۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۲۵۴۱۶۱
حجت الاسلام دهنوی:

عامل بودن به ارزش‌های اخلاقی از ویژگی‌های زندگی حضرت علی و زهرا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس خانواده توجه و دقت در سیره زندگی حضرت زهرا و حضرت علی را برای تمام زمان ها و مکان ها مناسب برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین روش های زندگی این دو بزرگوار، عامل بودن به ارزش های اخلاقی در تمام مراحل زندگی است که متاسفانه در بین ما کمرنگ شده است.
حجت الاسلام دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حسین دهنوی استاد حوزه و کارشناس خانواده عصر امروز در جشن بزرگ حماسه فاطمی که در مسجد صفا نجف آباد برگزار شد، گفت: زندگی حضرت زهرا و حضرت علی(ع) الگویی بی مانند برای تمام اعصار تاریخ است و گذشت زمان این الگوها را کهنه نخواهد کرد.

 

وی یکی از عوامل موفقیت در زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) را پایبندی به ارزش های اخلاقی برشمرد و افزود: زندگی که براساس عمل به ارزش های اخلاقی پایه ریزی شود، هیچ گاه از هم پاشیده نخواهد شد و این ارزش های اخلاقی در هر عصری ثابت و لایتغیر است و تنها مصادیق آن نسبت به هر دوره و زمانی تغییر می کند.

 

حجت الاسلام دهنوی صداقت را از جمله ارزش های اخلاقی حاکم بر زندگی براساس سیره اهل بیت بیان داشت و گفت: همسران برای یکدیگر امانت هستند و باید در حفظ آن بکوشند و صداقت در زندگی خانوادگی به معنای گفتن حقیقت درباره هر موضوعی نیست بلکه به معنای دروغ نگفتن است.

 

وی در ادامه بیان داشت: گفتن بسیاری از حقایق در زندگی سبب از میان رفتن پایه های زندگی و ایجاد مفسده در کانون خانواده خواهد شد و مواردی چون شک و بدبینی نسبت به یکدیگر را به همراه خواهد داشت.

 

کارشناس خانواده فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی را از دیگر ارزش های اخلاقی در زندگی اسلامی بیان داشت و افزود: از خودگذشتگی حضرت فاطمه(س) در جریان بیعت حضرت علی(ع) بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) نمونه بارز از خودگذشتگی یک همسر است و با این که مصادیق فداکاری در این دوران عوض شده است ولی هر یک از رفتارهای ما می تواند پیامی از ایثار و فداکاری به دنبال داشته باشد.

 

وی از دیگر ارزش های اخلاقی را احترام به یکدیگر برشمرد و گفت: در روایات درباره نحوه صدا زدن آمده «أَجْمِلُوا فِی الْخِطَابِ تَسْمَعُوا جَمِیلَ الْجَوَاب‏» و حضرت علی و فاطمه یا با لقب و کنیه و یا به کاربردن عباراتی چون بنفسی أنت، حبیبتی زهرا یکدیگر را مورد خطاب قرار می دادند.

 

این استاد حوزه در ادامه بیان داشت: گروهی تصور می کنند که احترام با مهربانی قابل جمع نیست، در حالی که در سیره اهل بیت این دو مورد را در کنار یکدیگر مشاهده می کنیم و عطوفت و مهربانی یکی از کلیدهای بسیار مهم و اصلاح کننده رفتار نامطلوب در فضای خانواده است.

 

وی یکی از علل از میان رفتن غیرت و حیا در مردان و زنان را سم مهلکی چون ماهواره بیان داشت و افزود: وجود اصل غیرت در نهاد هر مردی قرار داده شده، ولی متاسفانه در کشور ما در سال های اخیر با ورود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که از سوی صهیونیست ها اداره می شود، به واسطه برنامه های این شبکه ها در ضمیر ناخودآگاه مردان بی غیرتی و در زنان خیانت القا شده است.

 

حجت الاسلام دهنوی خیانت و بی وفایی را از دیگر علل طلاق بیان کرد و گفت: یکی دیگر از ارزش های اخلاقی حاکم بر خانواده اسلامی، وفاداری همسران نسبت به یکدیگر است که از مصادیق بی وفایی و خیانت ارتباط های کلامی بی مورد با نامحرم و عدم رعایت پوشش از سوی همسران می باشد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سلام نکردن حضرت علی(ع) به زنان جوان و پوشش حضرت فاطمه(س) در برابر یک نابینا همان مصادیق وفاداری است که باید برای ما به عنوان یک الگو در زندگی قرار گیرد و این ارزش اخلاقی از حفظ حس تملک در زنان و حس غیرت در مردان ناشی می شود./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات