۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۲۵۶۲۷۰
آیت الله مظاهری:

توجه به نماز جماعت سبب عروج انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان نماز با جماعت را عامل اصلی عروج انسان معرفی کرد و گفت: در قرآن حتی یک مورد نداریم که بگوید نماز بخوان، بلکه بیش از دویست جا داریم که می‌گوید «یُقیمُونَ الصَّلاةَ» یعنی نماز با جماعت و در مسجد و با تعقیب بخوانید.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان امشب در جلسه اخلاق خود با اشاره به هدف خلقت انسان گفت: با توجه به آیات قرآن، هدف از خلقت انسان رسیدن به مقام خلیفة‌ اللهی است.

 

وی با بیان این که رسیدن به این مقام بسیار مشکل است ابراز داشت: رستگاری فقط و فقط از کسی است که آدم شود و خلیفة الله شود و الاّ اگر به این مقام نرسد، بدبخت و شقی است و بالأخره شقاوت دنیا و آخرت دارد.

 

حضرت آیت الله مظاهری قرآن را یک کتاب تربیتی دانست و تصریح کرد: یک دستورالعمل پنج گانه در سوره معارج هست و قرآن وعده داده است که اگر کسی به این دستورالعمل عمل کند، آدم می‌شود و می‌توند صفات رذیله را از دل بکند و فضائل را غرس کند و بکارد و مواظبت کند و میوه‌دار کند و از میوه آن خود و دیگران استفاده کنند و به عبارت قرآن شجرۀ طیبه قرآن شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه دستورالعمل‌های قرآنی را آسان برشمرد و ابراز داشت: عدم پیگیری این دستورات سبب سختی می شود و الاّ دستورالعمل‌ های قرآن آسان است، البته برای افراد بی‌تفاوت و برای افرادی که نمی‌خواهند به مقام تجلّی‌گاه خدا برسند، مشکل است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان نماز خواندن را یکی دستورات راهبردی قرآن دانست و گفت: قرآن می‌فرماید اگر به راستی نمازگزار باشی و اگر به راستی رابطه‌ات با خدا محکم باشد، تو را به مقام بالا می‌رساند و راجع به نماز شب قرآن می‌فرماید: به تو مقام محمود می‌دهد و مقام محمود یعنی رسیدن به هدف، یعنی آدم شدن، یعنی صفات رذیله را پشت سر گذاشتن، یعنی شیطان برون و شیطان درون را طرد کردن.

 

وی در ادامه به خلق و خوی رسول خدا و حضرت علی(ع) پیرامون نماز اشاره کرد و اظهار داشت: پیغمبر اکرم(ص) وقتی اسم نماز می‌آمد، رنگ مبارکشان تغییر می‌کرد و امیرمؤمنان(ع) به اندازه‌ای نماز می‌خواند که هیچکس نمی‌توانست به ایشان برسد.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» گفت: این نمازهای سرسری خوب است و رفع تکلیف می‌کند، اما این طور نیست که انسان را به جایی برساند، نماز ادب می‌خواهد، نماز نافله می‌خواهد، نماز حضور قلب می‌خواهد و در واقع نماز برسد به جایی که یک مکالمه و معاشقه بین بنده و خدا شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان عاقبت‌ بخیری، سیر و سلوک و بهشت را در گرو نماز دانست و تصریح کرد: اگر آدم تسامح و تساهل در نماز داشته باشد، نمازش صحیح هست و تارک الصلاة نیست، اما در خانه خواندن و با جماعت نخواندن و حضور قلب نداشتن، نمی‌شود.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان نماز با جماعت را عامل اصلی عروج انسان معرفی کرد و گفت: در قرآن حتی یک مورد نداریم که بگوید نماز بخوان، بلکه بیش از دویست جا داریم که می‌گوید نماز، اما در همه جا می‌گوید «یُقیمُونَ الصَّلاةَ» یعنی نماز با جماعت و در مسجد و با تعقیب.

 

وی اختصاص همه وقت ها را به امور دنیایی امری مذموم و ناپسند برشمرد و ابراز داشت: ما وقتمان را تقسیم کارهای دنیا کردیم و به جایی نرسیدیم، خوب است  قسمتی را به نماز اختصاص دهیم، چرا که جماعت‌های دنیایی خلوت است و این نه تنها عیب است، بلکه دردهای فراوانی ایجاد می‌کند.

 

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با اشاره به کتاب خصال مرحوم شیخ صدوق گفت: مرحوم صدوق در خصال 17 درد را برای برای کسی دانسته که نماز می‌خواند اما تسامح و تساهل دارد و یکی از عقوبت‌ها این است که به درد چه‌کنم چه‌کنم دچار می‌شود و به معیشت تنگ و زندگی ناگوار دجار می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان دومین دستورالعمل تربیتی قرآن را کمک‌کردن به خلق خدا دانست و اظهار داشت: هرکس به اندازه وسعش خدمت به خلق خدا کند، این را نیز قرآن خیلی اهمیّت می‌دهد و قرآن در این‌باره می‌فرماید که اگر کوتاهی شد، بدان دنیایت در مخاطرۀ عجیبی است و آخرتت هم در مخاطرۀ عجیب‌تر است.

 

وی در پایان با اشاره به آیه «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» گفت: در کلام الله مجید، بیش از صد مرتبه روی این آیه صحبت شده است و بدانید اگر ما کوتاهی کنیم، گرفتار می‌شویم، هم در دنیا گرفتاریم و  هم در آخرت گرفتاریم./939/پ202/ح 

ارسال نظرات