۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۳۴۲۲۹
استاد حوزه علمیه:

تعاونی‌های فراگیر ملی یکی از مصادیق تحقق عدالت هستند

خبرگزاری رسا ـ ‌استادحوزه علیمه گفت: یکی از مصادیقی که می تواند مردم سالاری اقتصادی عدالت محور را محقق کند تعاونی های فراگیر ملی است که مقام معظم رهبری در اصل 44 قانون اساسی آن را مطرح کردند.
حجت الاسلام احمد علي يوسفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز پنجشنبه 13 آذر ماه در ششمین کنگره پیشگامان پیشرفت در رابطه با ویژگی جامعه اسلامی گفت: همه مردم یک جامعه اسلامی باید دارای سلامتی، وسعت روزی، امنیت و روابط سالم اجتماعی و رفاه و آسایش باشند.

 

عضو اندیشکده اقتصاد و عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: فقها و علمایی که مفسر، فیلسوف و عارف و در عمل نیز استاد اخلاق هستند، همانند امام (ره)، آیت الله شاه آبادی، آیت الله جوادی آملی، مقام معظم رهبری وقتی در رابطه با پیشرفت علمی، اجتماعی و اقتصادی صحبت می کنند، الگوها و عبارات و واژه هایی که به کار می برند، ضد الگوهای پیشرفت کشو های غربی و سرمایه داری است.

 

وی در ادامه به معرفی الگوهای پیشرفت اقتصادی بر اساس نظرات فقهای معاصر اسلام پرداخت و گفت: یکی از این الگوها حدود 80 سال قبل از سوی آیت الله شاه آبادی مطرح شد و ما ایشان را به عنوان استاد اخلاق و عرفان می شناسیم درحالیکه مرحوم شاه آبادی یک عالم اجتماعی و اقتصادی است که بر مبنای توحید افعالی و عملی، ساختار اقتصادی ویژه ای ارایه داد که آن الگو فراگیر است.

 

حجت الاسلام یوسفی افزود: الگوی آیت الله شاه آبادی، یک ساختار اقتصادی را در سطح ملی مطرح کرد و درون این ساختار بنگاه های تولیدی و توزیعی، جایگاه بنگاه ها و نحوه تامین سرمایه، نحوه اداره و بازار کار آن را تبیین و ارایه می کند.

 

وی با بیان اینکه الگویی به نام کوثری از طرف آیت الله جوادی آملی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این الگو در مقابل الگوی تکاثری قرار دارد و اشتغال باید همراه با کرامت و ارزش های انسانی باشد و اشتغال در سیستم سرمایه داری از نظز اسلام مذموم و نکوهیده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ویژگی الگوی کوثری این است خام فروشی نباید باشد، زیرا هیچ انسان عاقلی، مغازه خودش را برای تامین مخارج خانواده اش نمی فروشد بلکه باید از درآمد حاصل از مغازه برای مخارج خود و خانواده استفاده کند بنابراین سرمایه را باید در جریان فرآوری قرار داد و به بهترین شکل و متناسب با شرایط روز از آن استفاده کرد ارزش افزوده های متنوع باید ایجاد کنیم و خام فروشی را کنار بگذاریم.  

 

وی همچنین به الگوی دیگر اقتصادی پیشرفت که مبتنی بر دیدگاه اساسی مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: این الگو پیشرفت اقتصادی برمبنای مردم سالاری و عدالت محوری است، مقام معظم رهبری الگوی اجرایی و مولفه های اقتصاد مقاومتی را هم مشخص کرده اند اما شرایط اقتصادی کشور ما به گونه ای است که این الگوهای اساسی تنها بایگانی و از آنها استفاده صحیح نمی شود.

 

حجت‌الاسلام یوسفی ادامه داد: یکی از مصادیقی که می تواند مردم سالاری اقتصادی عدالت محور را محقق کند تعاونی های فراگیر ملی است که مقام معظم رهبری در اصل 44 قانون اساسی آن را مطرح کردند.

 

وی ادامه داد: من این دیدگاه را مبتنی بر دیدگاه های ایشان بازسازی کرده و به دو نوع بنگاه های اقتصادی مردم سالاری عدالت محور تام و متوسط تقسیم بندی کردم که منظور از تام این است که ساختار اقتصادی ملی ما باید به گونه ای شکل بگیرد که هر سه گروه فعال اقتصادی شامل صاحب سرمایه، نیروی کار و مصرف کننده در مدیریت فرآیند اقتصادی نقش داشته باشند./818/پ202/ب4

ارسال نظرات