۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۲۷۵۸۹
حجت‌الاسلام رفیعی:

عاشورا دائره المعارف موعظه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی از محرم و عاشورا به عنوان هویت و شناسنامه مظلومیت شیعه یاد کرد، گفت: عاشورا تذکر برای مؤمنان است، این واقعه نشان می‌دهد اگر دین در خطر بیفتد امام حسین(ع) نیز خون می‌دهند، نشان می‌دهد اگر منکر بزرگی همانند یزید پیش آمد باید هر هزینه‌ای لازم باشد برای مقابله با آن پرداخت کرد.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با نخستین شب ماه محرم الحرام در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیات قرآن کریم به بیان فلسفه و برکات برگزاری مراسم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) پرداخت و از محرم و عاشورا به عنوان هویت و شناسنامه مظلومیت شیعه یاد کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش گسترده وهابیت برای بی گناه نشان دادن یزید بن معاویه در ماجرای کربلا اظهار داشت: کتاب‌های مختلفی از سوی این افراد برای بی گناه نشان دادن یزید چاپ می‌شود، برخی برای زیر سؤال بردن واقعه عاشورا تلاش می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی کربلا را دایرة المعارف موعظه دانست و اظهار داشت: در کربلا انجام فرائض الهی، ایثار، محبت، ولایتمداری، عشق به امام(ع) و پیروی از ولی الهی مشاهده می‌شود؛ تمام این‌ها موعظه است و فرد باید الگو بگیرد.

 

وی تأکید کرد: عاشورا تذکر برای مؤمنان است، این واقعه نشان می‌دهد اگر دین در خطر بیفتد امام حسین(ع) نیز خون می‌دهند، نشان می‌دهد اگر منکر بزرگی همانند یزید پیش آمد هر هزینه‌ای لازم باشد برای مقابله با آن باید پرداخت کرد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: کربلا درس زندگی و بیان حق است؛ قرآن نیز می‌فرماید «با بیان داستان گذشتگان با حق آشنا شده، مؤعظه و درس بگیرید»؛ آیا بیان واقعه کربلا درس زندگی و نشانگر حق نیست که فرد نخواهد آن را زنده نگه دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن خاطرنشان کرد: خدا در قرآن می‌فرماید «ای پیامبر به مردم بگو ما از آنها مودت و دوستی اولیا را می‌خواهیم»؛ اگر امام(ع) زنده باشند فرد با پرداخت خمس و دیگر مسائل مودت خود را نشان می‌دهد، ولی اگر امام(ع) به ظاهر در میان افراد نباشد فرد باید با برگزاری مراسم عزاداری مودت خود را نشان دهد.

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع) کارگردان واقعه عاشورا بودند، ولی اهل‌بیت(ع) نیز آن را بیان کردند؛ به قدری رسول‌الله(ص) و امیرمؤمنان(ع) عاشورا را بیان کرده بودند که بسیاری از افراد همانند ام سلمه و ام هانی این واقعه را می‌دانستند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که در آیه قرآن آمده باید شعائر الهی را حفظ کرد، بیان داشت: خدا صفا و مروه را نشانه خود بیان می‌کند، چون از شعار الهی است، خدا کعبه را از شعار بیان می‌کند، از این‌رو هر فردی مکه می‌رود باید هفت بار بر آن طواف کند.

 

وی افزود: اکنون نیز عید قربان شعائر الهی است، با این وجود آیا کربلا شعائر نیست، آیا قربانی شدن بیش از هفتاد نفر در یک سرزمین شعائر الهی نیست، این‌ها شعائر الهی است که فرد باید آنها را زنده نگه دارد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به روایت «خدا رحمت کند کسی که ما را زنده نگه‌دارد»، بیان داشت: امر اهل‌بیت(ع) به هر چیزی که به این بزرگواران منتسب است گفته می‌شود، همانند انتخاب نام ائمه اطهار(ع) برای فرزندان، برگزاری جلسات برای یاد معصومان(ع) و مراسم عزاداری از جمله زنده نگه داشتن امر اهل‌بیت(ع) است.

 

وی تصریح کرد: یکی از تأکیدات اهل‌بیت(ع) مسأله شعر خوانی برای امام حسین(ع) بود؛ کمیت در ضمن شاعر بودن، فقیه، حافظ قرآن و‌ خطیب بوده است که در فضائل ائمه اطهار(ع) شعر می‌سروده است، معصوم(ع) درباره این شاعر می‌فرمایند «کمیت به سبب این اشعار بهشتی است»؛ دنیا بازار مال دنیا نیست، بازار تقوا و ایمان است.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر این‌که شعرایی که برای اهل‌بیت(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) شعر می‌سرآیند قدر خود را بدانند، عنوان کرد: شعر سرودن برای ائمه اطهار(ع) افتخار است؛ دستگاه امام حسین(ع) دستگاه مالی و اقتصادی نیست، بلکه نیت و انگیزه مهم است.

 

وی یادآور شد: امام(ع) می‌فرمایند «گریه برای امام حسین(ع) به اندازه شهادت در رکاب ایشان ثواب دارد»./993/ پ202/س

ارسال نظرات