۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۵۶۴
حجت الاسلام جوادی آملی:

تبعیت از خواسته های دنیوی مانع تعالی انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جوادی آملی با تاکید بر این که تبعیت از خواسته های دنیوی مانع تعالی انسان می شود، گفت: اگر از خواسته های شهوانی و غضبانی تبعیت کنیم نمی توانیم آزاد باشیم و اگر می گوییم دلم می خواهد به سبب آن بوده که بنده هوی و هوس هستیم.
مرتضي جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ، شب گذشته در مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) در آمل با بیان این که نهضت امام حسین(ع) برای آزادسازی جامعه، امت اسلامی، جامعه بشری و نجات دین از دست نابه کاران بود، گفت: سرور و سالار شهیدان برای اصلاح دین و جامعه اسلامی قیام کرد و پیامی که از نهضت برمی آید پیامی همیشگی و جهانی است.

 

وی با اشاره به این که انسانی که در بند شهوت و غضب باشد آزاد نیست، بیان داشت: در فرهنگ دینی ما انسانی که هوی و هوس بر او حاکم بوده نمی تواند آزاد باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، افزود: در قیام امام علی(ع) آمده است بنده شهوت از انسانی که در بند دیگری بوده مراتب فرومایه تر است و کسی که بنده شهوت ، مقام و مال بوده او را به هر کجا ببرند تابع آن است.

 

مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل با تاکید بر این که تبعیت از خواسته های دنیوی مانع تعالی انسان می شود، گفت: اگر از خواسته های شهوانی و غضبانی تبعیت کنیم نمی توانیم آزاد باشیم و اگر می گوییم دلم می خواهد به سبب آن بوده که بنده هوی و هوس هستیم.

 

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به این که خواستن اراده و آن از شئونات عقل عملی که از عقل نظری فرمان می برد، بیان داشت: منشا آن اگر عقل باشد خواسته برتری بوده ولی اگر هوی و هوس باشد آزادی نخواهد بود که به اصطلاح پارادوکس بوده و می گوییم هر چه دلم می خواهد با آزادی در تضاد است.

 

حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که اگر انسان بنده شهوت، غضب و هوی و هوس نباشد گام نخست و دالان ورودی انسانیت است، تصریح کرد: انسانی که در بند شهوت و غضب باشد در مثام انسانی برنیامده است.

 

وی گفت: آزادی در حقیقت مرحله ای است که انسان به حد متوسطی از انسانیت باریافته و صاحب جلوه های انسانی شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آزادی قلم، بیان و اندیشه از جلوه های حریت در منطق دین بوده که حد متوسط حریت است، بیان داشت: در دانش اخلاق به این دسته کمالات متوسط می گویند و کسی که عقل مدار بوده حق را می پذیرد.

 

مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به این که این انسان در مرحله متوسط بوده و از کمالات انسانی تا حدی برخوردار است، تصریح کرد: انسان از هر چیزی که غیر خدا باشد آزاد شود از مرتبه گرانقدری برخوردار است.

 

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: انسانی که فقط و فقط به یک حقیقت مطلق تکیه کرده که هیچ چیزی در برابر او به عنوان قید و بند نمی تواند معنا داشته باشد که در برابر خدا چیزی نمی تواند علم و قدرت حق را محدود و تضییع کند.

 

وی با بیان این که انسان عبد و در عین حال آزاد است، گفت: انسان عبد اما عبد خدایی بوده که آزاد است که ما باید در تلاش باشیم تا از وابستگی ها خود را دور کرده و به دنبال تقرب خداوند منان باشیم./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات