۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۳۱۸۷۳
آیت‌الله غروی مطرح کرد؛

کنگره برائت از تکفیری‌ها مجالی برای گفتمان سازی مشترک میان علمای اسلام

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بررسی خطرات و لطمه‌های تکفیری‌ها و تندروها نسبت به مذاهب و اصل اسلام را آثار «کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام»خواند و گفت: این‌گونه نشست‌ها می‌تواند نوعی گفتمان مشترک میان علمای اهل اسلام پدید آورد تا خطرات تکفیری‌ها و تندروها مورد بررسی قرار گیرد.
آيت‌الله غروي، عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه کشور

آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» به بیان آثار و برکات برگزاری چنین کنگره‌هایی پرداخت و گفت: اصولا این‌گونه کنگره‌ها می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد گفتمان میان علمای مذاهب به ویژه علمای دارای اعتدال به وجود آورد.

 

وی ادامه داد: همچنین این‌گونه کنگره‌ها سبب می‌شود زمینه ای فراهم آید تا فشار تکفیری‌ها نسبت به برخی از علمای مذاهب برداشته شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر آثار این جلسات را بررسی خطرات و لطمه‌های تکفیری‌ها و تندروها نسبت به مذاهب و اصل اسلام خواند و اظهار داشت: این‌گونه نشست‌ها می‌تواند نوعی گفتمان مشترک میان علمای اهل اسلام پدید آورد تا خطرات تکفیری‌ها و تندروها مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی یادآور شد: بنده گاهی در برخی از کشورها می‌‌‌دیدم افرادی که نسبت به نظام اسلامی تمایل داشته و از اعتدال برخوردار بودند، می‌گفتند «در میان علمای مذاهب باید گفتمانی برای بررسی مسائل و بازگو کردن تهدیدها و خطرات وجود داشته باشد تا در نتیجه امت اسلام امت واحدی در برابر کفار شود».

 

آیت‌الله غروی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین کنگره‌ها، نشست‌ها و جلسات میان مذاهب سبب توجه آنها به خطرات و تهدیدات تندروها و تکفیری‌ها نسبت به اسلام می‌شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه روشنگریی درباره انحرافات تکفیری‌ها را از بهترین راه‌های مبارزه و مقابله با این جریانات دانست و بیان داشت: علما باید در این زمینه همفکر و هم نظر شوند؛ متأسفانه در جریانات سوریه و عراق این‌ها توانستند حتی عده‌ای از علمای اهل سنت را با خود دست و هم داستان کنند.

 

آیت‌الله غروی تأکید کرد: باید چنین جلسات تشکیل شده و بحث‌های ریشه‌‌ای درباره اسلام و مذهب صورت گیرد، همچنین باید عقاید و باورهای شیعیان به صورت کامل بیان شود تا اگر احیانا افرادی نسبت به شیعه تلقی نادرست و خرافی دارند متوجه اشتباه خود شوند؛ همچنین تبیین عقاید شیعیان سبب می‌شود تا افراد ناآگاه متوجه شوند نمی‌توانند نسبت به تشیع حکم خروج از دین را صادر کنند./993/ت302/ف

ارسال نظرات