۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۲۳۷۵۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

جهان کنونی در جاهلیت مدرن به سر می برد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صدوقی گفت: جامعه جهانی امروز در جاهلیت ویژه ای به سر می برد که از آن به عنوان جاهلیت مدرن یاد می شود و در آن انسان ها برای زنده ماندن تلاش می کنند نه برای زندگی کردن و قلمرو زندگی آن ها از تولد تا مرگ است.
مدرنيته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام صدوقی، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در جمع خانواده های دانش پژوهان مرکز مهدویت مشهد در محل دفتر تبلیغات اسلامی مشهد به تبیین نقش خانواده در تکوین جامعه منتظر پرداخت.

 

وی به تغییر هویت در کشورهای جهان سوم اشاره کرد و افزود: متأسفانه کشور ما نیز آن را تجربه کرده  است؛ انسان ها به دنبال معیشت دنیوی هستند و دیگر کسی به هویت و ارزش های انسانی اهمیت نمی دهد که این سبک زندگی و جاهلیت از جاهلیت زمان پیامبر(ص) نیز بدتر است.

 

 حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: در زمان حضرت رسول(ص) شعور و فکر نبود اما امروزه، همه خود را دانشمند می دانند در صورتی که شعور الهی و اصالت دینی در آن وجود ندارد.

 

 استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این حدیث مشترک بین شیعه و سنی  که هر کس از دنیا برود و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است، تصریح کرد: از آنجا که قوانین نظام هستی از سوی خداوند تدوین شده است، بنابراین اگر افراد با آن آشنایی نداشته باشند نمی توانند جاده هستی را به صورت هدف مشخصی بشناسند و لذا به بیراهه می روند.

  

حجت الاسلام صدوقی به ایجاد نهضتی برای جهالت زدایی، اشاره و خطاب به حضار تأکید کرد: شما و همه کسانی که در این زمینه قدم می گذارند، می توانند در زمره یاران امام زمان قرار گیرند، در واقع شما در  ایجاد تحول و زدودن جهل از جامعه و اعضای آن نقش دارید تا وقتی امام زمان(عج) آمدند بتوانید، خالصانه حرکت خود را انتظام بخشی کنید.

 

 وی، طلبکار شدن خانواده های مذهبی را آفتی برای آنان دانست و ادامه داد: تا زمانی که خود را بدهکار دین بدانیم فعال هستیم ولی به محض طلبکار شدن، سقوط می کنیم؛ ما باید به دنبال تأییدیه امام زمان خود باشیم و باور کنیم که باید خود و جامعه را رشد دهیم، این رشد وقتی انجام می پذیرد که بیعت با ولی عصر(عج) استمرار داشته باشد، دعای عهد برای استمرار بیعت، در احادیث توصیه شده است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه رسانه ها وارد صحنه شده اند و برای شکار آدم ها مسابقه می دهند، به گونه ای که به تعداد افراد خانواده جهان بینی های متکثر به وجود آمده است.

 

 زیارت عاشورا چارچوبی برای زندگی اصیل است

حجت الاسلام صدوقی، زیارت عاشورا را چارچوب و مانیفست زندگی اصیل عنوان کرد و افزود:  هر دعایی که ائمه اطهار(ع) به ما آموخته اند، حاوی دو پیام است، اول اینکه مضمون و محتوای این دعا امکان پذیر است و دوم اینکه کسی که این دعا را می خواند، ظرفیت لازم برای انطباق با این دعا را دارد.

 

 وی در ادامه بیان کرد: این فراز زیارت عاشورا که «اللهم اجعل محیا محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد وآل محمد» بر اساس مقدمه یاد شده در مورد دعا، ما را امیدوار می کند به تجربه زندگی دینی و اسلامی و نیز مبتنی بر امامت، که مورد رضایت امام زمان(عج) باشد با وجود این جامعه باز و متضاد، امکان پذیر می کند.

 

 استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر پیامبر(ص) در مورد آیه یاد شده پرداخت و خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص)  فرمودند: «کسی که می خواهد زندگی اش مثل من و مرگش مثل من باشد و در آن بهشت جاودانی باشد که خدا وعده داده است باید ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را بپذیرد»  این  ولایت از امام علی(ع) تا امام زمان(عج)  را شامل می شود چراکه قبول ولایت آن ها باعث می شود هرگز از دایره هدایت خارج نشده و گمراه  نمی شوند که در آن تاریخ قطع نشده است، بلکه تا زمانی که انسان وجود دارد ادامه خواهد داشت.

 

 خانواده مذهبی آسیب پذیر، اهل عمل نیستند

حجت الاسلام صدوقی بیان کرد: خانواده آسیب پذیر مذهبی، خانواده ای ست که حرف می زند ولی بدون اینکه عمل داشته باشد، داشتن بینش تربیتی  والدین  حتی اگر دانش آن را نداشته باشد کافی است چرا که  ملتزم بودن به دین خدا و جاری کردن آن در زندگی، رفتار الهی است که با فطرت بچه ها همخوانی دارد یعنی، والدین باید عمل اینگونه عمل کنند تا مورد احترام واقع شوند، نه تنها حرف زدن.

  

وی ادامه داد: منتظر شخصیتی است که وظیفه دارد بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی، ضمن تلاش در جهت گیری ظرفیت وجود خود و ارتقای سطح مقاومتی در مقابل فتنه های زمانه، مقاومت خود را بالا ببرد تا زمینه و انگیزه ای در او ایجاد شود که بتواند در هر موقعیت، به صورت مستمر در جهت اصلاح و ارتقا خود و دیگران، در راستای ظهور اقدامات لازم را انجام دهد.

 

تکریم شخصیت، فرزندان را از بیگانه دور می کند

استاد حوزه و دانشگاه، با معرفی چهار مؤلفه در ساختار شخصیتی فرزندان به خانواده ها، تصریح کرد: اولین مؤلفه، استقلال و شخصیت است، باید در خانواده به بچه ها فرصت حرف زدن را داد، حتی اگر غلط بود، یعنی تکریم شخصیت آن ها، که باعث می شود فرزندان به بیگانه رو نیندازند و نیز آلت دست رسانه ها نشوند.

 

 حجت الاسلام صدوقی، حریت و آزاد منشی را دومین مؤلفه خواند و تأکید کرد: بچه ها باید حر شوند؛  یعنی خدا محور شوندو  از غیر خدا آزاد شوند، چرا که انتقادپذیر نبودن به علت حریت نداستن و خود پرستی آن ها است تا در آینده منصف و عادل باشند.

 

 وی، ارتقا سطح تفکر و تعقل، برای تحلیل مسائل زندگی را سومین مؤلفه بیان کرد و افزود: رشد عقلانیت و تفکر در بچه ها، موجب می شود تا تحلیل درستی از زندگی داشته باشند، معضل طلاق نیز به دلیل همین مورد است.

  

استاد حوزه و دانشگاه گفت: چهارمین مؤلفه، ارتقای سطح تعاملات عاطفی فرزند با امت، به ویژه خانواده است و تصریح کرد: امروزه در برخی خانواده ها، پدر هویتی ندارد یعنی از احترام لازم برخور دار نیست که این به  خاطر، تعاملات عاطفی است که  در خانواده ها کمرنگ و گاهی از بین رفته است.

 

 حجت الاسلام صدوقی خاطر نشان کرد: اگر نقطه تلاقی این چهار مؤلفه را رضایت امام معصوم، قران وعترت  و یا ولایت باشد، همه این موارد زیر چتر ولایت معنی می یابد برای مثال، استقلال و شخصیت زیر چتر ولایت.

 

وی در پایان گفت: باقیات الصالحات برای والدینی فراهم خواهد شد که این چهار هدف را در ساختار شخصیتی فرزندان خود نظام مند کرده باشند./930/پ201/ب5

 

ارسال نظرات