۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۳۵۲۸۰
حجت الاسلام احمدی نماینده مجلس:

حرکت و پیاده روی در اربعین دقیقاً پیام انقلاب ما را صادر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: این حرکت و پیاده روی در بُعد بین المللی دقیقتاً انقلاب ما را به جهان صادر و نگاه ما را نسبت به ابرقدرت‎ها و مستکبرین و حمایت از مظلومین نشان می‌دهد.
احمدي نماينده کنگان

رهبر معظم انقلاب درباره‌ جایگاه ویژه‌ زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده‌اند: «شروع جاذبه‌ مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابر بن ‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت(ع) دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.» این جاذبه سال‌ها است که در قالب برگزاری تجمع میلیونی و پیاده‌روی زائران حسینی از نجف تا کربلا تجسم پیدا کرده است. همزمان با حرکت پیاده‌روی اربعین امسال خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی درباره‌ دلایل اقبال بیش از پیش شیعیان به حضور در این تجمع میلیونی و برکات معنوی و اثرات سیاسی و اجتماعی آن، به‌ویژه در شرایط خطیر کنونی کشور عراق پرداختیم.
 
رسا - با نگاهی به احکام و عبادات اسلامی درمی‌یابیم که برخی از آن‌ها دارای جنبه‌ اجتماعی و برخی دارای جبنه‌ فردی هستند؛ اما برخی نیز هر دوی آن‌ها را دارا هستند؛ مانند حج که دارای هر دو وجه است. به نظر می‌رسد که زیارت اربعین نیز از سنخ دسته‌‌ سوم باشد که هر دو وجه فردی و اجتماعی عبادت در آن پررنگ است. حال اگر از این بُعد به زیارت اربعین بنگریم، وجه تمایز آن نسبت به سایر عبادات چیست؟
دستوراتی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده، در قالب دعا، نیایش و ذکر، برخی از آنها جنبه فردی دارد و برای خودسازی، اوج و سلوک انسان و نزدیکی به حضرت حق و عبودیت بیشتر تشریع شده‌اند. بعضی از عبادات و دستوراتی که شرع بیان کرده، علاوه بر قرب و نزدیکی به خدا، جنبه اجتماعی و سیاسی هم پیدا می‌کند. ما در احادیث اهل بیت(ع) می‌خوانیم که مومن پنج علامت دارد که یکی از علامت‌های آن را زیارت اربعین می‌دانند و محتویات زیارت هم بسیار عالی و مضامین بسیار بالایی دارد. مخصوصا حضور در حائر حسینی که بر آن تاکید فراوانی شده است و جنبه‌های مختلفی دارد.
اربعین در مرحله نخست، یادآور آن حرکت زینبی هست که حضرت زینب(س) با اسرا از کربلا حرکت کردند و اگر رسالت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و جریان حضرت رقیه(س) در شام نبود، چه بسا بنی امیه به آن اهدافی که داشتند می‌رسیدند و قیام امام حسین(ع) را به نحوه دیگری جلوه می‌دادند و با آن حکام و شیوخی که داشتند که بیان می‌کردند «قُتِل الحسین به سیف جَدَه» و این یاد آور این است که حضرت زینب(س)، حضرت ام کلثوم(س)، حضرت رقیه(س) و امام سجاد(ع) پیروزمندانه از شام آمدند و در کنار قبر امام حسین(ع) آن رسالت خود را اعلام کردند.
این اربعین پیام دارد که اگر کسی در راه خدا قیام و مباره کرد و در مقابل ستم ایستاد، خداوند همیشه این عَلَم و پرچم را به اهتزاز در می آورد و در آیه قرآن هم داریم که خداوند متعال هیچ وقت کسانی که در راهش شهید شدند را ضایع نخواهد کرد؛ بلکه به ثمر می رساند.
حرکتی که زائرین ایرانی در مقابل این حرکت هایی که امثال داعش و افراطی ها انجام داده بودند، یک پیام بزرگ و شکست عظیمی برای آمریکایی که داعش را خلق کرد، بود و با وجود که قرن ها از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) می گذرد، جمعیتی به حرکت درمی آیند برای اینکه روز اربعین کنار ضریح مطهر امام حسین(ع) باشند و شعارشان مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل باشد که این شعار پیام امام راحل ما را زنده می کند و با توجه به اینکه امام راحل فرمود، راه قدس از کربلا می گذرد، وقتی شهدا این راه کربلا را باز کردند و جمعیتی بیش 15میلیون از سراسر عراق و یک میلیون و 500 هزار نفری ایران کنار حائر حسینی قرار می گیرند و 70کیلومتر ترافیک در پشت مرزهای ایران ایجاد می شود، این خود پیام بزرگی برای جهانیان دارد و یک لرزه ای بر اندام ابرقدرت ها انداخته و می اندازد و شاید هم حرف پوتین رئیس جمهور روسیه را بیاد آنها انداخته باشد که در ایران اگر کسی به مقدساتشان و ارزش هایشان نگاه کند، بدن آنها قطعه قطعه می کنند و جلو حیوانات وحشی می اندازند.
من فکر می کنم آن کاری که امام محمد باقر(ع) برای زنده کردن کربلا در عرفات انجام می داد و افرادی را اجیر می کرد که برای امام حسین(ع) روضه بخوانند، آن سنت حسنه، دوام و بقا و استمرارش حرکت استکبار ستیزی و نابود کردن استکبار بود که ما امروز بعد از قرن ها اثرش را می بینیم.

رسا - به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر و به‌طور خاص از زمانی که زائران ایرانی به پیاده‌روی اربعین پیوستند، می‌توان گفت که نهضت پیاده‌روی اربعین به یک رخداد اجتماعی-فرهنگی بین‌المللی تبدیل شده است. چه ظرفیت‌هایی در اربعین نهفته است که به آن بُعد بین‌المللی می‌بخشد؟
یکی از مسائلی که از ابتدای امر بعد از انقلاب که ابر قدرت ها با آنها هزینه های سرسام آور و میلیاردی که برنامه داشتند، جلوگیری از صدور انقلاب، شعار و استکبارستیزی ما است. این حرکت و پیاده روی در بُعد بین المللی دقیقتاً انقلاب ما را صادر می کند به جهان و نگاهی که ما نسبت به ابرقدرت ها و مستکبرین و حمایت از مظلومین داشتیم را نشان می دهد. امروزه در آمریکا وقتی یک سیاه پوست مورد حجمه قرار می گیرد، انقلابی در امریکا صورت می گیرد یا در رژیم صهیونیستی ببینید چه اتفاقاتی رخ می دهد.
 قوا و دوام کشور سوریه از همین جا است و این پیام بین المللی است که باید در مقابل ظلم و ظالمان ایستاد و این جریان راهپیمایی منطقه ای و تبدیل شدن آن به بین المللی، دقیقاً پیام نظام ما که پیام امام حسین(ع) است را با حرف و شعاری که سر می دهیم بیان می کند.
 

رسا - در حال حاضر، مدل‌های مختلف و متفاوتی از اسلام در جهان و به‌ویژه غرب آسیا مطرح می‌شود. در یک نوع تقسیم‌بندی کلی، می‌توان این الگوها را به دو مدل اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی تقسیم کرد. زیارت اربعین چگونه می‌تواند پیام اسلام ناب را به جهان مخابره کند؟
این موضوع را می توان از جنبه دیگر نقل کرد؛ از زمان هابیل و قابیل دو طریق و مسیر در مقابل هم قرار گرفتند و هر چه جلوتر آمدیم، برای اینکه دشمنان بتوانند آن چهره حقیقی دین الهی که در هر زمانی در مقابل مستکبرین قیام می کرده و انبیا بودند که در مقابل مستکبرین قرار می گرفتند و عَلَم مبارزه را بر دوش می گرفتند در کنار آنها مستکبرین یک دین هایی را می تراشیدند و یک سری مظاهر ساختگی را ایجاد می کردند که در مقابل آنها بایستند و مسیر را منحرف کنند.
دشمنان وقتی می دیدند یک مسیر الهی که حرکت است، در کنار این مسیر جهت هایی را ایجاد می کردند که آن چهره واقعی دین را منحرف کنند و این نه تنها در زمان ما، بلکه در زمان پیغمبر اکرم(ص) هم بوده است که بلافاصله زمانی که پیغمبر از جهاد بر می گردد، می بیند که یک مسجدی در مقابل مسجد قبا ساخته شده است. در نظام جمهوری اسلامی ما هم وقتی دشمنان شعارها و ایستادگی و مقاومت ها و سلطانی مثل سطان ایران را دیدند و نیز در حاشیه خلیج فارس و در دیگر مکان های دیگر زمانی که دیدند بُتی بعد از بُت دیگر شکسته می شود، آمدند و در مقابل اسلام ناب یک نوع نگاه افراطی ایجاد کردند که به دنیا منعکس کنند که اگر چهره اسلام را می خواهید ببینید، این چهره های دژخیمانه و این چهره هایی که به نام دین و خدا دارند افراد را به این شکل قتل عام می کنند. این نوع نگاه اسلام است و اسلام را به این شکل معرفی کردند.
اربعین این نوع پیام را می دهد که دین ما دین عقلانیت است و روش ما روش ترحم و انسانیت و عروج است و انسان را به خدا نزدیک تر می کند و سرتاسر وجود انسان های آن عاطفه است. قطعا این حرکت اربعین چهره اسلام را که به گونه دیگر تفسیر می کردند و افرادی را در این زمینه قرار داده بودند، چهره آنها را مبتذل و آشکار می کند و این دو خط را از هم جدا می کند.

رسا - از اینکه وقتتون را در اختیار ما قرار دادید متشکریم.

/833/404/ر

ارسال نظرات