با رسانه های مختلف سروکار دارند ابتدا باید مبانی اعتقادی خود را تقویت کنند سپس اگر خواستند پای حرفهای دیگران بنشینند در غیر این صورت پای سخن دیگران نشست بدون آمادگی جایز نیست.
آیت الله میلانی با تأکید بر استمرار تقویت مبانی اعتقادی در مراسم هایی همچون اجلاس غدیر، عنوان داشت: مگر میشود آدم بدون آمادگی در فضای آلوده قرار بگیرد و یا خود را در این فضا قرار دهد؟ بنابراین باید در این قبیل مجالس، مبانی اعتقادی به طور مستند بیان شود تا ایمان اهل ایمان تقویت شود و تشکیکات مخالفین مؤثر واقع نشود.
وی، هدایت مسلمانان را دیگر رسالت چنین محافلی دانست و اظهار داشت: هدایت مسلمین وظیفه دیگری است که خداوند میفرماید: «هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمینَ»؛ کسانی که عناد ندارند و تسلیم حق میشوند باید مطالب ما را بشنوند و اگر مطالب ما مطابق کتاب، سنت و عقل صحیح باشد خواهند پذیرفت؛ باید مطالب متعلق به اهل بیت (ع) را به طور صحیح و دقیق بیان کرد و به طور علمی، مستند و بامتانت مطرح شود.
آیت الله میلانی با بیان این که دلایل امامت امیرمؤمنان (ع) پس از پیامبر اکرم (ع) یا از کتاب است، یا از سنت و یا از طریق عقل، گفت: ما دلایل خود را بر اساس حکم عقل بررسی میکنیم و در این بررسی به بیان اثبات فضایل امیرمؤمنان خواهیم پرداخت.
وی تصریح کرد: یکی از راههای اثبات افضلیت امیرمؤمنان (ع) به حکم عقل، بیان خصایص آن حضرت است. وقتی امیرمؤمنان (ع) خصایصی دارند که احدی از صحابه پیغمبر اکرم (ص) هیچ یک از آن خصایص را ندارد و این خصوصیتها در اسناد معتبر در کتب خود عامه واردشده، قطعاً حضرت از دیگر صحابه افضل خواهند بود و تقدم خواهند داشت، در این صورت، تقدم ایشان واجب بوده و تقدم دیگری بر ایشان باطل است.
این عالم برجسته به بیان خصوصیات امیرمؤمنان با استناد به کتب اهل سنت پرداخت و عنوان داشت: از احمد بن حنبل به سند های معتبر نقلشده است که «نیامده است برای غیر پیغمبر اکرم (ص)آنچه که برای امیرمؤمنان (ع) از سند های صحیح آمده»؛ این عبارت را با همین نص، «حافظ ابوالفرج ابن الجوزی حنبلی» در کتاب «مناب» احمد بن حنبل آورده ولی در نقل عدهای، این موضوع تحریفشده است.
وی، خصایص امیرمؤمنان (ع) را به سه دوره تقسیم کرد و بیان داشت: خصایص امیرمؤمنان (ع) به قبل از این عالم، در این عالم و بعدازاین عالم تقسیم میشود.
آیت الله میلانی به بیان خصایص امیرمؤمنان (ع) قبل از این عالم پرداخت و گفت: مطلب اول این است که پیغمبر اکرم (ص) و امیرمؤمنان (ع) پیش از خلق آدم از نور واحد خلقشدهاند، حدیث «خُلقتُ أنا و عَلىٌّ مِن نورٍ واحدِ قَبلَ أن یخلُقَ اللهُ آدمَ بأربَعةٍ آلافِ» را به سندهای کثیر از طرق عامه از عدهای از صحابه از پیغمبر اکرم (ع) نقل میشود؛ نقل این اسناد به ابوذر، جابر بن عبدالله انصاری و همچنین به ابو هرَیره و اسناد معتبر دیگری بازمیگردد.
