۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۵۱۰۰۱
استاد حوزه علمیه قم:

حضرت زهرا تلاش کردند ولایت‌مداری در میان امت تبدیل به ارزش شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س) تلاش کردند که ولایت مداری و ولایت‌پذیری نزد مردم به‌ عنوان یک ارزش شناخته شود، گفت: بر اساس سخن حضرت زهرا(س) مشخص می‌شود که مؤمنان وظیفه ‌دارند ابتدا نسبت به مقام و منزلت امام معرفت کسب کرده و پس از دست‌یابی به معرفت قلب‌ها و قدم‌هایشان مشتاقانه به ‌سوی امام حرکت کند.
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا فخر روحانی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در برنامه به رنگ یاس رادیو معارف در تشریح سیره فاطمی، اظهار داشت: روزی ابا امر از صحابه رسول خدا(ص) از قبرستان بقیع می‌گذشتند که صدای ناله زنی را شنیدند که بادلی شکسته بر سر مزار حمزه سیدالشهدا مشغول گریه است؛ وقتی‌که به قبرستان نزدیک شد فهمید این بانو حضرت زهرا(س) است که با حضور ایشان سکوت اختیار کردند.

 

وی افزود: پس از سکوت حضرت زهرا(س) ابا امر از ایشان پرسیدند ای دختر رسول خدا(ص) آیا شما حدیثی از رسول‌الله درباره جانشینی حضرت علی (ع) پس از ایشان می‌دانید که به من بگویید که حضرت زهرا(س) فرمودند «پناه ‌بر خدا مگر شما در واقعه غدیر حضور نداشتید که این سؤال را می‌پرسید».

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از اصرار زیاد ابا امر در زمینه بیان حدیث و اکتفا نکردن به واقعه غدیر به دلیل سکوت حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) از رسول خدا برای ایشان حدیثی نقل کردند که «مثل امام مثل کعبه است همان‌طور که مردم به طواف کعبه می‌روند نه کعبه به‌سوی آن‌ها، مردم نیز باید دل‌هایشان مشتاق و قدم‌هایشان روانه به‌سوی امام باشد».

 

فخر روحانی با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س) با بیان این حدیث به مردم نشان دادند که ولایت مداری و ولایت‌پذیری باید در نزد مردم به‌ عنوان یک ارزش شناخته شود، تصریح کرد: بر اساس سخن حضرت زهرا(س) ما متوجه این نکته می‌شویم که مؤمنان وظیفه ‌دارند ابتدا نسبت به مقام و منزلت امام معرفت کسب کرده و پس از دست‌یابی به معرفت قلب‌ها و قدم‌هایشان مشتاقانه به‌سوی امام حرکت کند.

 

وی افزود: این اجتماع هستند که باید به‌ سوی امام حرکت کنند نه امامان به‌ سوی اجتماع و به همین خاطر بود که حضرت علی(ع) پس از غصب حق ولایت و امامتشان سکوت اختیار کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که طبق رهنمودهای حضرت زهرا(س) امام پشتوانه توسعه و پیشرفت جامعه است، ادامه داد: اگر مردم به مقام و منزلت امام آگاه شده و ایشان را پشتوانه فلاح و رستگاری خود بدانند، اطاعت و تبعیت کنند، چنین جامعه‌ای هرگز به انحرافات اخلاقی و روحی دچار نمی‌شد.

 

وی یادآور شد: امام تربیت نفس‌های مردم را بر عهده دارد بنابراین اگر مردم این مربی و امام را بپذیرند به بهترین شکل ممکن بسترهای تربیتی و کمال خود را فراهم کرده‌اند./837/پ203/ف

 

ارسال نظرات