۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۵۴۴۴۶
حجت الاسلام رنجبر:

صرفه جویی در سیره معصومین به معنای استفاده درست از نعمت‌های الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این که با صرفه جویی انسان می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری از مواهب الهی بهره‌مند شده و همچنین عدالت در استفاده از نعمت‌های الهی میان انسان‌ها برقرار می‌شود، گفت: صرفه جویی در سیره معصومین (ع) به معنای استفاده درست و به جا از نعمت‌های الهی است.
حجت الاسلام رنجبر - سمت خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا رنجبر، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش شد با بیان این که تمامی ائمه و انبیای الهی(ع) انسان‌ها را به صرفه جویی توصیه کرده‌اند، افزود: صرفه جویی به معنای کم مصرف کردن از نعمات الهی نیست بلکه صرفه جویی به معنای استفاده درست و به اندازه از نعمات الهی است.

 

وی افزود: امام صادق (ع) در پاسخ به شخصی که صرفه جویی را به معنای کم مصرف کردن می‌دانست فرمود صرفه جویی به معنای مصرف کم از نعمات الهی نیست بلکه به معنای مصرف به اندازه و به جا است یعنی برای مثال انسان لباسی را که برای نماز یا محافل رسمی تدارک دیده در کار مزرعه استفاده نکند و از هر چیز در جای خودش استفاده کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در منطق قرآن حتی ریختن یک مشت آب از دریا به ساحل نوعی اسراف محسوب می‌شود، ادامه داد: دلیل این که قرآن این کار را اسراف می‌داند این است که آب دریا حیات انسان و سایر جانوران را تأمین می‌کند به همین خاطر قرآن مخالف است انسان این آب زلال را به خاک ریخته و بی استفاده کند.

 

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که صرفه جویی در نعمات الهی حتی به معنای تغذیه درست نیز هست، گفت: آیات قرآن کریم از انسان می‌خواهد که میوه را قبل از غذا بخورد و امروزه هم متخصصان تغذیه متوجه این موضوع شده‌اند که مصرف میوه قبل از غذا هضم آن را آسان می‌کند؛ در حالی که مصرف میوه بعد از غذا موجب تخمیر غذا و آزاد شدن گازهای سمی در معده می‌شود.

 

وی با اشاره به این که اسلام خوردن آب را در میان غذا به انسان توصیه نمی‌کند، گفت: لقمه‌های غذا در معده مانند زغال‌های روی منقل آتش هستند که با گرم شدن خود انرژی تولید می‌کنند و هنگامی که انسان میان غذا آب می‌خورد خوردن آب گرمی معده را سرد کرده و موجب نفخ و بیماری انسان می‌شود همان طور که ریختن آب بر روی منقل آتش موجب دود زیاد آن می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که قرآن کریم در تمامی عرصه‌ها حتی عبادت انسان را به اعتدال دعوت می‌کند، ادامه داد: کسی که در زندگی اعتدال و صرفه جویی ندارد در زندگی هرگز نخواهد توانست آرامش را تجربه کند؛ بنابراین رعایت اعتدال در زندگی لازم و واجب بوده و سعادت اخروی و دنیوی انسان را تأمین می‌کند./837/پ202/ف

ارسال نظرات