۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۴۰۰۳۲
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان شمالی:

500 اثر پژوهشی توسط طلاب حوزه علمیه خراسان شمالی تولید شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول واحد پژوهش حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: در دو سال اخیر حدود 500 اثر پژوهشی از سوی طلاب و اساتید مدارس علمیه این استان خلق شده است.
حجت الاسلام اميد سعادتي، مسؤول واحد حوزه علميه خراسان شمالي،

حجت الاسلام امید سعادتی، مسؤول واحد پژوهش حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فعالیت های این واحد، اظهار کرد: فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه استان خراسان شمالی با هدف ارتقای جایگاه پژوهش در بین طلاب و اساتید با جدیت در عرصه های مختلف مذهبی و فرهنگی پیگیری شده و در این زمینه نیز تاکنون گام های مؤثری برداشته شده است.

 

وی اضافه کرد: در این راستا سالیانه شمار قابل توجهی مقاله، کتاب، پایان نامه، تحقیق پایانی و دیگر آثار تحقیقی و پژوهشی در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تولید می شود.

 

حجت الاسلام سعادتی خاطرنشان کرد: پس از سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی و مطرح شدن موضوعات و مشکلات پیرامون سبک زندگی اسلامی و نقش حوزه های علمیه در ارتقای فرهنگ اسلامی جامعه از سوی معظم له، بخش عمده ای از مقالات و آثار پژوهشی طلاب حوزه های علمیه استان به سمت این موضوعات سوق پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به این که پارسال پیرامون رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب خراسان شمالی مسابقه مقاله نویسی «در امتداد مهر» در مدارس علمیه این استان برگزار شد، گفت: در این فراخوان در مجموع 171 مقاله از سوی طلاب و اساتید حوزه های علمیه خلق و به دبیرخانه این مسابقه پژوهشی ارسال شد.

 

حجت الاسلام سعادتی اظهار داشت: حوزه علمیه استان خراسان شمالی در سال های 92 و 93 رشد قابل توجهی را در بخش تولید آثار پژوهشی و تحقیقی تجربه کرده به گونه ای که در مجموع این دو سال حدود 500 اثر پژوهشی توسط طلاب و اساتید مدارس علمیه این استان خلق شده است.

 

وی حضور چشمگیر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در اوایل ده ماه جاری در مشهد را یکی از برنامه های واحد پژوهش حوزه علمیه استان دانست و گفت: در این نمایشگاه بیش از 200 اثر پژوهشی طلاب و اساتید مدارس علمیه استان خراسان شمالی اعم از کتاب، مقاله، نرم افزارهای قرآنی و ... در معرض نمایش و بازدید عموم قرار گرفت.

 

حجت الاسلام سعادتی افزود: در این نمایشگاه بیش از 40 مرکز و مؤسسه تحقیقاتی، نهاد علمی و مدرسه علمیه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه داده بودند و از خراسان شمالی نیز حدود 80 نفر از طلاب مدارس علمیه استان در قالب یک اردوی علمی پژوهشی از نمایشگاه بازدید کردند.

 

مسؤول واحد پژوهش حوزه علمیه استان خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: این واحد در نظر دارد تا تمامی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیرامون سبک زندگی اسلامی و نقش حوزه های علمیه در ارتقای فرهنگ اسلامی جامعه که در استان خراسان شمالی از سوی معظم له مطرح شد، را در قالب فراخوان های پژوهشی و تحقیقی در سطح مدارس علمیه اجرا کند تا با انجام پژوهش های کاربردی، راهکارهای اجرایی شدن این فرمایشات احصا و اعلام شود.

 

گفتنی است، امسال در مجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

 

تا پارسال تحصیل طلاب در حوزه های علمیه استان تنها تا سطح دو امکان پذیر بود اما از ابتدای امسال با شروع فعالیت مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد برای طلاب سطح دو و سه، امکان تحصیل در سطح سه(کارشناسی ارشد) دروس حوزوی در استان خراسان شمالی نیز فراهم شده است.

 

تا پیش از راه اندازی مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد، امکان تحصیل طلاب در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تنها تا سطح یک(کاردانی) و دو(کارشناسی) امکان پذیر بود و پس از آن طلبه ها برای ادامه تحصیل خود بالاجبار به حوزه های علمیه دیگر نظیر مشهد و قم مهاجرت می کردند که این موضوع خود عواقب و مشکلات دیگری از جمله کمبود روحانی در خراسان شمالی را در پی داشت./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات