۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۲۹۹۸۵
رییس حوزه هنری استان قم:

درخشندگی قم در حوزه فرهنگ و هنر چشمگیری است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه هنری استان قم با اشاره به ویژگی‌های شاخص و امتیازات منحصر به فرد فرهنگ و هنر قم، گفت: در هر رشته‌ هنری و ادبی که دقت کنید درخشش‌ها و نشانه‌های هنرمندان و اهل قلم قم دیده می‌شود.
هنرهاي نمايشي حوزه هنري هنرهاي نمايشي حوزه هنري هنرهاي نمايشي حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری استان قم، نخستین روز از نشست سالانه مسؤولان هنرهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری، عصر شنبه 17آبان ماه 1393 با حضور مسؤولان واحدهای تخصصی این رشته در قم برگزار شد.

 

افزون بر مسؤولان هنرهای نمایشی استان‌ها محسن ربانی معاون فرهنگی هنری امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری و رضا میرزایی دبیر کارگروه هنرهای نمایشی حوزه هنری و مجدالدین معلمی رییس حوزه هنری استان قم در این نشست حضور داشتند.


در ابتدای این نشست مجدالدین معلمی با خیر مقدم به حاضران ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت گفت و ضمن تشکر از مسؤولان امور استان‌های حوزه هنری به علت انتخاب قم به‌عنوان میزبان این نشست، برای حاضران آرزوی توفیق و ابراز امیدواری کرد که نشست پرباری را پیش‌رو داشته باشند.


وی در ادامه فضای فرهنگی و هنری استان قم را خاص خواند و به ویژگی‌های شاخص شهر و استان قم اشاره کرد و امتیازات منحصر به فرد فرهنگ و هنر قم را برشمرد و گفت: صرف‌نظر از لایه با برکت مذهبی، شهر مقدس قم در حوزه‌ی فرهنگ و هنر درخشندگی چشمگیری دارد و در هر رشته‌ هنری و ادبی که دقت کنید درخشش‌ها و نشانه‌های هنرمندان و اهل قلم قم دیده می‌شود.


وی با اشاره به استعدادهای موجود در تئاتر استان درباره پیشینه تئاتر قم گفت: ما در جمع‌آوری اسناد تاریخی تئاتر شهر قم در پروژه تحقیقاتی «5 دهه تئاتر در قم»، به سندی متعلق به سال 1314 دست یافتیم که نشان می‌دهد تئاتر در قم پیشینه‌ای بسیار غنی و قدیمی دارد.


وی تئاتر قم را تئاتر دغدغه‌مندی دانست و گفت :تئاتر قم موازی مسائل اجتماعی حرکت می‌کند . چه قبل از انقلاب که با حضور آقایان خبری و تفضلی شاهد اجرای تئاترهای اجتماعی و روزآمد در شهر قم بودیم و چه بعد از انقلاب که هنرمندان تئاتر قم به تئاتر عدالتخواه روی آوردند.


وی در ادامه سخنانش به تئاتر دوران جنگ در قم پرداخت و گفت : در زمان جنگ در قم، هنرمندانی داشتیم که به اجرای تئاتر در جبهه پرداختند از جمله آقای محمدرضا آزاد، همچنین در سطح ملی آقایان حسین پارسایی، جواد طاهری و بخصوص علی منتظری تأثیرات مهمی در تئاتر کشور داشتند .


در ادامه محسن ربانی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در اموراستان‌های حوزه هنری گفت: در امور استان‌ها ما بحث نظارت بر واحدهای تخصصی را از کارشناسی به کارگروه و از سطح کارشناسی به رئیس حوزه هنری استان ارتقا دادیم تا تعامل با استان‌ها بیشتر و بهتر و از تصمیم گیری‌های فردی خودداری شود.


وی با اعلام این‌که در سال 1393، تعداد 173عنوان برنامه توسط واحد نمایش استان‌ها ثبت و توسط کارگروه تأیید شده‌است، از مسؤولان واحدهای هنرهای نمایشی مراکز استان‌ها خواست تا بیشتر به امر تولید توجه کنند و از تولید کارهای جشنواره‌ای پسند و ویترینی دوری کنند.


ربانی با اشاره به اینکه در تولیدات حوزه هنری باید هم به شعار و محتوا و هم به هنر و کیفیت فنی توجه شود، گفت: نظارت در اموراستان‌ها، نظارت کیفی است و ارزیابی فعالیت مراکز استانی مبتنی بر عدد و رقم نیست.


معاون فرهنگی و هنری امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری اولویت حوزه هنری در بخش تولید اثر را هم‌خوانی آثار با سیاست‌ها و اهداف حوزه هنری از جمله؛ انقلاب اسلامی، سبک زندگی، ایران 1404، خانواده و شعار و همچنین توجه به حساسیت‌های استان و سلیقه مخاطب دانست و گفت: بسیار از مشکلات با تعامل میان استان‌ها حل خواهد شد. تعامل میان استان‌ها به ویژه استان‌ها هم‌جوار باید مورد توجه مسؤولان واحدها قرار گیرد و نهادینه شود.


همچنین رضا میرزایی رویکرد کارگروه هنرهای نمایشی را هدایت و حمایت از تولیدات و فعالیت‌های مراکز استانی حوزه هنری خواند و گفت: ما در کارگروه‌ها ابتدا باید پتانسیل و شرایط استان‌های مختلف را بشناسیم تا بتوانیم از آن بهره ببریم و تجربیات و تولیدات فاخر مراکز را در اختیار دیگر استان‌ها قرار دهیم .


وی در ادامه پیشنهاد خود را برای تشکیل بانک متن و نمایشنامه، بانک فیلم‌های آموزشی، بانک فیلم آثار فاخر مراکز استان‌ها و تشکیل کارگروه نقد آثار مراکز استانی ارائه کرد.


در پایان بخش نخست این نشست مسؤولان واحدهای تخصصی هنرهای نمایشی استان‌های سراسر کشور به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند./978/د101/ی

ارسال نظرات