۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۲۶۴۷۲
در قم؛

نشست علمی قرآن در آیینه نهج البلاغه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «قرآن در آیینه نهج البلاغه» با حضور طلاب غیرایرانی در مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام مسعودي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام مسعودی استاد حوزه علمیه در ابتدای نشست «قرآن در آیینه نهج البلاغه» که در مؤسسه بنت‌الهدی برگزار شد، گفت: در ابتدا باید ببینیم که از زاویه دید چه کسی می خواهیم قرآن را مورد مطالعه قرار دهیم؟ زیرا حضرت علی (ع) کسی است که قرآن با روح و جان وی اجین شده است.

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در خطبه 176 و 198 بنا بر نهج البلاغه صبحی صالح، صفاتی را برای قرآن ذکر کرده است که اگر این صفات را جمع کنیم دیدگاه حضرت علی(ع) در مورد قرآن برای ما مشخص می‌شود.

 

حجت‌الاسلام مسعودی با اشاره به صفت ذکر، گفت: صفت ذکر بارها در قرآن آمده است و مراد از ذکر این است که قرآن لزوما مطلبی را که نمی‌دانیم نمی‌گوید بلکه خیلی از چیزهایی را که می‌دانیم و فراموش کرده‌ایم را به ما تذکر می‌دهد.

 

وی در ادامه موعظه را صفت دیگر قرآن برشمرد و اظهار داشت: موعظه قرآن با دیگر موعظه‌ها تفاوت اساسی دارد زیرا موعظه قرآن به دل می‌نشیند اما دیگر موعظه‌ها تا گوش افراد می‌رسد و در جان آنها نفوذ نمی‌کند.

 

سخنران نشست افزود: قرآن نامه خدای متعال برای انسان‌هاست که خداوند در آن بشارت می‌دهد، خبر می‌دهد، راه را نشان می‌دهد و برای مردم حبل متین است. یعنی ریسمان محکم است و هر مریضی روحی مانند حسد، کینه و... که داشته باشید قرآن می‌تواند شما را از آن بیماری و مرض نجات دهد.

 

وی نور مبین، قول فصل، احسن‌الحدیث، ربیع القلوب، انفع‌القصص، برهان جلی و هدایت را از صفات دیگر قرآن برشمرد و تأکید کرد: هدایت دو نوع است گاهی راه را نشان می‌دهند و گاهی هم دست انسان را می گیرند و به منزل می رسانند، اما در هر دو صورت قرآن هدایت برای کسی است که آن را هدایت بداند.

 

حجت الاسلام مسعودی با اشاره به صفات به ظاهر متناقض درباره قرآن گفت: اینکه حضرت علی (ع) قرآن را هم صامت می داند و هم ناطق از این باب است که قرآن مانند ضبط صوت نیست که حرف بزند بلکه باید آن را بخوانید و در آن تفکر کنید.

 

این استاد حوزه در پایان افزود: در بررسی که انجام دادیم در هر صفحه از نهج البلاغه حدود دو آیه به طور مستقیم یا غیرمستقیم استفاده شده است و در حقیقت امام علی(ع) را می‌توان جلوه واقعی و عملی قرآن دانست./907/د102/ی

ارسال نظرات