۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۵۲۳۱۷
کیمیای اخلاق؛

شکایت از خدا

خبرگزاری رسا ـ جابر جعفی از امام محمد باقر(ع)نقل می‌کند که فرمودند: حضرت رسول خدا (ص) فرمودند: زمانی می‌آید که مردم در آن زمان از پروردگار خود شکایت می‌کنند. جابر می پرسد: مردم چگونه از پروردگار خود شکایت می‌کنند؟! حضرت فرمود: شخصی می‌گوید: به خدا قسم! مدتی است که سود نبرده ام و نمی‌خورم و نمی‌آشامم مگر اینکه این خوردن و آشامیدن من از سرمایه‌ام می‌باشد. وای بر تو! آیا سرمایه و توشه‌ای که جمع کرده‌ای، همگی از پروردگار تو نیست؟!
آقا مجتبي تهراني

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رُوِیَ عَن جابِرِالجُعْفی عَنِ الباقِرِ (ع) قالَ: قالَ رَسُولُ الله (ص): یَاْتی عَلَی الناسِ زَمانٌ یَشْکُونَ فیهِ رَبَّهُمْ قُلْتُ: وَ کَیْفَ یَشْکُونَ فیهِ رَبَّهُمْ قالَ (ع): یَقُولُ الرَّجُلُ وَ اللهِ ما رَبِحْتُ شَیْئاً مُنْذُ کَذا وَ کَذا ولاآکُلُ وَ لااَشْرَبُ اِلامِنْ رَأِس مالِی، وَیْحَکَ وَ هَلْ اَصْلُ مالِکَ وَ ذِرْوَتُهُ اِلاّ مِنْ رَبِّکَ.

 

ترجمه حدیث: جابر جعفی از امام محمد باقر(ع)نقل می‌کند که فرمودند: حضرت رسول خدا (ص) فرمودند: زمانی می‌آید که مردم در آن زمان از پروردگار خود شکایت می‌کنند. جابر می پرسد: مردم چگونه از پروردگار خود شکایت می‌کنند؟! حضرت فرمود: شخصی می‌گوید: به خدا قسم! مدتی است که سود نبرده ام و نمی‌خورم و نمی‌آشامم مگر اینکه این خوردن و آشامیدن من از سرمایه‌ام می‌باشد. وای بر تو! آیا سرمایه و توشه‌ای که جمع کرده‌ای، همگی از پروردگار تو نیست؟!

 

شرح: در این روایت جابر تعجّب کرده و حیرت می‌کند و از حضرت سؤال می‌کند: چطور می شود اینها از خداوند شکایت می‌کنند؟ البته شکایت یک وقت این طور است که تو این کار را کردی، متن این شکایت است ولی یک وقت چیزهایی مطرح می‌شود که بطور مستقیم شکایت نیست ولی در ارتباط با خداوند است. اینکه سود نبرده‌ام و دارم از سرمایه می‌خورم، واقعا شاید هم درست است و دروغ نمی‌گوید، ولی سرمایه‌­ات را از کجا آوردی؟ و اینکه از آن می‌خوری، مگر جز این است که آن را خداوند به تو عطا فرمود؟! انسان در تمامی حالات باید شاکر خداوند باشد و بداند همین حرفهای او شکایت از خداوند بزرگ است. این ناسپاسی باعث می‌شود که گره و مشکل به کار او افتاده و به چه کنم چه کنم،گرفتار می‌شود.

 

از پیامبراکرم (ص) می پرسیدند: حالتان چطور است؟ در جواب می‌فرمودند: الحَمدُلله عَلی کُلِّ حال، ستایش مخصوص خداوند است در همه حالات. شکر و سپاس قلبی عملی و زبانی باعث می‌شود تا خداوند مشکلات انسان را برطرف کند و هرلحظه به روزی­‌ها و نعمت­هایش اضافه کند. درقرآن سوره مبارکه ابراهیم آیه 7 می‌فرماید: «لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم» اگر شکرگزاری کنید، نعمت شما را افزون می‌کنم./907/د102/ح

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

 

ارسال نظرات