۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۳۵۰۴۵
عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

ترویج دین و معنویت بهترین راهکار برای حل بحران‌های مختلف در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تمامی بحران های جهان معاصر، از بحران هویت گرفته تا بحران اقتصادی ریشه در بی دینی دارد، گفت: راهکار حل بحران های مختلف جهان معاصر در دین و معنویت است.
حجت الاسلام احمدحسين شريفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدحسین شریفی، عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شب گذشته در برنامه شب‌های آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که معنویت تمامی فضای زندگی یک مسلمان را در برگرفته و تمامی اعمال و  رفتار او نماد معنویت است، گفت: معنویت در سراسر زندگی به انسان هویت داده و انسان را از پوچ گرایی و بی‌هویتی دور می‌کند.

 

وی با بیان این که عده‌ای فکر می‌کنند که معنویت تنها به زندگی فردی مربوط می شود و هیچ ارتباطی به زندگی جمعی ندارد، ادامه داد: در غرب که معنویت را، به زندگی فردی شخص محدود کرده و در اجتماع خبری از دین نیست، شاهد گسترش روز افزون بحران های مختلف در زندگی مردم بوده و می بینیم آمار جنایت ها و حتی کشتارها به روش های غیر عادی بسیار زیاد است و نبود معنویت، امنیت را از زندگی جمعی مردم گرفته است.

 

عضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که متأسفانه غرب به جای این که دین را وارد زندگی مردم کند به خاطر ترس از دینی که عقلانیت را رد کند به فکر ایجاد مکتب های عرفانی با استفاده از میراث شرق و غرب کرده است، افزود: این مکتب‌ها و عرفان ها نه تنها نتوانسته به مردم کم کند بلکه روز به روز بر مشکلات روحی و روانی مردم افزوده است.

 

حجت الاسلام شریفی با بیان این‌که در گذشته چون زندگی مردم با معنویت و دین مداری عجین بود، بحران های کمتری در زندگی وجود داشت، زیرا دین به آنها اراده، استقامت و هدف می‌بخشید، اظهار داشت: متاسفانه حذف دین از زندگی مردم نه تنها به آنها آرامش نبخشید بلکه زندگی آنها را از امنیت و سلامتی روانی دور کرد.

 

وی با بیان این که در گذشته زندگی مردم نه تنها در بعد فردی، بلکه در بعد اجتماعی و اقتصادی هم با دین عجین بوده است، گفت: اگر ساخت و سازها و معماری‌های گذشته را نگاه کنید می بینید این ساخت و سازها و معماری‌ها نمادی از توحید بود و جلوه عظمت و جلال الهی را نشان می‌داد و هدف والای آفرینش انسان را به انسان یادآوری می‌کرد. 

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در قدیم در کنار بازارها علاوه بر این که معماری اسلامی رعایت می شد، حوزه های علمیه و مساجد نیز قرار داشت تا به این ترتیب کسب و کارهای آنها اسلامی شود و وجود مسجد و حوزه در کنار بازار اضافه بر رونق بازار موجب رعایت اصول اسلامی در کسب کار می‌شد.

 

حجت الاسلام شریفی با بیان این‌که در سبک زندگی اسلامی تمام رفتارهای انسان از ورزش های زورخانه ای گرفته تا غذا خوردن و کسب کار اسلامی بود، یادآور شد: اگر می خواهیم بحران های موجود در جامعه و آسیب های اجتماعی ریشه کن شود باید دین را به صورت عملی در تمامی ابعادهای زندگی آدمی وارد کنیم زیرا به این تر تیب است که بشر می تواند از سرگشتگی رها شود. /837/پ202/ب6

ارسال نظرات