۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۵۴۸۵۸
امام جمعه مشهد اردهال کاشان تأکید کرد؛

لزوم توجه بیشتر به تاریخ قمری شهادت شهید اردهال

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اردهال همه مردم ایران را مدیون زحمات حضرت سلطان علی دانست و گفت: تشیع از زمان حضور شهید اردهال در ایران اوج گرفت و تعمیق پیدا کرد که در این امر مردم فین و خاوه اردهال نقش بسزای داشته اند.
حجت الاسلام والمسلمين مهدي سليماني مراسم قاليشويان مشهد اردهال كاشان

حجت الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی، امام جمعه مشهد اردهال کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در تاریخ 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری در جنگی نابرابر به شهادت رسیده است، تأکید کرد: باید به زوایای مختلف واقعه عظیم اردهال پرداخته شود.

 

وی افزود: باوجود مسافت طولانی بین کاشان و مدینه، حضرت سلطان علی(ع) این مسافت را به واسطه نقش اساسی مردم فین و چهل حصاران طی کرده که این اتفاق شایسته مردم فین قابل تحسین، تأمل و تفکر است.

 

حجت الاسلام سلیمانی، حس خداجویی عمیق مرم فین، با وجود دور بودن از منبع اسلام را یادآور شد و گفت: این موضوع نشان از بصیرت آن زمان مردم فین است که به فراگیری اصول دین از منبع اصلی و سرچشمه زلال آن حساس بوده اند.

 

امام جمعه مشهد اردهال گفت: مردم آن زمان به دنبال دسترسی به یک کارشناس معصوم بودند تا تفسیر قرآن و و هدف از دین و رسالت واقعی اسلام را بیان کند، از این رو مردم فین و چهل حصاران به دنبال سرمنشأ دین مبین اسلام به مدینه رفتند که این اقدام  نشان از امام شناسی آنان دارد.

 

به گفته وی، این مردم به سراغ امام باقر(ع) در مدینه رفتند که این کار آنها شباهت به کار مردم کوفه دارد، چرا که مردم کوفه امام حسین(ع) را دعوت کردند و مردم فین از فرزند امام دعوت کردند، اما مردم کوفه میزبانان خوبی نبودند ولی مردم فین میزبانانی همراه و وفادار بودند و به فرمان ایشان گوش فرامی دادند.

 

زحمات آیات الله یثربی و مدنی در برپایی مراسم شهادت قمری شهید اردهال

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نقش والای مردم اردهال به ویژه مرم خاوه در همراهی با حضرت سلطان علی(ع)، افزود: مردم خاوه مهر و علاقه خود به حضرت را به سرحد کمال رساندند، چرا که آب و مِلک خود را وقف ایشان کردند و در زمان به خطر افتادن جان حضرت از سوی بنی امیه، عامر بن ناصر فینی و حدود صد نفر از مردم فین و خاوه در رکاب ایشان به شهات می رسند.

 

وی تأکید کرد: این اتفاق عظیم، برگ زرین و سفیدی است که دعوت کنندگان از امام حسین(ع) و حضرت سلطان(ع) را متمایز می کند، چرا که آنها سید الشهدا(ع) را تنها گذاشتند و مردم کاشان تا آخرین قطره خون در رکاب حضرت سلطان علی(ع) جنگیدند و به شهادت رسیدند.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که آیت الله سید مهدی یثربی و آیت الله مدنی کاشانی برای برپایی شهادت قمری حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) زحمات بسیاری کشیدند، افزود: مرحوم آیت الله مدنی، تشیع مردم ایران و عنوان دارالمومنین کاشان را مدیون زحمات دینی و خدمات فرهنگی حضرت سلطان علی(ع) یاد می کرد.

 

درج تاریخ شهادت قمری شهید اردهال در تقویم رسمی کشور

امام جمعه مشهد اردهال گفت: تاریخ مربوط به حضرت سلطان علی(ع) باید بازگو شود تا مردم ایران بدانند که تشیع از زمان ایشان در ایران اوج گرفت، تعمیق پیدا کرد و ریشه دواند که در این امر مردم فین نقش بسزای داشته اند.

 

وی همه مردم ایران را مدیون زحمات، تبلیغ و شهات حضرت سلطان علی(ع) دانست و تأکید کرد: شایسته است که همه مردم ایران به پاس حرمت خون آن بزرگوار در سالروز شهادت ایشان ابراز محبت و احیای شعار دینی کنند، چرا که حضرت سلطان علی(ع) برای تمام جهان تشیع و جامعه ایرانی فعالیت و تلاش کرده است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، درج تاریخ قمری شهادت حضرت سلطان علی در تقویم رسمی کشور را لازم دانست و گفت: لازم است سخنرانان، گویندگان، نویسندگان و صدا و سیما برای عزیزی که فدای دین و جهان تشیع در ایران شده است، بیش از پیش تجلیل کنند.

 

لزوم برگزاری مراسم های شهادت حضرت سلطان علی در آستان مشهد اردهال

امام جمعه مشهد اردهال در ادامه  با اشاره به این که مردم منطقه اردهال تجلیل از 150 شهید اردهال را بهانه ای برای تجلیل از مقام شهید اردهال قرار داده اند، ادامه داد: اهالی فین و کاشان ایام شهادت حضرت سلطان علی را ارج می نهند، اما شایسته است که مراسم های مذکور در آستان علی بن باقر(ع) برگزار شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی با تشکر از مردم ولایی نشلج به واسطه برپایی مراسم شمسی شهادت سلطان علی(ع) افزود: همانطور که مردم فین در جمعه دوم مهر به عزاداری می پردازند، مردم نشلج نیز در جمعه سوم مهر ماه مراسم باشکوهی را جهت عزاداری تدارک می بینند که این زحمات قابل تقدیر است./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات