۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۵۳۱۷۵
فؤاد ایزدی:

دولت در مذاکرات عملا شفاف سازی نکرد/ در بیانیه لوزان به خط قرمزها توجه نشده است

خبرگزاری رسا ـ استاد مطالعات آمریکا در ایران گفت: اگر به متن بیانیه خوب دقت شود به خط قرمز توجه نشده و بلکه نقض شده است در بخشی از بیانه آمده که اگر ایران بر همه تعهدات خود باقی بماند و آژانس آن را راستی آزمایی کند تحریم‌ها نه همه آن فقط تحریم‌های هسته‌ای در سه مورد که مورد تایید کنگره آمریکا باشد برداشته خواهد شد.
دكتر فؤاد ايزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکا در ایران امروز پیش از ظهر در کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ایران با عنوان توافق لوزان؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ که در کافه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به هدف جلسه گفت: هدف ما از برگزاری این جلسه تخریب تیم‌مذاکره کننده نیست هدف ارائه نظراتی است که در ادامه مذاکرات می‌تواند مفید بوده و جنبه کارشناسی داشته باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند در مذاکرات همه تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود، افزود: این‌که آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایران قرارداد بسته و بعد تحریم‌ها را بردارند بر خلاف آن خط قرمزهایی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند.

 استاد مطالعات آمریکا در ایران در ادامه عنوان کرد: بر اساس آنچه دکتر روحانی عنوان کرده که طبق چارچوب تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد اما این ظاهر امر است.

در بیانیه لوزان به خط قرمزها اصلا توجه نشده است

ایزدی اظهار داشت: اگر به متن بیانیه خوب دقت شود به خط قرمز توجه نشده و بلکه نقض شده است در بخشی از بیانه آمده که اگر ایران بر همه تعهدات خود باقی بماند و آژانس آن را راستی آزمایی کند تحریم‌ها نه همه آن فقط تحریم‌های هسته‌ای در سه مورد که مورد تایید کنگره آمریکا باشد برداشته خواهد شد.

وی افزود: این‌که تحریم‌ها نباید دو مرحله‌ای شود امروز دقیقا در متن این بیانیه اتفاق افتاده است، یعنی اول ایران کارهای لازم را انجام داده و اگر طرف مقابل راضی بود تحریم برداشته شود.

 استاد مطالعات آمریکا در ایران بیان داشت: طرف مقابل ما نه تنها تحریم‌های اصلی مانند تحریم بانکی و نفتی را برنداشته بلکه علت تحریم ایران را  نقض حقوق بشر و تروریست بودن عنوان کرده که باید در این زمینه کار خود را متوقف کند تا تحریم‌ها برداشته شود.

تحریم‌های اصلی بر جای خود باقی می‌ماند

ایزدی ابراز کرد: جمله روحانی در سخنرانی روز جمعه جمله خیلی دقیقی نیست یکی اینکه تحریم‌ها همه‌اش برداشته نمی‌شود قرار است صرفا تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود تحریم‌های اصلی سر جای خود می‌مانند زمان برداشتن تحریم‌ها هم ابتدای کار نیست بلکه انتهای کار است.

وی افزود: طبق این بیانیه آژانس انرژی اتمی باید تایید کند تا تحریم‌های هسته‌ای ضعیف برداشته شود که آن هم معلوم نیست اتفاق بیافتد.

 

دولت در مذاکرات عملا شفافیت سازی نکرد

استاد مطالعات آمریکا در ایران، گفت: در دولتی که با شعار راستگویی و شفافیت رای مردم را گرفت این کار صحیح نیست که انتظار برداشته شدن همه تحریم‌ها را در جامعه ایجاد کند اما در عمل بخش غیر مهم تحریم‌ها برداشته شود.

ایزدی با طرح این سوال که چرا مقام معظم رهبری اصرار داشتند که همه تحریم‌ها در همان ابتدا بعد از امضا باید لغو شود، عنوان کرد: طبق سخنان دکتر روحانی تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد اگر دقت کنید در این جمله به روز پایان اجرای توافق اشاره نشده است.

وی با اشاره به سه دلیل درباره لغو همه تحریم‌ها از همان ابتدا بیان داشت: یکی از دلایل به وضعیت سیاسی ما در کنگره آمریکا برمی‌گردد یعنی بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره می‌تواند در سیاست خارجی بر خلاف قوه مجریه قانونی را تصویب کند که قانون بین‌الملل را نقض کند، یعنی آمریکا هیچ تعهدی نسبت به آنچه در مذاکرات بین‌المللی تصویب شود ندارد.

طرف مقابل ما آمریکا هیچ برنامه حقوقی را قبول ندارد

استاد مطالعات آمریکا در ایران، با اشاره به دلیل دیگر اظهار داشت: طرف مقابل ما آمریکا به صورت علنی اعلام می‌کند که ما اصلا برنامه‌ای را که از نظر حقوقی الزام‌آور باشد قبول نداریم، ایران باید کارهایی را انجام دهد ما وظیفه‌ای نداریم، یعنی آنها هیچ امتیازی نمی‌دهند فقط ایران باید امتیاز دهد.

ایزدی با اشاره به مساله اقتصادی به عنوان دلیل دیگر ابراز کرد: در حوزه اقتصاد بین‌المللی طرف‌های ما شرکت‌های خصوصی هستند که به خاطر تحریم‌ها دچار سردرگمی شده و حاضر به سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی با ما نیستند.

وی با اشاره به نتیجه مذاکرات لوزان گفت: برخلاف قولی که مسؤولان ما در زمان انتخابات خود داده بودند در عمل انرژی هسته‌ای ما در حد اسباب‌بازی و سرگرمی چرخش خواهد داشت و صنعتی نخواهد بود و شاید بعد از 10 یا 15 سال طرف مقابل به ما اجازه دهد که ما به شکل صنعتی کار کنیم.

استاد مطالعات آمریکا در ایران خاطرنشان کرد: مرتبط کردن و گره زدن آینده کشور به بحث مذاکرات شرطی کردن مردم بود که در عمل بحث تحریم‌ها بر سر جای خود مانده و تاثیر اقتصادی برای ما نخواهد داشت./807/پ202/ج

ارسال نظرات