۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۴۴۶۶۷
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

علم زمانی ارزشمند است که از سوی دستگاه معرفتی به وجود آمده باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علم انباشتی از فرمول‌ها یا یک روش علمی نیست بلکه علم زمانی علم است که توسط دستگاه معرفتی پدید آید.
استاد حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز عصر در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» که در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر، گفت: برخی در حوزه علم عنوان می‌کنند که علم دینی و غیر دینی ندارد و علم علم است.

 

وی افزود: با توجه به مبانی و مبادی علم و علت کشف حقیقت عناصر معرفت ما متفاوت می‌شود، اصولا «مبادی و مبانی»، «موضوع»، «منطق و روش»، «غایت و کارکرد»، «مسائل و قضایا» پنج عنصر مولفه‌های علم است همه علم‌ها واجد این 5 مؤلفه هستند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: آنگاه که این پنج مؤلفه در دستگاه معرفتی صورت‌بندی، سامان و نظم پیدا کنند علم متولد شده است یعنی هرگاه مجموعه این مؤلفه‌های سازگار دست در دست هم داده و دستگاهی را به وجود آورند آنرا علم می‌نامیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعریف دیگری از علم عنوان کرد: علم انباشتی از فرمول‌ها یا یک روش علمی نیست بلکه علم زمانی علم است که توسط دستگاه معرفتی پدید آید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد اظهار داشت: ما دو دسته عنصر داریم که در نوع علوم حضور دارند یک دسته مؤلفه‌های رکنی تکون‌بخش علم که به مبادی، موضوع، غایت و اندیشه تعبیر می کنیم، دسته دیگر عناصری است که در علم‌های گوناگون وجود دارند و از آنها به مشخصه‌های علم در مقابل مؤلفه‌های علم تعبیر می‌کنیم.

وی بیان داشت: اینکه علمی در علوم حقیقی یا علوم اعتباری قرار گیرد عنصر است اما این متاخر از این مولفه‌های اعتباری و حقیقی است علم بستگی دارد که عناصر دورنی تشکیل‌دهنده آن چگونه رابطه‌ای داشته باشند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره ملاک تشخیص دینی یا غیردینی دانستن علم ابراز کرد: علم معرفت است اگر مشخص شود که علم در غالب چه مبانی و فرایندی به دست آمده قماش آن معرفت نیز مشخص می‌شود، این‌که انسان عالم را مخلوق خالق یا فاقد خالق بداند سبب تفاوت است نگاه انسان به هستی بر نظریه‌هایی که می‌دهد تأثیر می‌گذارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: یافته انسان تحت تأثیر مبانی و افکار او است اگر از مؤلفه‌های درست و دقیق استفاده شود معرفت آن هم درست و دقیق بیرون خواهد آمد، معرفت انسان تحت ‌تأثیر عوامل مختلف است ما باید از مبنا  و منطق درست و اصول دقیق برای تولید معرفت استفاده کنیم./807/پ202/ب6

ارسال نظرات