۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۴۹۱۱۷

نشست علمی شیوه‌های شکوفایی فطرت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی فطرت با موضوع بررسی بهترین تقریر از فطرت برای معرفت به خدا و شیوه های شکوفایی فطرت با حضور اساتید فلسفه در قم برگزار شد.
نشست علمي فطرت در مجمع عالي حکمت اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی فطرت با موضوع بررسی بهترین تقریر از فطرت برای معرفت خدا و شیوه های شکوفا‌یی فطرت، پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.
 
دراین نشست حجت الاسلام رضا نژاد عضو هیأت علمی جامعة المصطفی به عنوان دبیر علمی و حجت الاسلام محمد مهدی گرجیان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ره) و حجت‌الاسلام رضا برنجکار عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان کارشناس حضور داشتند، همچنین حجت الاسلام مسعود آذربایجانی به دلیل حضور در جلسه ای دیگر در این نشست حاضر نشد.
 
حجت الاسلام رضا نژاد نخست با بیان مباحثی در راستای موضوع جلسه یادآور شد: در این نشست با بررسی بهترین تقریر از فطرت برای معرفت خدا و شیوه های شکوفایی فطرت تلاش می شود که مباحثی بیان شود که علاقه مندان بتوانند نتیجه درستی از فطرت داشته باشند.
 
وی در ادامه به معنای متعدد فطرت و یا طرح مباحث گوناگون فطرت اشاره کرد و ابراز داشت: از فطرت در کتاب های مختلف با عنوان‌های گوناگون استفاده شده است و می توان از آن موارد به فطریات در منطق، فطریات از نظر عقل گرایان اروپا، فطریات از نظر کانت و افلاطون، فطریات به معنای بدیهیات منطقی، فطریات به معنای ادراکاتی که بالقوه در ذهن همه است، فطری در اصطلاح عرفانی و فطری به معنای قضیه نظری قریب به بدیهی اشاره کرد.
 
حجت الاسلام رضا نژاد با توجه به معانی موجود در فطرت و ارائه مباحث قابل توجه کارشناسان گفت: کارشناسان در بیان موضوع خود، مقصود از معنای فطرت در مباحث خود را ارائه کنند و سپس به تقریر فطرت بپردازند و بعد شیوه های استفاده از فطرت مورد نظر خود را بیان کنند.
 
حجت اسلام گرجیان نیز با اشاره به مسأله فطرت به بیان نظرات خود در این رابطه پرداخت و خاطرنشان کرد: برای بیان ملاک فطری بودن در حکمت، باید حکمت نظری را از حکمت عملی جدا کرد و در حکمت نظری ملاک در فطری بودن ادراک بود و نبود به اولی بودن است.
 
وی در ادامه افزود: در حکمت عملی ملاک در فطری بودن را ادراک بایدها و نبایدها دانست و این که عدل حسن است و ظلم قبیح بنابراین برای تقریر فطرت ابتدا باید استدلالات را شناسایی کرد و بر اساس استدلال به تقریر فطرت پرداخت.
 
همچنین حجت الاسلام برنجکار با اشاره به قلبی بودن معرفت خدا در وجود انسان گفت: همه چیز به خدا مربوط است و همه چیز درباره خداوند فطرتا در وجود انسان وجود دارد و برای تقریر فطرت باید ملاک خود را مشخص کنیم و ببینیم که بهترین دیدگاه چیست و اگر در دین نگاه کنیم، می بینیم فطرت یک معرفت قلبی و شهودی است که در انسان وجود دارد./1322/پ202/ی
ارسال نظرات