۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۴۶۰۶۱
در حوزه علمیه خواهران مشهد تبیین شد؛

اهمیت محاسبه و مراقبت نفس در زندگی انسان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پژمان فر گفت: مراقبت از نفس، امری ضروری است چرا که انسان همیشه در کمین تمایلات شیطانی و نفس اماره قرار دارد.
اهمیت محاسبه و مراقبت نفس در زندگی انسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نصرالله پژمان فر، نماینده مجلس شورای اسلامی، امروز در همایش «نشانی بهشت» که با موضوع معنویت به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت:بعد از انقلاب ایران، تفکر اهل بیت(ع) در دنیا توسعه پیدا کرد.

 

وی به ضرورت مراقب از وسوسه های نفس اماره اشاره و ابراز کرد: رسول خدا(ص) گروهی را [برای جنگ] فرستادند، هنگامی که بازگشتند، نبی اکرم(ص) فرمودند:«خوشا به حال مردمی که جهاد اصغر را انجام دادند و جهاد اکبر بر آنان باقی مانده است، گفته شد: ای رسول خدا جهاد اکبر چیست؟ فرمودند:«جهاد و پیکار با نفس سپس فرمودند: برترین جهاد، [از آن] کسی است که با نفسش که در میان دو پهلوی اوست جهاد کند.».

 

حجت الاسلام پژمان فر افزود: انسان در مسیر زندگی با شرایط متفاویت روبرو است که در نتیجه آن تمایلات او نیز متفاوت است؛ اما این نکته را از نظر نباید دور داشت که انسان همیشه در کمین تمایلات شیطانی و نفس اماره قرار دارد؛ از این باید مراقب نفس خود باشد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: گرایش ها و گرفتاری های انسان پنهان و مخفی است، گاهی انسان، سال ها به گناه آلوده است، در حالی که متوجه این امر نیست؛ چرا که شیطان این امر را برای او عادی جلوه می کند.

 

حجت الاسلام پژمان فر به اهمیت مسأله مشارطه، مراقبه و محاسبه در اصلاح عملکرد انسان اشاره کرد و افزود: زمانی را در خلوت خود، به حسابرسی از نفس اختصاص دهید؛ چرا که مراقبت از نفس، امری ضروری است؛ این نکته را مدنظر داشته باشید که سرمایه هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است، ناپایدار و زوال پذیر هستند.

 

 وی ابراز کرد: چرا آلودگی که دیروز به آن مبتلا بودیم امروز نیز به آن مبتلا هستیم؟ به این دلیل که مرافب و مواظب نفس خود نیستیم. گرفتاری دائما وجود دارد؛ از این رو باید هر لحظه مراقب نفس خود باشیم.

 

عضو کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: گذاره هایی که در دین آمده است به اخلاق، احکام و عقاید تقسیم می شوند؛ بد اخلاقی، دنیا انسان را ویران کرده و تعاملات انسانی را بر هم می زند و در مقابل رعایت اخلاقیات سبب اصلاح دنیای انسان می شود.

 

 

حجت الاسلام پژمان فر افزود: آموزه های دین مطابق با فطرت و دورن انسان ها است؛ از این رو اگر در مسیر دین حرکت کنیم، دنیای خود را اصلاح و آباد کرده ایم.

 

وی ابراز کرد:گفتمان انقلاب اسلامی، اسلام حقیقی را احیا کرد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرایش مردم در گوشه گوشه جهان به دین اسلام توسعه پیدا کرد.  

 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است، همان گونه که بعد جسمانی او نیازهایی دارد که می بایست برآورده شود، نیازهای بعد روحانی او نیز می بایست پاسخ داده شود.

 

وی با اشاره به این که معنویت، اتصال انسان به مبدأ هستی را ایجاد می کند، افزود: همان گونه که اگر ضعف جسمانی بر انسان عارض می شود، انسان از جسم مراقبت می کند تا به تعادل برسد، روح انسان هم نیاز به مراقبت دارد که به تعادل دست یابد و شریعت است که روح انسان را به تعادل می رساند.

 

حجت الاسلام پژمان فر در پاسخ به این پرسش که انسان برای رسیدن به معنویت چه راهی را باید طی کند، افزود: مهم ترین قدم اول، ترک گناه است؛ چرا که گناه عمل انسان را حبط می کند، به نوافل هم اهمیت بدهید و توسل به ائمه اطهار(ع) را نیز فراموش نکنید.

 

 

عضو کمیسون فرهنگی مجلس گفت: عاقل ترین مردم کسی است که ضعف های شخصیتی خود را بشناسد، اما متأسفانه ما به ضعف های دیگران مشغول هستیم و از ضعف های خود غافل هستیم، در حالیکه می بایست به ضعف های خود دقت کنیم و از توجه به عیوب دیگران بر حذر باشیم.  

 

وی به آسیب های رشد معنوی اشاره کرد و گفت: ضعف های شخصیتی خود را بشناسید و ببینید شیطان از چه طریقی شما را وسوسه می کند، گاهی انسان گناه انجام می دهد، اما آن را گناه حساب نمی کند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نظام آموزشی حوزه های علمیه باید تربیت محور باشد، یادآور شد: استاد باید به تربیت شاگرد خود اهمیت داده و این نکته  مدنظر داشته باشید که رابطه استاد و شاگرد باید عمیق و عاطفی باشد.

 

وی گفت: اهمیت دادن به مسأله تربیت باید در جای جای زندگی انسان نمود داشته باشد؛ از این رو ظاهر و باطن ما باید برای خدا باشد و هر کاری را که انجام می دهیم می بایست برای رضای خدا باشد.

 

حجت الاسلام پژمان فر افزود: دنیا به گمشده خود که همان اسلام است، رسیده است؛ از این رو دشمن طرح اسلام هراسی و شیعه هراسی را پیاده کرده است؛ آنان با نشان دادن چهره زشت از اسلام در صدد مقابله با این حرکت و خراب کردن ذهن مردم جهان نسبت به دین اسلام هستند.

 

وی به اهمیت پیام رهبر معظم انقلاب اشاره و تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب، جوانان را به منبع اول دین که همان قرآن و اهل بیت(ع) هستند، ارجاع دادند. دین اسلام،دین قوی و قدرتمندی است؛ از این رو رسالت شما این است که زیبایی ها و ظرفیت دین را معرفی کنید./1309/پ202/ب5

 

ضعف های شخصیتی خود را بشناسید

آموزه های دین مطابق با فطرت و درون انسان است

ارسال نظرات