شناخت ولایت راه فهم قرآن کریم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام هادی الیاسی، خطیب حوزه علمیه، در دومین جلسه از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دهه محرم الحرام که در مسجد جامع خاتم الانبیا(ص) پردیسان قم برگزار شد، گفت: عبادت وجه بروز عبودیت است و تنها کسی به عبادت میپردازد که در مقام عبودیت تسلیم حق تعالی شده باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه عبادت بدون تسلیم و عبودیت نمیتواند مقام و منزلت کسی را ارتقا دهد، افزود: آنچه که پیامبران را به چنین مقام والایی رساند، عبودیت ایشان بود.
خطیب حوزه علمیه اضافه کرد: شیطان هزاران سال در درگاه الهی به عبادت خدای متعال پرداخت اما در نهایت به سبب بندگی ناقص و عدم تسلیم در برابر حق متعال، از مقامات والا به پستترین مقام ممکن نزول یافت.
وی خاطرنشان کرد: شریعت برای تمام انسانها وارد شده است و در هر زمان پیغمبری وجود داشته تا آن شریعت را به بندگان رسانده و آنها را تذکیه و تعلیم دهد.
حجتالاسلام الیاسی اظهار داشت: پس از پیامبران الهی، وظیفه تذکیه نفس و رساندن حقایق شریعت بر عهده قرآن کریم و اهلبیت معصومین(ع) است همانطور که در روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) آمده است که «القرآن یهدی الی الامام و الامام یهدی الی القرآن» قرآن بندگان را به سوی امام معصوم و امام آنها را به سوی قرآن رهنمون میکند.
وی ابراز کرد: در میان مسلمانان، آن فرقههایی که امام و هادی ندارند، هیچگاه نتوانستند نیازهای خود را از درون قرآن کریم استخراج کنند چراکه قرآن تنها با وجود امام معصوم(ع) و تفاسیر ایشان، پاسخگوی تمام حوائج انسانها است.
خطیب حوزه علمیه با بیان اینکه بیعت نکردن امیرمؤمنان علی(ع) سبب اختلاف در امت اسلام نبود، گفت: اختلافات میان مسلمانان از زمانی آغاز شد که اشخاصی از دستور پیامبر اکرم(ص) مبنی بر پیوستن به لشکر اسامه و نیز کتابت وصیتنامه سرپیچی کردند چراکه نیت آنها از ابتدا تحریف دین اسلام بود.
وی با بیان اینکه خدای متعال سه نوع عذاب برای بندگان مشخص کرده بود، تصریح کرد: با درخواست پیامبر اکرم(ص) دو گونه از عذابها که همانند عذاب امتهای گذشته بود، از امت اسلام برداشته شد اما گونهای از عذاب که همان اختلاف میان امت بود، در میان مسلمانان باقی ماند.
حجتالاسلام الیاسی با بیان اینکه اختلاف عذابی الهی است، ادامه داد: این عذاب برای امتحان کردن مردم است تا خوب و بد از میان کسانی که شهادتین میگویند، شناخته شوند؛ عامل و سبب این نوع عذاب خود افراد جوامع و امتها هستند.
خطیب حوزه علمیه تأکید کرد: به تجربه تاریخ، تمام جوامع و دینهای که زمامدار و امام به حق نداشتهاند، به آسانی تحریف شده و در دست نابودی قرار گرفتهاند.
وی عنوان داشت: سلفیها و داعش با وجود اینکه از استکبار و برخی کشورهای عربی تأمین میشوند اما تفکرات و تعصباتشان از زمان رحلت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و از آن زمان که به خانه حضرت فاطمه زهرا(س) هجوم آوردند، تکفیری شدند.
حجتالاسلام الیاسی با بیان اینکه هجوم به خانه وحی توسط برخی از اصحاب تکفیر عملی است، گفت: امروزه سلفیها از تکفیر عملی به حد تکفیر عملی و نظری رسیدهاند.
وی در پایان با بیان اینکه کربلا به معنای مقاومت و ایستادگی است، گفت: قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا در حقیقت مقاومت آگانه در برابر تفکرات و عملکردهای تکفیری در حال رواج بود که با شهادت طفل صغیر، به گودال رفتن ابی عبدالله(ع) و اسیر شدن دختر سه ساله، جریان حق زنده ماند و منتشر شد.
شایان ذکر است، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دهه نخست ماه محرم هرشب پس از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجتالاسلام الیاسی و مدیحه سرایی حاج عباس محمدی پور در مسجد جامع خاتم الانبیاء واقع در خیابان اندیشه، کوچه چهارم شهرک پردیسان قم برگزار میشود./997/پ202/س