۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۲۳۵۲۱۸
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

عوامل زمینه ساز گناه و درمان آن‌ها

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه زمینه های گناه و معصیت در دنیا قابل شمارش نیست، گفت: تمام گناهان تحت سه عامل مهم هوای نفس، جهل و فقر صورت می گیرد که راهکار و درمان آن ها عقل، علم و صبر است.
گناهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید محمد رضوی نسب، سخنران حرم مطهر رضوی، شامگاه 19 آذر ماه در سلسله برنامه های تبلیغی دهه دوم صفر حرم مطهر رضوی با بیان این که زمینه های گناه و معصیت در دنیا قابل احصا و شمارش نیست، اظهار کرد: امکان ارتکاب گناه همه جا در منزل، بازار، صحرا، کنار ضریح، مسجدالحرام کنار کعبه و... وجود دارد که تمام گناهان تحت سه عامل مهم صورت می گیرد.

 

وی تصریح کرد: هوای نفس زمینه ساز برخی از گناهان است در واقع گناهانی است که انسان به خواست دل خود انجام می دهد مانند؛ بخل، حسد، کینه، دشمنی و غضب.

 

حجت الاسلام رضوی نسب دومین عامل را جهل و نادانی عنوان کرد و افزود: انسان حکم یا موضوع حکم، عواقب و آثار گناه را نمی داند و مبتلا به خطا و گناه می شود به طور مثال کسی که غیبت می کند عاقبت گوشت برادر مومنش را می خورد یا کسی که مال یتیم را می خورد عاقبت آتش می خورد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: سومین عامل زمینه ساز گناه نیز فقر است که از دری که فقر وارد می شود، ایمان از آن در خارج می شود فقر سبب می شود افراد برای رفع نیازهای مادی خود دست به سرقت، چاپلوسی، خودفروشی و... بزنند.

 

وی با اشاره به سه راهکار برای سه عامل زمینه ساز گناه تبیین کرد: حضرت موسی بن جعفر(ع) که طبیب عالم است و همه دردها را کامل می شناسند به هشام فرمودند: اگر خداوند عالم به انسان کرم کند و سه خصلت به او عنایت کند کمال لطف را درحق او نموده است که یکی از آن ها عقل است که خواسته های نفسانی او را کفایت می کند.

 

حجت الاسلام رضوی نسب تصریح کرد: انسان دو بعدی دارای خواسته هایی چون مقام، ثروت، محبوبیت، علم و دانش است که مهار خواسته ها را به دست عقل می سپارد و هرجا که عقل کمیتش لنگ باشد ما را در خانه قرآن و اهل بیت(ع) می فرستد.

 

وی با اشاره به راه مقابله با جهل و نادانی بیان کرد: کسب علم در تمام عرصه ها واجب است، حتی در مشاغل آزاد و معاملات کوچک و بزرگ تجاری طرفین باید بر احکام خرید و فروش آگاه باشند تا مبادا در حین معامله دچار گناهانی چون ربا و کم فروشی نشوند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: کسانی که می دانند و نمی دانند نزد خداوند یکسان نیستند، کسانی که خدا را می شناسند خداترس نیز هستند و به حکمت خدا آگاهند و در امور مختلف به او تکیه می کنند.

 

حجت الاسلام رضوی نسب با بیان این‌که فقر یکی از عوامل گناه است، تاکید کرد: فقیر صابر و راضی به رضای خدا باشد، خدا هم درحد امکان زندگی به او می رساند روایت است از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه  که درآمد اندک زندگی را اداره کند بهتر از درآمدی زیادی است که به درد نخورد و دنیا و آخرت انسان را فاسد کند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات