۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۳۴۸۷۰
رییس کل دادگستری استان مرکزی:

رسیدگی به پرونده ها در دادگاه‌های حقوقی به کمتر از سه ماه رسیده است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ‌مظفری، گفت: رسیدگی به پرونده ها در دادگاه‌های حقوقی به کمتر از سه ماه رسیده است و باید به دنبال تغییر دادن قوانین و اصلاح برخی از ماده‌های قانونی باشیم.
نشست خبري رييس کل دادگستري استان مرکزي نشست خبري رييس کل دادگستري استان مرکزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اراک، حجت‌الاسلام حکمتعلی‌ مظفری، رییس کل دادگستری استان مرکزی شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در هشت ماه ابتدایی سال‌ قبل 186 هزار و 197 فقره پرونده به دادگستری استان مرکزی وارد شده است که در 8 ماهه امسال این رقم به 194 هزار و 894 فقره پرونده رسیده است.



حجت‌الاسلام ‌مظفری با تاکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف به عنوان بازویی قدرتمند در پیگیری اهداف دستگاه قضایی کشور محسوب می شوند گفت: در شش ماهه اول سال، بیش از 33 هزار پرونده در جریان دادرسی قرار گرفته است و همچنین پرونده‌های وارد شده به شوراهای حل‌اختلاف در نیمه اول سال گذشته نیز به 32 هزار و 770 فقره پرونده رسیده است که از این رقم در 6 ماهه امسال به 33 هزار و 234 فقره پرونده می باشد.



وی افزود: توهین، تهمت، افترا و سرقت های خرد به عنوان مهم ترین پرونده های کیفری در دستگاه قضایی استان مرکزی محسوب می شوند.



رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به این که از مجموع 194 هزارو 894 فقره پرونده تعداد 124 هزارو 452 مربوط به دادسراهای سطح استان مرکزی می باشد گفت: 22 هزار و 601 فقره مربوط به پرونده‌های جزایی، 6 هزارو 112 فقره مربوط به دادگاه انقلاب، 23هزار و 753 فقره پرونده مربوط به دادگاه‌های حقوقی و خانواده، 8 هزارو 645 فقره مربوط به اجرای احکام، 8 هزارو 967 فقره مربوط به دادگاه تجدید نظر و 153 مورد مربوط به دادگاه کیفری است.



وی خاطرنشان کرد: در سطح استان مرکزی 100 شعبه شهری حل اختلاف فعالیت می کنند که در گذشته شوراهای حل اختلاف کار سنگینی از پرونده‌ها را تحمل می کردند.



حجت‌الاسلام ‌مظفری افزود: بر اساس سیاست‌های دولت در سال گذشته از تعداد پرونده‌های ارجاع داده شده به شوراها محدود شده است تا در جهت مصالحه و سازش در پرونده‌ها به نحوی مطلوب عمل کنند.


رییس کل دادگستری استان مرکزی در رابطه با طرح داوری گفت: طرح داوری پایلوت در استان مرکزی اجرا شده است و در این طرح موسسه‌های داوری به موازات قوانین دادگاه‌های کشور به اختلافات صنفی رسیدگی می کنند و تجربیات این طرح در اختیار دیگر استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در این راستا در استان مرکزی 59 موسسه داوری به وجود آمده است که در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه به پرونده های وارده رسیدگی به عمل می آورند.



حجت‌الاسلام ‌مظفری با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف نقش مهمی در صلح و سازش دارند افزود: با برنامه های صورت گرفته پیگیر آن هستیم که شوراها در ماهیت بیشتر به مصالحه بپردازند و در این راستا نزدیک به 50 درصد پرونده های مصالحه به شوراهای حل اختلاف سپرده شده است.



رییس‌کل دادگستری استان‌مرکزی در رابطه با قصاص و گروه سفیران نجات گفت: امسال گروهی با نام سفیران نجات ایجاد شده که در بحث قصاص نیز فعالیت های ارزنده ای را انجام داده اند که در این راستا از 52 مورد حکم قصاص 28 مورد آن منجر به رضایت گردیده است.



وی در رابطه با مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها گفت: رسیدگی به پرونده ها در دادگاه‌های حقوقی به کمتر از سه ماه رسیده است و باید به دنبال تغییر دادن قوانین و اصلاح برخی از ماده‌های قانونی باشیم.



وی افزود: در حال حاضر بیش از 200 زندانی به جرم نفقه و مهریه زندانی شده اند.



حجت‌الاسلام ‌مظفری در رابطه با وکلای رایگان دادگستری گفت: برطبق قانون وکلای دادگستری باید در طول سال به سه پرونده به صورت رایگان رسیدگی کنند و در دادگاه های استان مرکزی هم از وکلای رایگان استفاده می شود.



رییس‌کل دادگستری استان‌مرکزی بیان داشت: با جلساتی که با ستاد جرایم خاص انجام شد تصویب گردبد که اداره اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه روح الله در راستای مقابله و برخورده با ارذل و اوباش شناسنامه‌دار اقدامات پر اهمیتی را انجام دهند.



مظفری در ادامه گفت: جمع‌آوری اراذل اوباش شناسنامه‌دار، مبارزه با قهوه‌خانه‌های متخلف، اماکن عمومی نظیر داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند و مغازه‌های غیر مجاز البسه را از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دادگستری، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و سپاه روح‌الله در سال جاری دانست.



وی در ادامه افزود: در جهت برخورد جدی با ارذل و اوباش شناسنامه‌دار امسال چهار باند اراذل و اوباش دستگیر گردیده انده و احکام برخی از آنها نیز صادر شده است./842/پ202/ب4

ارسال نظرات