۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۳۴۷۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

حرکت در مسیر پژوهش بسترساز تولید علم در حوزه های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که پژوهش اصل و اساس حوزه های علمیه است، گفت: بحث تولید علم که مقام معظم رهبری فرمودند باید در حوزه های علمیه صورت گیرد.
استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سعید آذرشین فام، استاد حوزه علمیه قم، امروز در نشست هم اندیشی معاونان پژوهشی حوزه های علمیه مازندران که در سالن اجتماعات حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار شد با بیان این که پژوهش در حوزه های علمیه مشکلی ریشه ای دارد، گفت: نظام آموزشی ما در حوزه های علمیه پژوهش محور نیست.

 

وی با اشاره به این که روش تحقیق باید به طلاب آموزش داده شود، افزود: باید اهتمام والا و تلاش ارزشمندی در راستای ارتقای فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه وجود داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که رییس مرکز پژوهشی باید پژوهشگر برتر باشد، تصریح کرد: اساس این سازمان برنگاه تخصصی است که اگر در این مورد کاستی وجود دارد باید جبران شود.

 

حجت الاسلام آذرشین فام با اشاره به این که تشویق به امر پژوهش مساله ای لازم و ضروری است، گفت: برخوردهای تشویق آمیز و استقرار نظام جایزه ای باید در بحث پژوهش مدارس علمیه احیا شود.

 

وی افزود: مدارسی که برای آن ها امکان دارد باید کلاس های روش پژوهشی را در حوزه های علمیه برگزار کنند که اثرگذاری بسیار ارزشمندی دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آموزش روش پژوهش سبب گسترش فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه می شود، گفت: باید به روش تحقیق و آموزش پژوهش به طلاب در حوزه های علمیه توجه ویژه و ارزشمندی وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام آذرشین فام با اشاره به این که ما نباید انتظار غیر واقع بینانه از طلاب داشته باشیم، بیان داشت: یکی از اصول پژوهش این بوده انسان در موضوع مورد پژوهش تبحر علمی داشته باشد که نباید از طلاب در سطوح ابتدایی انتظارات بسیاری داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر این که در بحث پژوهش نباید نگاهی آماری وجود داشته باشد، گفت: ضعف در پژوهش باید علت یابی شود تا آثار قالب ارائه ای به جشنواره هایی هم چون علامه حلی ارائه شود.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اساتید حوزوی باید به دادن تحقیق های کلاسی به طلاب توجه داشته باشند که مقالات خوبی از همین تحقیق های کلاسی بیرون می آید.

 

حجت الاسلام آذرشین فام با بیان این که باید به موضوعات پژوهش و مسئله محوری توجه شود، گفت: تعریف درستی از موضوعات در پژوهش ها ارئه نمی شود که در این راستا باید اهتمام خوبی وجود داشته باشد.

 

وی با اشاره به این که پژوهش اصل و اساس حوزه های علمیه است، بیان داشت: بحث تولید علم که مقام معظم رهبری فرمودند باید در حوزه های علمیه صورت گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: مراکز تخصصی و پژوهشگاه ها در مسیر فعالیت های پژوهشی حرکت می کنند که باید مدارس علمیه را به این سمت سوق دهیم./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات