۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۳۰۲۰۶
مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف:

حق الناس از گردنه‌های سخت زندگی در عالم قبر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف با بیان این که حق الناس از گردنه های سخت زندگی هر مسلمانی در عالم قبر و روز قیامت است، گفت: خداوند از تمامی حقوقی که بندگان نسبت به او دارند می گذرد ولی هرگز حق الناس را مورد بخشش قرار نمی دهد.
عليرضا عزيزي تبلغات اسلامي خوسف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام علیرضا عزیزی، استاد حوزه و مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف، پیش از ظهر امروز در جمع مردم در مسجد جامع خوسف با بیان این که حق الناس یکی از گردنه های سخت زندگی انسان در عالم قبر و در روز قیامت است، گفت: بسیاری از انسان‌های مومن و معتقد بعد از ورود به عالم برزخ گرفتار حقی به نام حق‌الناس می‌شوند و سال‌ها به همین خاطر معطل می‌مانند تا مشکل آنها به طریقی برطرف شود.

 

وی افزود: یکی از دلایلی که موجب می شود انسان حق الناس یا حق مردم را خواسته یا ناخواسته نپردازد این است که انسان فکر می کند زندگی او در دنیا ابدی است و هرگز کارش به افرادی که حق آنها را ضایع کرده گیر نمی کند به همین علت به خود اجازه می دهد حق دیگران را ضایع کند.

 

وی با اشاره به ضرورت رعایت حق‌الناس، گفت: نخستین چیزی که انسان را در هنگام مرگ به وحشت می‌اندازد این موضوع است که مطابق حقوقی که دریافت کرده کار نکرده باشد.

 

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف با بیان این که هیچ‌چیز به اندازه حق‌الناس انسان را در عالم برزخ و قیامت گرفتار نمی‌کند، گفت: این امر یکی از نخستین و مهم‌ترین عوامل گرفتاری انسان در عالم برزخ و قیامت به شمار می‌رود و حق الناس در عالم برزخ قابل گذشت نیست و حتی افراد نیکوکار را هم معذب خواهد کرد و همانطور که در آیات و روایات آمده خداوند از حق خود برای بنده اش می گذرد ولی حق الناس را مورد بخشش قرار نمی دهد.

 

حجت الاسلام عزیزی با بیان این‌که حق الناس سه مرحله دارد که پایین‌ترین مرحله آن مال مردم است، افزود: اموال و دارایی مومنان قابل احترام بوده و تجاوز در آن مجاز نیست بنابراین اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و هر گونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی غصب کرده باشد باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام کند در غیر این صورت گرفتار حق الناس می شود.

 

وی افزود: حق الناس تنها شامل اموال مردم نمی شود بلکه شخصی که با تهمت و افترا، دروغگویی و بد گویی آبروی شخص دیگری را می برد حق الناس به گردن خود کرده و باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشد که این نوع از حق الناس در مقایسه با اموال عذاب بیشتری برای انسان به دنبال دارد.

 

استاد حوزه با اشاره به این که تصدی یک شغل یا سمت بدون شایستگی، کم فروشی در وقت و زمان به ویژه در کارمندان از مصداق های دیگر حق الناس در جامعه اسلامی محسوب می شود، افزود: کسی که شغلی را به ناحق برعهده می گیرد و از شایستگی لازم در تصدی آن شغل برخوردار نیست حق دیگری را بر گردن خود کرده و باید در هنگام مرگ در برابر خداوند و اشخاصی که حق آنها را ضایع کرده پاسخگو باشد و همچنین کارمند و کارگری که در وقت خود کم فروشی کرده و بیشتر پول دریافت می کنند آنها هم باید در نزد خداوند سبحان پاسخگو باشند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات