۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۴۲۹۹۹
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فرحزاد:

والدین تنها با اخلاق و رفتار خوب می‌توانند تربیت اسلامی داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که اخلاق و محبت و رفتار والدین مهم‌ترین راهبرد برای تربیت اسلامی فرزندان است، گفت: پیامبر (ص) که نخستین معلم بشریت هستند بیشتر اوقات را سکوت کرده و با رفتار خود مردم را به ارزش‌های اخلاقی و دینی دعوت می‌کردند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم، در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش شد بابیان این‌که پیامبر اکرم (ص) نخستین معلم بشریت در کائنات هستند، اظهار داشت: ایشان بیشتر اوقات را سکوت کرده و مردم را با رفتار خود به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی دعوت می‌کردند؛ اگر والدین می‌خواهند فرزندان خود را به کاری دعوت کنند بهتر است که به پیروی از پیامبر(ص) با رفتار خود این کار را انجام دهند.

 

وی تصریح کرد: از آنجایی‌که آستانه تحمل کودکان به‌ویژه امروزه بسیار پایین است، نصیحت زیادی و موعظه موجب لج بازی و موضع‌گیری کودکان و نوجوانان می‌شود؛ به همین خاطر بهتر است والدین با رفتار خود دعوت کننده فرزندانشان باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که والدین باید در تربیت فرزندان، حرمت آن‌ها را حفظ کرده و مانند بزرگ‌ترها با آن‌ها رفتار کنند، گفت: بچه معصوم بوده و ولی خدا در روی زمین است بنابراین ما حق نداریم با کودک دعوا کره و یا او را بزنیم.

 

وی ادامه داد: پدر و مادر در مواردی که فرزند آنها خیلی شلوغ کند می‌توانند به‌صورت مدت‌زمان اندکی با او قهر کرنند اما خداوند هرگز به انسان اجازه نمی‌دهد که حتی به کودک غضب کرده و روی از او برگردانند.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که افرادی که زن و فرزند خود را کتک می‌زنند و تحقیر می‌کنند در دنیا هم به‌سختی عقوبت کرده و سخت‌ترین عذاب خداوند نسبت به مردانی است که به زنان و کودکان ظلم می‌کنند؛ با ادب، اخلاق، رفتار و با محبت می‌توان فرزندان را به راه درست هدایت کرده و تربیت کرد.

 

وی با اشاره به این‌که انسان حق ندارد به فرزند خود فحش داده و او را تحقیر کند، گفت: تحقیر و کتک زدن نتیجه عکس داشته و موجب بزهکاری کودک در بزرگ‌سالی شده و زمینه عدم آرامش دیگران را فراهم می‌کند به همین خاطر تحقیر و کتک زدن کودکان گناه کبیره محسوب می‌شود.

 

کارشناس رسانه ملی بابیان این‌که والدین باید با آرامش و محبت فرزندانشان را متوجه اشتباه خود کنند، ادامه داد: اگر در زندگی به کودک خود بی‌حرمتی کرده یا او را کتک زده‌ایم باید از او دلجویی کرده تا رحمت خداوند شامل حال ما شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان این‌که والدین باید با رفتار خود کودکان را به راه درست هدایت کنند، یادآور شد: والدینی که به نماز، روزه، صداقت و محبت به فرزندانشان پایبند هستند خواهند توانست فرزندان شایسته‌ای را تربیت کنند./837/پ202/ف

  

ارسال نظرات