۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۳۶۳۸۲
نماینده ولی فقیه در زنجان:

حوزه با شرایط مطلوب در امر پژوهش فاصله دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در زنجان با بیان این که در حال حاضر با شرایط مطلوب در امر پژوهش حوزوی فاصله داریم، گفت: وظیفه مسؤولان حوزوی امروز این است که شرایط انجام پژوهش در حوزه‌های علمیه را بیش از پیش مهیا کنند.
حجت الاسلام والمسلمين خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، امروز در مراسم اختتامیه همایش پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر از منظر نهج‌البلاغه که در سالن همایش‌های کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد، اساس علوم حوزوی به ویژه فقه را بر پایه پژوهش و نوآوری دانست و گفت: فقه به معنای فهم عمیق که پشتوانه استدلالی قوی مبتنی بر منابع کتاب، حدیث، عقل و اجماع دارد، است و هیچ فقیهی به مرتبه استنباط نمی‌رسد مگر با پژوهش و نوآوری.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: استنباط فقیه برای رسیدن به یک معلوم جدید مبتلا به جامعه و یا کشف یک مجهول مورد نیاز جامعه مورد نیاز است و در این میان، فقه جواهری، فقهی پویا است و یافته‌های جدیدی برای تأمین نیازهای انسان و جامعه دارد.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به مقام فقاهت و ارتباط آن با یافته های علمی اظهار داشت: تبیین و فهم عمیق نیازهای جامعه، خاصیت فقه شیعه است از این رو یک فقیه تنها زمانی به مقام فقاهت نائل می‌آید که از کانال استنباط و استخراج یافته‌های جدید وارد شود.

 

این مسؤول در ادامه با اشاره به فقه پویای شیعه در جواب گویی به تمامی مسائل روز تصریح کرد: با نگاهی به مسائل مستحدثه می توان دریافت که هیچ بخشی از زندگی بشر نیست که اسلام در آن پاسخی نداشته باشد و حتی مسائل مورد نیاز بشر در پزشکی روز هم در فقه شیعه مورد توجه قرار گرفته است و این نشان از این واقعیت دارد که بن‌بست در دین اسلام معنا ندارد و وجود استنباط و استدلال در فقه اسلامی نیز برای شکستن بن‌بست‌ها است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه با بیان این که تعیین یک روز به عنوان روز پژوهش برای طلاب معنا ندارد و همه ایام تحصیل و مطالعه برای آنها روز پژوهش است تأکید کرد: آموزه‌های دینی به ما یاد داده است که هر کس دو روزش مساوى باشد و تغییری در آن احساس نشود ملعون است و از این رو، پژوهش برای طلاب به عنوان یک تکلیف و وظیفه عملی در زندگی مطرح است.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به تلاش های طلاب جوان در زمینه مطالعات دینی گفت: خاصیت یک طلبه این است که باید همواره به دنبال رصد افق‌های دوردست باشد چرا که هرچه در علم دینی به پیش می‌رود، افق‌های دید او وسیع‌تر می‌شود و در نیل به قله به عظمت هستی پی می‌برد.


وی در ادامه افزود: در حال حاضر با شرایط مطلوب در امر پژوهش حوزوی فاصله داریم اما نباید تلاش‌های گذشتگان را نادیده گرفت و وظیفه مسؤولان حوزوی امروز این است که شرایط انجام پژوهش در حوزه‌های علمیه را بیش از پیش مهیا کنند.

 

نماینده ولی فقیه در زنجان در پایان با تأکید بر این‌که وجود بیش از 300 فارغ‌التحصیل حوزه‌های علمیه خواهران در زنجان، نشان از ظرفیت و استعداد فراوان بانوان زنجانی در امر تبلیغ دین است خاطرنشان کرد: این ظرفیت باید بالفعل شده و در این میان نباید از این مهم غافل بود که پژوهش‌ها و ارائه راه حل‌های مختلف از سوی حوزویان، راه را برای مسؤولان هموارتر می‌کند./949/پ202/ب4

ارسال نظرات