۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۲۶۶۵۳
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

جامعه قرآنی درباره وقف دچار بحران مفهومی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: جامعه قرآنی درباره وقف دچار بحران مفهومی است ولی با تبیین و توسعه فرهنگ وقف می‌توان این مشکل را برطرف کرد و وقف را توسعه داد.
حجت‌الاسلام حميد محمدي، مشاور وزير ارشاد در امور قرآني و رئيس مرکز هماهنگي،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین هم اندیشی پیرامون وقف قرآنی، با حضور اساتید، صاحب نظران و مدیران فرهنگی کشور که پیش از ظهر امروز در هتل ارم تهران برگزار شد، گفت: جامعه قرآنی درباره وقف دچار بحران مفهومی است ولی با تبیین و توسعه فرهنگ وقف می‌توان این مشکل را برطرف کرد و وقف را توسعه داد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این‌که قلب و جسم اقتصاد کشور اسلامی وقف است، اظهار داشت: وقف صرف مال و منافع آن برای نسل هاست و اقتصاد اسلامی زمانی درست می‌شود که وقف آن درست شود.

حجت‌الاسلام محمدی با تأکید بر این که مجموعه موقوفات باید به نحوی اداره شود که اداره آن از سایر نهادها بهتر باشد، عنوان داشت: بارزترین نوع صدقه وقف است و وقف رفتار اجتماعی تکامل یافته در جامعه است.

وی ادامه داد: عالم غیر از وجه‌الله چیزی نیست و همه چیز غیر از خدا در حال هلاکت است و تنها، کاری باقی می‌ماند که برای خدا باشد و در قرآن، بارزترین مصداق این موضوع، وقف است و قصه انفاق پرداخت مالی از چیزهایی است که مصداق وجه‌الله است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این‌که شهید بارزترین مصداق وقف است، گفت: شهید اوج واقفین عالم وجود است که حیات عند ربه پیدا می کند، زیرا از خود عبور کرده و همه چیز خود را برای خدا گذاشته است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این‌که هر جامعه‌ای که به بلوغ اجتماعی برسد، به نقطه شهادت و فرهنگ وقف خواهد رسید، عنوان کرد: صدقه و وقف از عواملی هستند که باعث تطهیر روح انسان می‌شوند و اگر جامعه امروز جهانی دچار اضطراب باطنی است به سبب دوری از فرهنگ انفاق است زیرا یکی از مظاهر آرامش، توسعه فرهنگ وقف است که به آن توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که بحران تربیتی و اخلاقی را می‌توان با وقف رفع کرد، ابراز داشت: موضوع سنت تاریخی وقف، معاصرسازی وقف، آینده نگری وقف از موضوعات کلیدی است که قابلیت گفتگو دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این‌که حتی ظرفیت وجودی استعدادها را هم می توان وقف کرد وآن را از حالت ایستا خارج کرد، اظهار داشت: اگر بتوانیم وقف را پویا کنیم، وقف یک چرخه رشدی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: آن چه که در تبلیغات فرهنگ وقف بدان بسیار کم توجهی شده است، دیپلماسی وقف قرآنی است که در این زمینه، موسسات قرآنی و بخش‌های مردمی را می‌توان به این فرهنگ عظیم وصل کرد.

حجت‌الاسلام محمدی روشن کردن وظیفه دستگاه‌ها، ضعف توجه رسانه ملی به موضوع وقف، ارتباط و مشارکت ضعیف دستگاه‌ها با اوقاف، توسعه نظریه‌پردازی در بحث وقف از جمله مسایلی دانست که باید در توسعه فرهنگ بدان توجه کرد و تصریح کرد: تغییر رویکرد موقوفات از مصرف‌گرایی به تولید از دیگر مسایلی است که باید به آن توجه کرد./805/پ202/ص

 

ارسال نظرات