۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۵۴۲۰۲
مدیر مرکز آموزش تخصصی فقه حوزه علمیه قم:

تولید علم در حوزه با تغییر نظام آموزشی فعلی ممکن است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز آموزش تخصصی فقه حوزه علمیه قم گفت: نظام آموزشی حوزه باید با تشکیل چشم اندازی طولانی مدت و فرهنگ سازی در بین طلاب و اساتید و همچنین تغییر رویکرد آموزش محور به پژوهش محور در همان سال‏های ابتدایی در تحصیل، نگرش متن محور را به نگرشی تولید محور تبدیل کند.
پژوهش

حجت‏الاسلام مهدی محقق فر مدیر مرکز آموزش تخصصی فقه حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره چگونگی ترویج پژوهش در بین طلاب حوزه علمیه گفت: مسؤولان حوزه در ابتدا باید برای پذیرش متقاضیان ورود به حوزه تدابیری بیاندیشند تا افرادی را پذیرش کنند که از بهره هوشی بالا برخوردار باشند.

 

وی در ادامه افزود: استعداد یابی صحیح و متناوب از طلاب و ارزیابی قدرت فکری، پژوهشی و تلاش متقاضیان نیز از مهم‏ترین مسائلی است که باید در آزمون استعداد سنجی برای ورود به حوزه اتخاذ شود.

 

مسؤول سابق پژوهش حوزه علمیه قم ابراز داشت: پژوهش باید از سطوح ابتدایی تحصیلی در حوزه آغاز شود به طوری که در ابتدا باید با آموزش قوی و آموزش مهارت‏های پژوهشی و ایجاد تمرین‏های متناوب طلاب را برای کسب تجربه در پژوهش آماده کرد.

 

وی نبود انگیزه پژوهشی در بدنه حوزه را از مهم‏ترین موانع پیش روی حوزه در امر پژوهش دانست و تأکید کرد: متأسفانه نظام آموزشی حوزه متن محور و آموزش محور است و حجم دروس بسیار بالا است به همین سبب طلاب در حین آموزش‏های حجیم خود انگیزه‏ای برای پژوهش پیدا نمی‏کنند که این انگیزه دهی باید با تغییر نظام آموزشی در طلاب ایجاد شود.

 

حجت‏الاسلام محقق فر به دیگر موانع پرداخت و ابراز داشت: متأسفانه نگاه مسؤولان، اساتید و طلاب به امر آموزش نگاهی زود بازده است و پژوهش و نتیجه آن به سبب دیر بازدهی و نتایج طولانی مدت خود رغبت را برای پژوهش در حوزه کمرنگ کرده است.

 

مدیر مرکز آموزش تخصصی حوزه علمیه قم تأکید داشت: نبود استعداد یابی سردرگمی را برای طلاب رقم می‏زند و طلبه در طول تحصیل متوجه استعدادها و علایق خود برای ورود به امر پژوهش نمی‏شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: نظام آموزشی حوزه باید با تشکیل چشم اندازی طولانی مدت و فرهنگ سازی در بین طلاب، اساتید و همچنین تغییر رویکرد آموزش محور به پژوهش محور در همان سال‏های ابتدایی در تحصیل، نگرش متن محور را به نگرشی تولید محور تبدیل کند./1329/ت302/ف

 

ارسال نظرات