۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۵۳۳۴۹

خبرهای کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ حضور خواهران طلبه حوزه علمیه خراسان در اردوهای جهادی، رونمایی فیلم زندگی یکی از یاران امام رضا(ع) و تولید نخستین نرم افزار و نقشه گویای راهیان نور عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، خوهران طلبه حوزه علمیه خراسان در اردوهای جهادی مناطق محروم شرکت حضور یافتند.

 

طلاب حاضر در این اردوها از مدارس علمیه اسلام شناسی، بیت الزهرا(س)، پیروان حضرت زهرا(س)، خدیجه سلام الله علیها، رضویه، زهرای اطهر(س)، زینب (س)، رقیه (س)، فاطمه معصومه(س)، فاطمه الزهرا(س) توس و نرجس(س) در زمینه امور تبلیغی و فرهنگی فعالیت داشتند.

 

بر اساس این گزارش، طلاب حاضر در این اردوها با 132 سخنرانی، 98 حلقه معرفت و پرسش و پاسخ، 270 برنامه فرهنگی و غیره معارف و آموزه های دین را برای6580 نفر از دختران و بانوان تبیین کردند.

 

مهارت های زندگی، احکام، تربیت فرزند، اعتقادی، اهداف انقلاب، مهدویت، مهارت های برقراری ارتباط مؤثر، شرح حدیث شریف کساء و مباحث تربیتی دختران و آگاهی های جامعه ، احکام، وظابف متقابل همسران و... از جمله موضوع های سخنرانی ها می باشد.


همچنین، موضوعاتی مانند فلسفه عبادت پروردگار مبتنی بر روان شناسی اسلامی، اخلاق، سواد رسانه ای، اقتصاد مقاومتی، آسیب شناسی ماهواره، جمعیت، اقتصاد خانواده (قناعت و چشم و هم چشمی) ، ولایت فقیه، امام شناسی، مهارت های همسر داری و... از مطالبی است که توسط سخنرانان مطرح شده بود.


بر پایه این گزارش، موضوعات مطرح شده در حلقه شامل احکام، خانواده، مشاوره، سبک زندگی، حلقه مهدویت، حلقه احکام، حلقه مشاوره، حلقه اخلاق، حلقه معرفت، حلقه کودک و نوجوان و جوان و بانوان ، تصحیح قرائت نماز و وضو و تیمم، پاسخ به سئوالات ویژه زنان، موضوع پرسش و پاسخ عقیدتی و مهارتی و خانواده و احکام، بیان خاطرات شهدا، حجاب و عفاف گرایی ، نکاتی پیرامون همسرداری ، پاسخ به سؤاالات مخاطبین و... می باشد.

 

این اردوها در زمینه فرهنگی‌هنری با موضوع های مربوطه برگزار شد.

 

تشرف 120 هزار زائر به آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) مشهد

در روزهای آغازین سال 94 زائران زیادی به بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع) می روند و این امامزاده به دلیل هم جواری با حرم مطهر رضوی زائران بسیاری دارد.

 

رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: در طرح آرامش بهاری در سوگ یاس نبوی امسال 120هزار زائر ایرانی و خارجی در این امامزاده حضور یافتند و به این امامزاده عرض ادب داشتند.

 

وی عنوان کرد: 120 هزار نفر زائر ایرانی و 12 هزار نفر زائر خارجی توسط دوربین های ثبت زائر به ثبت رسیده است.

 

حجت الاسلام محمد ذاکری اظهار داشت: برنامه های فرهنگی متنوعی در این بقعه برگزار شد که می توان به برگزاری سخنرانی توسط سخنرانان برجسته کشوری آیات عظام سیداحمد خاتمی، حائری شیرازی و توکل حجج الاسلام راستگو، اختری و حق جو اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: برپایی خیمه معرفت شامل غرفه های کودک و نوجوان، دفتر مشاوره وقف، دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی واحد خواهران و برادران، غرفه عفاف و حجاب، هفت سین فاطمی و برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی از دیگر برنامه های این بقعه متبرکه بود که با استقبال خوب زائرین مواجه شد.

 

برای اولین بار در کشور نرم افزار و نقشه گویای راهیان نور طراحی شد

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آرمان شهر بهشت گفت: نرم افزار و نقشه گویای راهیان نور که توانایی شناسایی و نشان دادن مناطق جنگی را دارد برای اولین بار در کشور با قابلیت نصب بر روی گوشی های همراه ساخته شده است.

 

سید حمیدرضا حسینی دانشور اظهار کرد: نرم افزار «نقشه گویایی راهیان نور» با توجه به پیام مقام معظم رهبری که فرموده‌اند «فراموشی» و «تحریف» دو آسیب و خطر بزرگی است که در کمین هر حادثه بزرگ تاریخی قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دست اندرکاران عرصه دفاع مقدس، با شناساندن دقیق این ذخیره و گنجینهٔ فرهنگی، اجازه ندهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف شود، ساخته شده است.


حسینی دانشور با بیان اینکه این محصول توسط موسسه فرهنگی هنری آرمان شهر بهشت و به سفارش فرهنگسرای پایداری مشهد تولید شده است ادامه داد: این محصول به منظور آسان سازی دسترسی زائران راهیان نور جنوب به اطلاعات مورد نیاز در خصوص نام مناطق عملیاتی و اسامی شهدای منطقه تهیه شده است.


وی این محصول را شامل دو ابزار مختلف یعنی بروشور و نرم افزار که از طریق Qr code به یکدیگر مرتبط می‌شوند، برشمرد و افزود: هر چند این دو بخش به هم پیوسته‌اند اما هر کدام به نحوی طراحی شده‌اند تا به صورت مستقل نیز کارایی لازم را داشته و اطلاعات مورد نظر را به مخاطب ارائه نمایند.


مدیرعامل موسسه با اشاره به اینکه بخشی از اطلاعات موجود در نرم افزار به صورت آنلاین و از طریق اینترنت و بخشی دیگر به صورت آف لاین بار گذاری می‌شود تصریح کرد: زائران باید ابتدا با اسکن کردن کد برنامه مورد نظر در روی نقشه کاغذی، نرم افزار فرستادگان رضا(ع) را بارگذاری نموده و در سیستم عامل اندروید نصب نمایند.


وی محتوای این محصول را شامل سه بخش، نقشه جغرافیایی مناطق راهیان نور جنوب، دانشنامه تاریخ دفاع مقدس و پورتال شخصی معرفی کرد و گفت: در بخش جغرافیایی علاوه بر نقشه منطقه مورد نظر، موقعیت قرار گیری یادمان‌های مهم راهیان نور در کنار هر منطقه یک Qrcode تعبیه شده است که زائران می‌توانند با اسکن آن به وسیله نرم افزار به اطلاعات کاملی از این منطقه، شامل شرح و نقشه عملیات، معرفی اماکن منطقه، اطلاعات و زندگینامه شهدای منطقه دسترسی پیدا کنند.


حسینی دانشور بخش دانشنامه تاریخ دفاع مقدس را شامل نام و شرح اتفاقات مهم درهر سال جنگ بیان کرد و اذعان داشت: زائران می‌توانند با اسکن کردن Qr code مربوط به هر سال، توسط نرم افزار مخصوص این برنامه به انبوهی از اطلاعات پیرامون اتفاقات هر سال دست یابند.


وی با بیان، پیامی از مقام معظم رهبری که فرموده‌اند ارزشمند‌ترین سوغات سفرهایی همچون راهیان نور، ماندگاری اثر زیارت است ابراز کرد: در بخش پورتال شخصی که بخشی از آن شامل ثبت خاطرات زائرین راهیان نور است، با اسکن کردن Qr code مورد نظر در این بخش افراد می‌توانند وارد صفحه اختصاصی ثبت خاطرات شوند.


او مسابقات را یکی دیگر از برنامه‌های این نرم افزار معرفی کرد و افزود: با اسکن کردن Qr code زائران راهیان نور می‌توانند در فراخوان‌ها و مسابقات دوره‌ای این محصول شرکت داشته باشند.

 

 
رونمایی فیلم زندگی یکی از یاران امام رضا(ع)

فیلم سینمایی«ستاره شرق» با موضوع زندگی فضل بن شاذان نیشابوری،مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) رونمایی شد.

 

این فیلم که با پخش از شبکه سراسری شما رونمایی شد، نخستین اثر تاریخی فاخر مراکز استان ها و از تولیدات سال93 شبکه خراسان رضوی محسوب می شود.

 

شعار سال در موسیقی خراسان رضوی

یک قطعه موسیقی پاپ با موضوع شعار سال 94 (دولت و ملت ، همدلی و همزبانی )در واحد شعر و موسیقی صدا و سیمای خراسان رضوی به مدت 3 دقیقه تولید شد.

 

شاعر و خواننده این موسیقی امیر حسین مشتاق فر، آهنگساز و تنظیم کننده آن مجید صانعی و صدابردار و ناظر ضبط ناصر نجفی است. گفتنی است این قطعه موسیقی از شبکه های سراسری،شما ، تماشا و استانی پخش شده است.

 

 همچنین قطعه موسیقی « شهر بهشت » در سبک تلفیقی به موضوع شهر مشهد و امام رضا (ع) می پردازد. خواننده این قطعه امیر حسین مشتاقی فر، شاعر رضا عابدین زاده، آهنگ و تنظیم کننده امیر حسین است.

 

قطعه موسیقی محلی « نوروز » به زبان کرمانجی نیز به خوانندگی و شعری از علی جعفر پناه به مدت 3 دقیقه و 20 ثانیه در واحد شعر و موسیقی مرکز خراسان رضوی تولید شد./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات