۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۲۳۱۹۹۳
مدیر تبلیغ حوزه های علمیه خراسان شمالی:

110 روحانی طرح هجرت بلندمدت در خراسان شمالی فعالیت می کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان خراسان شمالی از فعالیت 110 روحانی مبلغ در قالب طرح هجرت بلندمدت در این استان خبر داد.
روحاني طرح هجرت

حجت الاسلام جلیل محمدی، مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  با بیان این که طرح هجرت بلندمدت از سال 80 در خراسان شمالی آغاز شد، اظهار داشت: در این طرح روحانیان مبلغ از حوزه های علمیه بزرگ به روستاها و شهرها مهاجرت کرده و با اسکان در محل به فعالیت تبلیغی می پردازند.

 

وی با اشاره به این که معاونت حوزه علمیه قم، مسؤولیت طرح هجرت روحانیان خراسان شمالی را بر عهده دارد، افزود: در حال حاضر 110 روحانی مبلغ در این استان در قالب طرح هجرت بلندمدت فعالیت می کنند.

 

به گفته حجت الاسلام محمدی از مجموع این تعداد 70 نفر مبلغ برادر و 40 نفر نیز خواهر هستند که 60 درصد آنها در روستاها و مابقی در شهرهای استان خراسان شمالی به فعالیت تبلیغی مشغول هستند.

 

وی با بیان این که در طرح هجرت بلند مدت روحانی مبلغ حداقل به مدت یک سال در روستاهای دارای جمعیتی بیش از هزار و 500 نفر مستقر و ساکن می شود، افزود: افزون بر این طرح هجرت بلندمدت، طرح هجرت کوتاه مدت نیز در استان خراسان شمالی اجرا می شود که در این طرح روحانیان مبلغ در مناسبت های مذهبی نظیر ماه محرم، ماه رمضان، ایام فاطمیه و ... برای فعالیت تبلیغی و برگزاری برنامه های مناسبی به مساجد شهری و روستایی اعزام می شوند.

 

حجت الاسلام محمدی در ادامه در مورد وضعیت اسکان روحانیان طرح هجرت بلندمدت در استان خراسان شمالی، اظهار داشت: اکنون بسیاری از روحانیان این طرح در خانه های عالم روستاها اسکان یافته اند و در برخی از روستاها و محله های شهری نیز محل سکونت این روحانیان اجاره شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: غالب خانه های عالم روستاهای خراسان شمالی از نظر امکانات اولیه زندگی چندان مناسب نیستند و در برخی از روستاها نیز خانه های عالم از مسجد روستا فاصله زیادی دارند.

 

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: البته در شماری از این روستاها هیئات امنای مساجد و دهیاران همکاری مناسبی با روحانیان طرح هجرت داشته و مشکلات و نیازهای موجود را رفع می کنند.

 

مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان خراسان شمالی در مورد عمده فعالیت های روحانیان طرح هجرت بلندمدت در روستاها و شهرهای استان، گفت: برگزاری نمازهای جماعت، کلاس های قرآن، اخلاق و احکام، اجرای طرح تابستانه، برگزاری دعای کمیل، توسل و دیگر ادعیه، برگزاری ویژه برنامه های ماه محرم، رمضان و دیگر مناسبت های مذهبی، سرکشی به خانواده شهدا، کمک به نیازمندان، برگزاری برنامه های شبی با قرآن، سخنرانی مذهبی، امر به معروف و نهی از منکر و ... برخی از فعالیت های روحانیان طرح هجرت به شمار می روند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور حدود 850 روستا و آبادی دارای سکنه دارد که 500 روستا از این تعداد دارای جمعیتی بیش از هزار و 500 نفر بوده و قابلیت استقرار روحانی را دارند اما با این وجود در حال حاضر تنها در کمتر از 100 روستای این استان روحانی مستقر وجود دارد.

 

رهبر معظم انقلاب در مهر ماه سال 91 در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی، طرح هجرت را موجب گسترش فعال روحانیت در سرتاسر کشور دانستند و اظهار داشتند:«باید علما و روحانیون از حوزه‌هاى بزرگ هجرت کنند، بیایند در شهرستان ها بمانند»./9314/ت302/ب

ارسال نظرات