وی ادامه داد: از سلمان نیز در کتاب «فضائل الصحابه احمد بن حنبل» چنین نقلشده است: «کُنتَ أَنَا وَ عَلیٌ نُوراً بَینَ یَدِی الله عَزَّوَجَل قَبلَ أَن یُخلَق آدَمَ بِأَربَعَه عَشرَ أَلفٍ عام».
مدیر بنیاد فرهنگی امامت اضافه کرد: در روایاتی نقلشده که ملائکه، عبادت و حمد خداوند را از پیامبر (ص) و امیرمؤمنان (ع) یاد گرفته اند. همچنین خداوند متعال از ملائکه مقربین، امامت، خلاف و ولایت امیرمؤمنان(ع) را اخذ کرده است، «متی سُمّی علیّامیرالمومنین ما انکروافضله سُمّی بذلک و آدم بین الرّوح و الجسد».
وی بابیان این که انبیاء گذشته نیز برای بشارت ولایت امیرمؤمنان (ع) مبعوث شدند، اظهار داشت: انبیاء سلف مبعوث شدند تا ولایت امیرمؤمنان (ع) را به امتهای خود اعلام کنند؛ حاکم نیشابوری روایتی دارد که به عبدالله بن مسعود میرسد که بر این موضوع تأکید کرد است: «عَطانی مُلک وَ قالَ یا مُحَمَد وُسِعَ مِن أرسَلنا مِن قَبلِک مَن رُسُلَنا عَلی ما بُعِثوُ، قال ما کُنتُم ما بُعِثوُ، قال فی َولایَتِکَ عَلیُ بنَ أبی طالِب».
آیت الله میلانی به بیان دیگر خصوصیات امیرمؤمنان پرداخت و ابراز داشت: نام امیرمؤمنان (ع) در عرش مکتوب شده است؛ طبرانی، ابن اساکر، جلالالدین سیوطی و دیگران روایت کرده اند، قال رسول الله: «لَمّا اُسْریَ بی إلَی السَّمآءِ، بَلَغَ بی جَبْرَئیلُ مَکانًا لَمْ یَطَأْهُ قَطُّ جَبْرَئیلُ ...».
وی اضافه کرد: از طبرانی با سند جابر از رسول خدا یاد شده که بر در بهشت نوشتهشده: «مَکتوبُ علی باب الجنة لاا له الا الله محمد رسول الله، علی ولی الله و اخو رسول الله قبل ان یَخلق السَموات و الارض بالفی عام» و همچنین در سندی دیگر نقلشده است که بر دربهای بهشت این عبارت نوشتهشده است: « لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، مُحَمَّداً رَسوُلُ الله و عَلِیّاً وَلِیُّ الله».
آیت الله میلانی با بیان این که در اسنادی از توسل حضرت آدم به امیرمؤمنان (ع) برای اخراج نشدن از بهشت حکایت دارد، عنوان داشت: از جمله خصایص امیرمؤمنان (ع) در این عالم نسب حضرت است؛ اگر نسب ایشان را با سایر صحابه مقایسه کنیم، مشخص میشود که چه کسی میتواند خلیفه رسول الله (ص) باشد.
وی، دیگر فضیلت امیرمؤمنان (ع) را ولادت ایشان در خانه خدا عنوان کرد و ابراز داشت: حاکم نیشابوری صریحاً به تواتر خبر ولادت امیرمؤمنان در کعبه اقرار میکند و میگوید: «و قد تواترت الأخبار أنّ فاطمة بِنتِ أسَد وَلَدتُ أمیرِ المُؤمِنینَ علیّ بنُ أبی طالِب کَرَّمَ اللَّهُ وَجهِه فی جُوفِ الکعبة».
مدیر بنیاد فرهنگی امامت خاطرنشان کرد: سلمان، ابوذر، مقداد، ابوسعید خدری و جمع دیگری از صحابه نسبت به برتری امیرمؤمنان از سایر صحابه اشاره دارند و میگویند: «إنَّ عَلیٌّ أوَّلَ مَن أسلَم وَ عَلیٌّ أفضَلَ مِن کُلِّ صَحابِه»./9315/پ202/ب4