۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۲۹۰۳۶
حجت الاسلام پناهیان:

ترس از خطر غیر واقعی استعدادهای انسان را از بین می برد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخن امام حسین(ع) در رابطه با بدترین صفت سیاستمداران گفت: امام حسین(ع) بدترین صفت مدیران و سیاستمداران یک جامعه را ترس از دشمن می دانند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در هیات میثاق با شهدا که شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه بدترین صفت سیاستمداران ترس است، بیان داشت: امام حسین(ع) می فرمایند: بدترین صفات مدیران و سیاستمداران یک جامعه ترس از دشمن است، ترسوها دانش خود را به خدمت برنامه ریزی برای ترس در می آورند و عقلانیت را در توجیه ترس خود قرار می دهند.
 
وی تاکید کرد: بی تردید، ترس یکی از امتحانات الهی است و می بینیم که ترس در صدر امتحانات الهی در آیه 155 سوره بقره(وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ ) آمده است، وقتی با ترس امتحان می شویم بدین معنا خواهد بود که برخی از استعدادهای ما در متن ترس هایمان می بایست رشد کند و هنگامی که با ترس مواجه می شویم یعنی رشد انسان دربستر ترس باید صورت گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه عوامل ترس زا گوناگون اند، گفت: گاهی دشمن و یا ابلیس انسان را می ترسانند و یا خود انسان یا مشاوران نادان این کار را می کنند و گاهی خداوند انسان را می ترساند، ترس از خطر غیر واقعی استعدادهای انسان را از بین می برد.

 

وی  با اشاره به اینکه اگر عقل وجود نداشته باشد از علم کاری بر نمی آید ابراز داشت: برخی از افراد با سواد هستند ولی عقل ندارند و جامعه خود را به بردگی می کشانند، زیرا سبک زندگی انسان اینگونه است و همه بر اساس ترس زندگی می کنند در عین حال اینکه این امتحان برای رشد در نظر گرفته ولی خداوند طوری در نظر گرفته که انسان نترسد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: همه اعمال بجز یک عمل که در روایت آمده اثر گذار است و آن این است که گناه کار را به سوی جهنم می برند و او در حالی که پشت سر خود را نگاه می کند به خداوند می گوید فکر می کردم من را ببخشی و در جواب خداوند به حسن ظن بنده خود او را می بخشد.

 

وی در ادامه ابراز داشت: زمانی که شخصی ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم را می گوید خداوند به ملائکه می فرماید که حاجات بنده من را بدهید و ترس او را برطرف کنید، ریشه های ترس شامل بی اعتقادی به خدا و بی اعتمادی به قدرت خدا است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان با اشاره به اینکه انسان باید در نگاه به نکات دینی جامعیت داشته باشد، تصریح کرد: هیچ شخصی حق ندارد درباره دین نظر بدهد مگر اینکه تمام ابعاد دین را درک کرده باشد.811/پ203/ب

ارسال نظرات