۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۳۳۸۰۸
در حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی؛

ویژه‌نامه راه در تبریز رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه‌ تاریخ شفاهی «راه»، نمایه‌ای از حوزه‌ تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که در تبریز رونمایی شد.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رحیم نیکبخت، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر مرکز اسناد انقلاب اسلامی امروز در مراسم رونمایی از ویژه‌نامه راه در تبریز اظهار داشت: بی‌انگیزگی و تنبلی عمومی اصلی‌ترین مانع در تحقق نهضت مردمی تاریخ‌نگاری انقلاب است.

 


وی ادامه داد: باید برای این حرکت ملی، انسان متخصص و با انگیزه‌ وارد میدان شوند؛ لااقل نباید پیش پای کسانی که دارند به‌صورت خودجوش و دلی در این عرصه کار می‌کنند، سنگ انداخت،  وارد کردن مقوله‌ تاریخ شفاهی به آموزش‌ و پرورش و دانش‌آموزی کردن این موضوع از الزامات نهضتی کردن تاریخ شفاهی انقلاب است.

 


نیکبخت حمایت از حرکت‌های مردمی از سوی نهادهای انقلابی را مورد تأکید قرار داد و گفت: تاریخ‌نگاری برای انقلاب اسلامی و گردآوری تاریخ شفاهی آن دوران غرور و حماسه ضرورتی مهم و فوری است که بایستی متولیان فرهنگی و هنری از فعالان این عرصه حمایت‌های لازم را داشته باشند.

 


همچنین روح‌الله رشیدی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبریز در سخنانی به تشریح فصل‌ها و بخش‌های مختلف ویژه‌نامه راه پرداخت و اظهار داشت: مباحث نظری و تئوریک در اهمیت تاریخ‌نگاری برای جبهه فرهنگی، معرفی تجربه‌های عملیِ موفق در این زمینه، توجه دادن به فعالیت گسترده‌ رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در زمینه‌ تاریخ‌سازی برای دوره‌ معاصر و نشان دادن قابلیت کار علمی روی محتوای به‌دست‌آمده از تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی از جمله محتوای این ویژه نامه است.

 


وی ادامه داد: انتشار گزیده‌ای از محتوای آماده‌ نشر واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات در زمینه‌هایی مانند موسیقی و سرود، تئاتر، مربیان پرورشی، مساجد، نهضت سوادآموزی، گرافیک، مداحان انقلاب و...، نگاهی به نحوه‌ بهره‌برداری از بستر تاریخ شفاهی در کشورهای اروپایی و آمریکا و اهمیتی که این مفهوم در آن‌سوی مرزها دارد از جمله دیگر سرفصل‌های ویژه‌نامه راه است.

 


رشیدی رونمایی از ویژه‌نامه را بهانه‌ای برای طرح مجدد مسأله‌ مهم و اساسی تاریخ‌نگاری برای انقلاب اسلامی دانست و از همه‌ کسانی که در هر سطحی می‌توانند به تبدیل این اقدام به یک حرکت ملی کمک کنند، برای ورود به میدان دعوت کرد و گفت: مردمی کردنِ تاریخ‌نگاری برای انقلاب و این‌که همه‌ نهادهای رسمی و موظف که بر اساس قانون، مکلف به این کار بوده‌اند، باید برای زمینه‌سازی ورود توده‌های مردم به عرصه‌ تدوین تاریخ جبهه فرهنگی حرکت کنند، هدف این نهضت بوده است.

 


همچنین استاد قره‌باغی، که خاطراتش در قالب طرح تدوین تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی، آماده انتشار است، با ذکر چند خاطره از دهه‌ شصت و نحوه‌ برخورد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با هنرمندان و به‌ویژه اهالی موسیقی، بیان خاطرات و ثبت آن‌ها را یکی از راه‌های انتقال سیره‌ عملی رهبران انقلاب در زمینه‌ هنر به نسل جدید مدیران فرهنگی و هنری دانست./935/پ203/ب4

ارسال نظرات