۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲۲۵۶۹۲
کارشناس رسانه ملی:

توسل یک راهبرد قرآنی برای افزایش معرفت افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که توسل دارای ریشه قرآنی است، گفت: توسل یکی از راهبردهای میان بر اسلام برای سعادت و نجات انسان از گرداب گناه است.
حجت الاسلام نقي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ولی الله نقی پورفر، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در سلسله نشست های ولایت شناسی در حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که رهنمودهای ائمه در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ازلی و ابدی است، گفت: ائمه بزرگوار از جمله حضرت علی(ع) به علت این که معصوم بوده اند و اندیشه های آنها فوق تصور اندیشه‌های آدمی بوده است کلام آنها و رفتار آنها بهترین الگو برای انسان در زندگی است به عبارت دیگر انسان در زندگی باید از سیره اهل بیت پیروری کند.

وی با بیان این که اهل بیت تمامی طول عمر خود را وقف انقلاب برای اسلام کردند و می خواستند با یک انقلاب عظیم درون انسان ها را متحول کنند، افزود: اهل بیت یک ذره هوای نفس ندارند و همواره برای نجات انسان ها تلاش می کردند و تمامی پیروان مذاهب اسلامی شاخص های اهل بیت را قبول دارند و اگر تاریخ را بررسی کنید می بینید اهل بیت علی رغم این که مقام آنها توسط حکومت غصب شده بود ولی از هیچ کمکی به حکومت برای تعالی و رشد مردم دریغ نمی کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که جایگاه اهل بیت به عنوان رهبر مسلمین جایگاه نجات بخش جامعه است، گفت: اگر از اهل بیت و ولایتمداری دوری کنیم به صراحت جامعه اسلامی در معرض آسیب شدید قرار می گیرد.

حجت الاسلام نقی پور فر ادامه داد: مهم ترین رسالت مردم نسبت به اهل بیت را پیروی از آن ها در مبحث یاری برای پیشوایی و رهبری جامعه اسلامی عنوان کرد، گفت: واقعه کربلا سیره عملی امام حسین(ع) برای نجات جامعه بشری و انجام رسالت خود بود که تاکنون در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده است.

وی ادامه داد: حضرت عیسی الگوی ایثار فردی است اما امام حسین(ع) الگوی ایثار جمعی در راه خداوند است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید به رفتار ائمه نگاه کرد و در رفتار آنها به صورت عملی معجزات خداوند را دید، گفت: انسان باید به سیره عملی اهل بیت عمل کرده و در عمق آن تفکر کرده و در شرایط مختلف از رفترا آنها الگوبرداری کند.

حجت الاسلام نقی پور فر با بیان این که ائمه در شرایط مختلف اقدام به بیدارکردن عقل های مردم کردند و انسان های برجسته ای را تربیت کردند، افزود: قرآن و اهل بیت مهم ترین راه برای سعادت انسان ها هستند.

وی افزود: انسان باید در کنار تمسک به قرآن و اهل بیت باید به اهل بیت تشرف و توسل هم بجوید و آنها را واسطه فیض میان خود و خدا قرار دهد و توسل به اهل بیت و تشرف به آنها موجب افزایش معرفت انسان به اهل بیت و خداوند می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که توسل دارای ریشه قرآنی است،گفت: تمامی قرآن در سوره حمد خلاصه شده و خلاصه سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم آن است و اگر به این آیه شریفه دقت کنید متوجه می شوید که ب ابتدای سوره حمد ب توسل است و به معنای توسل به اسما خداوند است که اسما خداوند به دو دسته تقسیم می شود که یکی همان اسما و صفات خداوند هستند و دیگری اسما ظاهری خداوند است که اسما ظاهری خداوند همان ائمه و پیامبران هستند.

حجت الاسلام نقی پور با بیان این که همچنین به صورت آشکار در قرآن آمده که هنگامی فرزندان حضرت یعقوب می خواستند به خاطر گناهاشان به درگاه خداوند توبه کنند حضرت یعقوب (ع) را واسطه قرار دادند و از خداوند خواستند آنها را به واسطه حضرت یعقوب ببخشد و این یک نمونه برای توسل در قرآن کریم است که متاسفانه اهل سنت از این نعمت محروم مانده اند.

وی با بیان این که توسل یک راه یک طرفه نیست بلکه اهل بیت هم در آن به فرد توجه دارند، یادآور شد: توسل یک راه میانبر برای شیعه است و چون دو طرفه است موجب هدایت و افزایش معرفت انسان می شود و این درحالی است که اهل سنت از این نعمت و فیض بزرگ الهی محروم هستند./968/پ203/س

ارسال نظرات