۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۲۳۰۶۸۵
استاد حوزه و دانشگاه:

عرفان حسینی تجلی جمال و جلال الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عرفان حسینی تجلی جمال و جلال الهی است، گفت: در عرفان حسینی شور، شعور و شعار در همه آمیخته و زیباترین جلوه از قدرت لایزال الهی را به نمایش گذاشته است.
عزاداري مردم درود در روز عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر رضوانی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جلسه عرفان شناسی حسینی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که عرفان حسینی تجلی شور، شعور و شعار است، گفت: در هم آمیختگی عقلانیت، بندگی خداوند و ارزش های اسلامی قیام عاشورا را منحصر به فرد کرده و موجب شده همانطور که حضرت زینب(س) می فرمایند این قیام به زیباترین جلوه جمال و جلال الهی تبدیل شود.

 

وی با بیان این که درباره عاشورا و عرفان های برداشت شده از آن دیدگاه های زیادی وجود دارد، گفت: برخی افراد معتقدند امام حسین(ع) کشته اشک ها هستند و هدف از قیام آن حضرت تنها گریه کردن بر ایشان است، این افراد به هر نحوی که شده می خواهند اشک مردم را در بیاورند و گاهی در این زمینه دچار انحراف شده و به معصوم دروغ می بندند و امامت و ولایت اهل بیت را با اوهام و خرافات مخلوط می کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دیدگاه دوم شور، شعور و شعار عاشورا را مورد نظر قرار داده و ابتدا سعی می کند اهداف قیام عاشورا را برای مردم تبیین کرده و بعد برای آنها روضه مظلومیت امام حسین(ع) را بخواند، گفت: این دیدگاه کامل ترین دیدگاه عرفانی در خصوص عاشورا است و این چنین روضه خوانی برای امام حسین(ع) تحول ساز بوده و زمینه تحول انسان و جامعه ای را که در آن زندگی می کند را برای او فراهم می کند.

 

رضوانی با اشاره به این که دیدگاه دیگری درباره عاشورا وجود دارد که فقط به شور عاشورا تکیه کرده و سعی می کند در جامعه اسلامی با استفاده از واقعه عاشورا شور و حرارت ایجاد کند، گفت: دیدگاه چهارم این است که می گوید امام حسین(ع) شاید در ظاهر شکست خورد ولی در باطن و در تاریخ پیروز واقعی است بنابراین باید در عاشورا به شادی بپردازیم و جامه شادی برتن کنیم نه این که با عزاداری های صرف بخواهیم در جامعه غم اندوه و افسردگی را رواج دهیم.

 

وی با بیان این که آخرین دیدگاه درباره عرفان حسینی این است که عده ای به یک دیدگاه خشک عرفانی معتقد هستند و می گویند امام حسین(ع) با خداوند معامله کرد و با خدا عشق بازی می کند به همین سبب نیاز به عزداری برای امام حسین(ع) نیست و خود خداوند خونخواه ایشان هستند و جواب عمل بزرگ ایشان را می دهند که این دیدگاه هم دیدگاه بسیار خشکی است و شایسته عرفان حسینی نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بهترین دیدگاه آن است که شور، شعور و شعار را در هم آمیخته و عاشورا را به عنوان تجلی کمال ذات الهی به نمایش می‌گذارد./968/پ203/ی.

ارسال نظرات