۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۲۶۷۲۰
استاد حوزه علمیه آمل:

بهره گیری از آموزه های دینی سبب تحکیم بنیان خانواده می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه آمل، بهره گیری از آموزه های دینی را عامل مهمی در تعالی و سعادت خانواده ها دانست و گفت: فاصله گرفتن از ارزش های دینی بنیان خانواده را سست خواهد کرد.
امام جمعه دابودشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مهدی تقی زاده، استاد حوزه علمیه حضرت ابالحسن امیرالمومنین(ع) آمل، شب گذشته در سلسله نشست های اخلاق در خانواده از منظر قرآن و روایات بخش دابودشت با بیان این که ما به عنوان امت حضرت محمد(ص) در دین مبین اسلام زندگی می کنیم که بهترین الگوی رفتاری و اخلاقی است، گفت: تا حدی که در قرآن بیان شده ما می توانیم با بهره گیری از مبانی اخلاقی این آموزگار جهانی زمینه ساز عزت خود و جامعه باشیم.

 

امام جمعه دابو و دشت سر افزود: باید با اجرای این مبانی اخلاقی در خانه و خانواده بتوانیم در شکل گیری مدینه فاضله دست به دست هم داده تا سعادتمند و عاقبت بخیر شویم و باید خانواده را بشناسیم و تفسیری از یک خانه اسلامی دینی داشته باشیم.

 

حجت الاسلام تقی زاده تصریح کرد: جامعه شکل گرفته از رودخانه‌ها و چشمه‌های کوچک خانواده‌ است که اگر گل‌آلود و مسموم باشد نباید توقع داشت که آن دریا هم آب خوبی داشته باشد و اقیانوس جامعه از چشمه خانواده پر می‌شود که باید در راستای تعالی خانواده کوشا باشیم.

 

وی با بیان این که دین مبین اسلام توجه عمیقی به نهاد اجتماعی خانواده داشته است، خاطرنشان کرد: اگر امروز مقام عظمای ولایت در ابعاد مختلف نسبت به مبانی تربیتی خانه و خانواده و امروز در امر جمعیت فرمایشاتی دارند با تشکیل بنیان مستحکم خانواده این موضوع به وقوع خواهد پیوست و آن هم در مقوله ازدواج و از طریق شرع و مبانی حقوقی که در غیر این صورت مورد عنایت شارع مقدس و دین مبین اسلام نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه آمل با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام، بیان داشت: بهترین شما کسی است که برای خانواده‌اش بهترین باشد و خود را خوب نشان دهد که‌ بعضی‌ها در بیرون از خانه خودشان را خوب نشان می‌دهند اما در خانه خوب نیستند.

 

امام جمعه دابو و دشت سر با بیان این که یکى از سپرهاى قوى براى حفظ دین ازدواج است، گفت: تسریع در امر ازدواج فایده‏هاى فراوانى دارد و تأخیر آن زیان‏هاى بسیار و کم‏تر عاملى پیدا مى‏شود که به اندازه فساد و انحرافات جنسى به نوجوانان و جوانان لطمه بزند.

 

حجت الاسلام تقی زاده تصریح کرد: این مفاسد لطمه هایى مى‏زند که در کل زندگى و در دوران عمر انسان تأثیر نامطلوب دارد و حال که ازدواج مفید و لازم است باید ببینم معیارهاى یک همسر خوب چه بوده و در انتخاب همسر باید متوجه باشیم مى‏خواهیم کسى را انتخاب کنیم که یک عمر در کنار او زندگى کنیم.

 

وی با بیان این که نباید این مسئله مهم از روى احساسات و بدون دقت و مشورت انجام شود، گفت: اگر انسان دچار همسر ناشایست یا نامتناسب و ناهماهنگ شود کارش بسیار مشکل خواهد بود و مبادا با خود بگوید فعلاً ازدواج مى‏کنم و اگر در آینده نتوانستیم با هم زندگى کنیم می توانیم از هم جدا ‏شویم.

 

استاد حوزه علمیه آمل با تاکید بر این که براى انتخاب همسر باید معیارهایى داشته باشیم، بیان داشت: دختر و پسر باید ملاک‏ها و میزان هایى داشته باشند و بدانند چه همسرى با چه مشخصات و چه صفاتى می خواهند که می‏توان ملاک‏ها و معیارها و خصوصیاتى را که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود البته با مراجعه به قرآن و احادیث و روایات می توانیم دست پیدا کنیم.

 

امام جمعه دابو و دشت سر در بخش دیگری از سخنان خود با بهره گیری از قرآن و در تبیین قصه حضرت یوسف(ع) و تطابق آن با مسائل روز و مشکلات و معضلات جامعه، گفت: آنچه مسلم است این بوده که قرآن یک کتاب قصه نیست و آنچه در قالب قصص قرآن آمده به عنوان پیام ها و درس های بزرگ زندگی برای همیشه تاریخ زندگی بشر است.

 

حجت الاسلام تقی زاده افزود: آموزه های این قصه زیبای قرآنی و الگوهای رفتاری این پیامبر بزرگ الهی سبب عزت و سربلندی بشریت خواهد شد که با قبول این الگوهای رفتاری و پیاده کردن در زندگی فردی و اجتماعی به خصوص در خانه و خانواده سبب عزت و تعالی خود و جامعه خواهیم شد که زمینه ساز سعادت و رستگاری می شود.

 

وی با اشاره به این که در جهان هستی آموزگاران زیادی وجود دارند که با الگوپذیری از سبک زندگیشان می توانیم مسیر سعادت را سپری کنیم، تصریح کرد: حضرت یوسف در هیچ شرایطی ناامید نشد حتی هنگامی که از سوی برادرانش در چاه افتاد و ارتباط مستمر و پایدار و خالصانه با خدا او را از قعر چاه به عزیزی مصر رساند و ناجی انسان های ناامید شد که انسان های مؤمن و متقی نیز با تفویض امور بر خداوند متعال می توانند همانند این پیامبر الهی به عزت و سربلندی برسند./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات