۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۳۰۳۱۹
حجت الاسلام پناهیان:

ولایت پذیری از امام ثمره تربیت مادر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت مقام مادر در خدمت به دین اظهار داشت: نحوه احترام گذاشتن مادر به پدر و نحوه ابراز محبوبیت مادر از سوی پدر موجب می شود که طفل در بزرگسالی آماده پذیرش دین و آن هم اصل دین که ولایت باشد، شود.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، در مراسم هفتمین روز درگذشت والده آیت‌الله قرهی، موسس مدرسه علمیه امام مهدی(عج) که عصر دوشنبه 19 آبان‌ماه در مسجد الرسول (ص) میدان رسالت تهران با حضور جمع کثیری از مقامات ارشد کشوری و لشکری از جمله حجت الاسلام ابوترابی برگزار شد، با اشاره به بزرگی مقام احترام به والدین اظهار داشت: در روایات اسلامی نقش امام در جامعه را همچون مادری بسیار دلسوز نسبت به طفل شیر خوار خود بیان می کنند و لذا ولایت مداری از همین جا شروع می شود.  

وی در تشریح این مساله افزود: فرزندان بعد از آموزش و بزرگ شدن می توانند امام را در جایگاه مادر جامعه درک کنند همانطور که معنای پدر جامعه را با نقش خاص درک خواهند کرد لذا است که بخشی از نقش امام در جامعه در یک روایت پیامبر اکرم (ص) است که می فرمایند انا و علی ابواه هذه الامة و بخش دیگر آن را امام رضا (ع) به ما نشان می دهند که می فرمایند پدر نقش آفرینش و مادر نقش بالندگی را داراست. مادر نقش آموزشی و تربیتی را داراست.  

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: خداوند متعال بعد از بیان شرک نورزیدن به خود مهمترین مساله در دین را احترام و احسان به پدر و مادر مطرح کرده است، اگر در برخی افراد دیدید که ولایت مداری نیست عامل آن را در خانواده فرد جستجو کنید. در آنجا پدر محترم نیست و به او احترام نمی گذارند، مادر محترم نیست و محبوب نیست چرا که با بی احترامی پدر به مادر بحث ولایت زیر سوال رفته است.

 وی در مورد نحوه برخورد مادران با رفتار های اشتباه فرزندان از جمله مساله حجاب فرزندان تصریح کرد: مادر به جای حربه موعظه و اعتراض باید طوری در خانواده نقش داشته باشد که بیان یک جمله من دلم شکست او تمام مقاومت های فرزند را کنار بگذارد و این جایگاه را فقط می تواند پدر خانواده از طریق ابراز محبوب بودن و ملکه بودن مادر در خانواده ایجاد کند، اینکه پدر بگوید مبادا دل مادر را آزرده کنید موجب می شود که فرزندان در منزل تمرین احترام به مادر را داشته باشند و در آینده حدیث امام همانند مادر است را درک کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در نقطه مقابل رفتار پدر و نقش او در نحوه احترام فرزندان به مادر بیان داشت: در اسلام زن ذلیلی وجود ندارد، نقش مادر به هویت بخشی جایگاه پدر نیز بسیار بالاست به طوری که مادر کافیست به فرزندان یاد بدهد چگونه پدر را احترام کنید، مادر در خانواده باید موجب ارزشمند شدن پدر باشد البته عکس مساله نیز صادق است.  

وی یکی از عوامل تاخیر ازدواج پسران در این دوره را شیرین نبودن زندگی خانوادگی دانست و اظهار داشت: نبود پدر و مادر در جایگاه خودشان موجب می شود که هر کدام اگر بالاتر قرار گرفت تزلزل در خانواده صورت بگیرد اگر زن سلطان بانوی محض باشد و مرد هیچ احترامی نداشته باشد یک مشکل است و اگر مرد به مادر احترام نگذارد یک مشکل دیگر .

حجت الاسلام پناهیان در انتهای سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که نقش عاطفی مادر را نشان می داد گفت:  یکی از عواملی که بچه هیچ وقت نگران غذای فردای خود نیست وجود مادر است لذا اگر به اندازه بچه هایمان ایمان به خدا داشتیم و می دانستیم روزی دهنده خداست هیچ مشکلی نداشتیم.

وی افزود: روش تربیتی مادر همانند کشت برنج به نحو مستمر و دائمی می باشد که در جاهای مختلف به فرزند خود آموزش می دهد اما نحوه تربیتی پدر کشت دیمی می باشد که در جاهایی اگر نباشد مشکلی نیست لذا هرجا که افراد ولایت مدار هستند تاثیر پذیری و نقش آن از خانواده ایجاد شده و جایگاه مادر در آن خانواده پر رنگ بوده است.

این استاد اخلاق حوزه یکی از علل معضل حجاب در جامعه را نشأت گرفته از خانواده ها دانست و با بیان تحقیق میدانی گفت: در مدارسی که دختران علاقه کمی به حجاب داشتند تحقیقی به عمل آمد و نتیجه این شد که اکثر خانواده هایی که ضعف علاقه بین پدر و مادر وجود دارد و فرمانده حقوقی پدر خانواده نیست و مادر محبوب خانواده نیست بچه های آن خانواده ها علاقه کمتری نسبت به حجاب و ابراز نیاز به مهربانی از خارج خانواده داشته اند./9660/پ202/ب

ارسال نظرات