۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۴۷۸۲۴
کارشناس مسؤول امور روحانیون بعثه‌ در مکه تشریح کرد؛

چگونگی ساماندهی و پشتیبانی روحانیان عمره

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسؤول امور روحانیون بعثه‌ مقام معظم رهبری در مکه مکرمه وظایف و فعالیت های این بخش را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه شاهد موفقیت‌های چشمگیر روحانیان معظم هستیم که این، ثمره تدبیرها و برنامه ریزی‌ها و زحمات بی شائبه مسؤولان بعثه‌ مقام معظم رهبری در بخش جذب و آموزش نیروهای کارآمد است.
حجت الاسلام سيد جعفر علم الهدي، كارشناس مسؤول امور روحانيون بعثه مقام معظم رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، بعثه مقام معظم رهبری در مکه دارای بخش‌های مختلفی است که پشتیبانی فرهنگی، معرفتی، دینی و نظارتی در امور مربوط به زایران را برعهده دارند. یکی از این بخش ها، بخش امور روحانیون است که هم اینک حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر علم الهدی به عنوان کارشناس مسؤول امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه فعالیت می‌کند.

وی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی «حج»، خدمت به روحانیون کاروان‌های عمره مفرده را توفیقی الهی دانست و بیان داشت: بحمدلله شاهد موفقیت‌های چشمگیر روحانیان معظم هستیم که این، ثمره تدبیرها و برنامه ریزی‌ها و زحمات بی شائبه مسئولین بعثه مقام معظم رهبری در بخش جذب و آموزش نیروهای کارآمد است.

* رضایت حداکثری زایران از روحانیان کاروان ها

وی ادامه داد: باتوجه به اقدامات چندگانه ای که برای ارتقای سطح روحانیان کاروان‌ها صورت گرفته، شاهد رضایت حداکثری تمام زایران بیت الله الحرام از عملکرد خوب و تلاش قابل ستایش روحانیان هستیم؛ روحانیان کاروان‌ها با پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی و شرکت در آزمون‌های گوناگون، تسلط خوبی بر مسائل و احکام شرعی و نیازهای علمی و تاریخی و سیاسی مورد نیاز دارند.

کارشناس مسئول امور روحانیون بعثه رهبری در مکه بیان داشت: این تدبیر که بعثه مقام معظم رهبری با تشکیل کادری مناسب جهت ساماندهی امور روحانیون متشکل از مسئول و رابطین محترم و اعزام به موقع آنها در دستور کار دارد، توانسته یک اطمینان خاطر و پشتوانه ای قوی برای روحانیان ایجاد کند که در هر ساعت و لحظه که نیازی را برای رفع مشکل زایران بیت الله الحرام دارند می‌توانند با پرسش و گرفتن جواب آن با اطمینان خاطر عمل کنند.

وی افزود: از مهمترین آثار وجودی مسئولیت امور روحانیون در بعثه، ایجاد یک تشکل و ارتباط بسیار مناسب بین تمام روحانیون است که موجب می‌شود این سلسله از اندیشه‌ها و تجربیات یکدیگر استفاده کنند و با پر کردن خلاها روز به روز با قوت و قدرت بهتری در عرصه خدمت گام بردارند. لذا امور روحانیون طبق وظیفه با تقسیم کار بین رابطان معظم و توجیه لازم و فراهم کردن بستر مناسب و تامین وسایل و امکانات مورد نیاز ایشان زمینه را برای ملاقات به موقع رابطان محترم با روحانیون و زایران عزیز در داخل هتلهای خودشان فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بدیهی است با تشکیل جلسات هم اندیشی بین مسئول و رابطین روحانیون با حضور مسئول بعثه رهبری در مکه مشکلات و مشاهدات گوناگون بررسی می‌شود و جهت اعمال وحدت رویه اتخاذ تصمیم شده و در دستور کار قرار می‌گیرد. علاوه بر این، مسئول امور روحانیون موظف است نیازهای گوناگون و هشدارهای لازم در هر مقطع و زمان را به سبکی محترمانه و مناسب در جلسات سه گانه روزهای زوج بعثه رهبری به سمع و نظر روحانیون محترم رسانده و جهت حسن اجرای سیاست‌های ارزشمند بعثه رهبری، رصد لازم را داشته باشد.

* حضور روحانیان در مسجد الحرام برای راهنمایی زایران

وی حضور روحانیان کاروان‌ها در مسجد الحرام جهت پاسخگویی به زایران از شهرها و کاروان‌های مختلف را از کارها و برنامه‌های بسیار ارزشمند بعثه در مکه عنوان کرد و گفت: حضور در مکانهای مقدس در مسجد الحرام جهت ایجاد نظم و پاسخگویی به مشکلات و سوالات مناسکی زایران انجام گرفته و چه بسا دلالت و راهنمایی کردن گمشدگان و رفع نیاز زایران محترم ایرانی را هم انجام دهند و هم اینک این طرح در حال اجراست به گونه ای که در تمام ساعات انجام مناسک زایران، روحانیون محترم در محل‌های مورد انتخاب خودشان با اشتیاق و به قصد راهنمایی و دلالت میهمانان حرم الهی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئول امور روحانیون با کمک گرفتن از رابطان محترم در ساعتهای مختلف حضور یافته و در صورت نیاز پاسخگوی مشکلات و سوالات روحانیون ارجمند هست. و در مجموع حضور روحانیون در مسجد الحرام؛ منجر به نظم بیشتر در آن مکان مقدس شده است.

* حضور روحانیان در لابی هتل‌ها و پاسخگویی به سوالات زایران

وی یکی دیگر از مسئولیتهای امور روحانیون را تقاضا و ارایه طریق و تشویق روحانیون معظم جهت حضور در شیفتهای مشخص و در ساعتهای پیک حضور زایران در لابی هتلها برشمرد و ابراز داشت: نظر به اینکه روحانیون معظم دارای ظرفیت‌ها و توان و موفقیت‌های متفاوتی هستند، بعثه رهبری برای پاسخگویی بهتر به همه اقشار زایران با این طرح توانسته در گستره وسیعتری از سطح هر کاروان از وجود روحانیون ساکن در هر هتل بهره بگیرد. و چه بسا بعضی از زایران که به هر دلیل از طرح برخی مشکلات و مسایل با روحانی کاروانِ خود متعذر هستند با روحانی دیگری که در شیفت حضور پیدا می‌کند طرح سوال نموده و مشکلات قابل توجهی را حل می‌نمایند به طوری که اخیرا یکی از روحانیون مستقر در لابی تماس گرفتند و گفتند گرچه ساعت حضور ما بنا بود یک و نیم ساعت باشد اما با حضور حدود 50 تا 60 نفر تا دو ساعت و نیم نشستم و خودش نیز از اینکه پاسخ سوالات زایران را داده و گره گشایی کرده بود، ابراز خرسندی می‌کرد.

* نظارت دقیق بر عملکرد روحانیان کاروان ها

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی نظارت دقیق بر عملکرد روحانیان کاروان‌ها و پاسخگویی به جمیع پرسشها و نیازهای ایشان در جهت رفع نیاز مناسکی و هدایت‌های لازم به زایران را نیز از مسئولیت‌های بخش امور روحانیون دانست و گفت: برای تحقق این مهم؛ علاوه بر تشکیل جلساتی منظم و دقیق در روزهای زوج در بعثه مقام معظم رهبری، رابطان محترم که از روحانیون باتجربه هستند با برنامه ریزی دقیق در هتل‌های محل اسکان زایران حاضر می‌شوند و علاوه بر رفع کاستی‌ها و دلالت به موفقیت‌های بیشتر، از بالندگی‌ها و موفقیت‌های گوناگون روحانیون بهره گرفته و تجارب ارزشمند آنان را به واحد امور روحانیون انتقال می‌دهند و مسئول امور روحانیون نیز با جمعبندی آنها، خط مشی‌های پسندیده ای را برای همگان ارایه می‌نماید و چه بسا دارندگان ایده‌های نو و طرح‌های قابل تقدیر را مورد تمجید و از امتیازات مناسبی برخوردار می‌نماید.

* پاسخگویی تخصصی به سوالات شرعی

وی یکی دیگر از عرصه‌های فعالیت امور روحانیون را پاسخگویی به مسایل شرعی زایران اعم از آقایان و بانوان و حتی معذورین و ناتوان‌ها و بعضا کودکان مُحرم شده بیان کرد و اظهار داشت: این بخش توسط یکی از فضلای دارای اشراف به مسایل گوناگون شرعی و آشنا به فتاوای تمام مراجع عظام تقلید انجام می‌گیرد. همچنین بانوان مبلغه جهت پاسخگویی دقیقتر به خواهران و بانوان دارای مسائل خاص در طول شبانه روز بدون هیچگونه محدودیت زمانی هم به نحو حضوری در ساعات مختلف در مرکز بعثه و یا در غذاخوری خواهران و هم به نحو تلفنی پاسخگوی تماس‌های تلفنی ایشان در طول شبانه روز می‌باشند که مسئول امور روحانیون خود را موظف می‌داند جهت ایجاد وحدت رویه و عدم بروز اختلاف نظر هماهنگی لازم را بین مسئول استفتائات و پاسخگویی مسائل شرعی و بانوان مبلغه و روحانیون معظم برقرار کند.

وی در پایان ابراز داشت: مسئول امور روحانیون افتخار دارد که سیاست‌های ارزشمند بعثه مقام معظم رهبری و اهداف متعالی نماینده محترم مقام معظم رهبری در مکه را به تمام روحانیت معظم منتقل نموده و جهت حسن اجرای آن و به ثمر نشستن اهداف از پیش تعیین شده تلاش نموده و جهت تعالی بخشی به آن پیوسته پیگیری‌های لازم را به عمل آورد./840/د102/ف

ارسال نظرات