۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۲۴۷۴۶۰
حجت الاسلام زائری:

وفای به عهد در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زائری گفت: وعده ای که مؤمن به برادر دینی خود می دهد نوعی نذر است که وفا کردن به آن لازم است جز اینکه کفاره ندارد و هر کس از وعده ای که داده است تخلّف کند با خدا مخالفت کرده و خود را در معرض خشم پروردگار قرار داده است.
وفای به عهد در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زائری، مدیر مجموعه شهدای سرچشمه، شامگاه سه شنبه 28 بهمن ماه در جلسه ای از سلسله جلسات اصول کافی که در مسجد 72 تن مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: وعده ای که مؤمن به برادر دینی خود می دهد نوعی نذر است که وفا کردن به آن لازم است جز اینکه کفاره ندارد و هر کس از وعده ای که داده است تخلّف کند با خدا مخالفت کرده و خود را در معرض خشم پروردگار قرار داده و این همان است که قرآن می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید.

وی در ادامه افزود: مسأله وفای به عهد از مسائل مهم و اساسی به شمار می رود که در دین مقدس اسلام مورد کمال و عنایت قرار گرفته است، زیرا اگر بنا باشد به این مسأله اساسی توجه نشود زندگی مردم متلاشی خواهد شد و در اثر بی نظمی و هرج و مرج مردم از یکدیگر سلب اعتماد خواهند کرد و در نتیجه زیربنای روابط اجتماعی سست می شود.


حجت الاسلام زائری خاطرنشان کرد: سه چیز است که خداوند به هیچ کس اجازه تخلّف از آن را نداده است: ادای امانت در مورد هر کس خواه نیکوکار باشد یا بدکار، وفای به عهد درباره هر کس خواه نیکوکار باشد یا بدکار و نیکی به پدر و مادر خواه نیکوکار باشند یا بدکار.


مدیر مجموعه شهدای سرچشمه افزود: در آئین مقدس اسلام وفای به عهد یکی از وظایف مسلمین است، خواه موقع جنگ باشد یا در حال عادی، طرف پیمان مسلمان باشد یا غیر مسلمان، که برای نمونه به برخی از آیات و روایاتی که دراین باره رسیده است می پردازیم.

 

حجت‌الاسلام زائری در پایان خاطرنشان کرد: به خاطر اهمیت فوق العاده ای که وفای به عهد دارد در تعلیمات اسلامی آمده است هر کس بخواهد به دیگری وعده ای بدهد باید در موقع دادن تعهّد، قدرت خود را ارزیابی کند که آیا می تواند به وعده ای که می دهد وفا کند یا نه و در صورتی که توانایی ندارد وعده ندهد./817/پ203/ب4

ارسال نظرات