۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۲۸۲۲۳
استاد حوزه و دانشگاه:

توجه به منافع شخصی قاتل اخلاق مداری انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نخاولی، مسؤولیت پذیری را لازمه اخلاق مداری انسان برشمرد و گفت: توجه صرف به منفعت شخصی، قاتل اخلاق است زیرا منفعت طلبی فردی، فکر انسان را مهار و محصور می کند.
حجت الاسلام نخاولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، استاد حوزه و دانشگاه امشب در مراسم بزرگداشت روز ملی مکانیک در دانشگاه فردوسی مشهد به تبیین اهمیت اخلاق محوری در ارتباطات پرداخت و گفت: درهمه جای دنیا این مسأله مورد تأیید است که اگر فرد بنیان های اخلاقی را رعایت کند، به موفقیت دست می یابد.

 

وی افزود: بر این اساس، می توان گفت اخلاق یکی از پایه های موفقیت و مدیریت است و اخلاق حرفه ای از همین رو تدوین شده است.

 

حجت الاسلام نخاولی با اشاره به نقش اخلاق مداری در ارتقا و رشد انسان، تصریح کرد: فرد با اخلاق کسی است که در ارتباط با دیگران به یک سری اصول پایبند است.

 

وی ادامه داد: ما اخلاق را معمولا در ارتباطات بیرونی جستجو می کنیم و در واقع اخلاق، ارتباطی بیرونی تلقی می شود در حالی که اخلاق بیرونی، خود معلول اخلاق درون فردی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اصل اخلاق، ارتباط با خود است، افزود: اگر کسی ارتباط درونی خوبی نداشته باشد، از بُعد بیرونی نیز فرد اخلاق مداری نخواهد بود بنابراین، اصالت با اخلاق درون فردی است.


حجت الاسلام نخاولی با تأکید بر لزوم توجه افراد به آثار و پیامدهای رفتار خود در جامعه و نسل های آینده، گفت: همه امور حقوقی، قانون و مجازات مشخص دارند اما اخلاق بد، اینگونه نیست و مجازاتی ندارد بنابراین می بایست مراقب عواقب رفتارهایی که ظاهرا پیگرد قانونی ندارد و تنها مسؤول آن تفکر و وجدان خود ما است باشیم.

 

وی با بیان این که ما یک مسؤولیت حقوقی و یک مسؤولیت اخلاقی داریم، یادآور شد: پایه مباحث اخلاقی به مسؤولیت پذیری و پایه مسؤولیت پذیری به تفکر در خصوص نتیجه کار و نیز فاصله گرفتن از منفعت طلبی باز می گردد.


مدیر موسسه فرهنگی راه حق اضافه کرد: توجه صرف به منفعت شخصی، قاتل اخلاق است زیرا منفعت طلبی فردی، فکر انسان را مهار و محصور می کند؛ مؤمن باید مانند زنبور عسل باشد که شهد را جمع آوری کرده و به اشتراک می گذارد و رشد می کند نه مانند مورچه که فقط برای خود جمع می کند.

 

وی با بیان این که همیشه بُرد با کسی است که افق دید خود را گسترش دهد، افزود: رفتارهای ما دو گونه  می تواند باشد؛ قابل پیگیری و غیرقابل پیگیری که از رفتارهای غیرقابل پیگیری نباید غافل شویم چرا که برایمان عادت می شود./930/پ202/ب4

ارسال نظرات