۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۵۹۹۵۴

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ بازدید وزیر نیرو از غرفه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، تقدیر شورای عالی قرآن صدا و سیما از همکاری آستان قدس رضوی، انتشار کارنامه آموزشی موسسات آستان قدس رضوی و مجموعه 5 جلدی «پیامبر» با تخفیف ویژه در نمایشگاه کتاب تهران از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حمید چیت چیان، وزیر نیرو از غرفه محصولات فرهنگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد.

 

وی آثار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و فعالیت‌های این مرکز در زمینه‌های مختلف علمی پژوهشی را بسیار بی نظیر ارزیابی کرد و افزود: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، به عنوان مرکزی علمی و پژوهشی بسیار موفق عمل کرده است.

 

چیت چیان آثار پژوهشی بنیاد را جزو کارهای ماندگار و فاخر دانست و عنوان کرد: کتاب المعجم از جمله این کارهاست که از مفردات قرآن مجید و منحصربه فرد‌ترین کتابی است که تا کنون تولید شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

وزیر نیرو ضمن بازدید از محصولات این بنیاد، کتاب دایره المعارف آستان قدس رضوی، دوره هفت جلدی مجالس المومنین و جلد 22 تا 27 معجم قرآنی را از این غرفه خریداری کرد.

 

گفتنی است بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت از ساعت 10 صبح تا 8 شب در مصلای تهران میزبان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود و غرفه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با متراژ 33 متر مربع در راهرو 27 شبستان اصلی مصلای بزرگ تهران محصولات خود را به علاقه‌مندان در حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه می‌دهد.

 

تقدیر شورای عالی قرآن صدا و سیما از همکاری آستان قدس رضوی


شورای عالی قرآن صدا و سیمای جمهوری اسلامی از همکاری آستان قدس رضوی برای پوشش مراسم جزء خوانی قرآن کریم در صحن آزادی و رواق بزرگ امام خمینی (ره) تقدیر کرد.


 در بررسی های به عمل آمده از سوی شورای عالی قرآن سازمان صدا وسیما عملکرد، شبکه استانی خراسان رضوی در پوشش مراسم  جزءخوانی قرآن کریم در حرم مطهر امام رضا(ع) در ماه مبارک رمضان سال گذشته در گروه بندی و درجه بندی مراکز، موفق به کسب درجه یک و برتر شد.


یادآور می شود، با همکاری آستان قدس رضوی، امسال نیز مراسم جزء خوانی قرآن کریم علاوه بر پخش در شبکه استانی خراسان رضوی، به صورت زنده از شبکه یک سیما و همچنین شبکه بین المللی قرآن و معارف سیما پخش شد

 

انتشار کارنامه آموزشی موسسات آستان قدس رضوی

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از انتشار کارنامه آموزشی موسسات آستان قدس رضوی در سال 93 خبر داد.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان این مطلب گفت: این کارنامه، گزارشی تحلیلی از وضعیت عملکرد آموزش موسسات آستان قدس رضوی طی سال‌های تحصیلی 89 تا 93 است.

 

 وی تصریح کرد: در این گزارش به تفکیک موسسات آموزشی، روند نرخ رشد در هر یک از شاخص­های علمی و نتیجه عملکرد موسسات وابسته بر اساس اهداف و انتظارات مندرج در اسناد فرادستی شورای عالی فرهنگی و منویات تولیت عظمای آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: اطلاعات مربوط به هر یک از شاخص‌های مورد بررسی، از فرم‌های تکمیل شده ارسالی از مؤسسات آموزشی آستان قدس رضوی استخراج شد تا در جریان این پژوهش، زمینه ارتقای کیفی کار در مؤسسات آموزشی آستان قدس رضوی فراهم شود. 

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: این کارنامه آموزشی درصدد ترسیم وضعیت موجود آموزش در آستان قدس رضوی است و در دو بخش آموزش (عمومی و عالی) از جهت هم‌سویی با چشم­انداز، مأموریت و ارزش­های محوری در مجموعه آستان قدس رضوی و میزان انطباق با استانداردهای ملی و بین­المللی در حوزه آموزش پرداخته شده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود:‌ وضعیت جذب، پذیرش و تعداد دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و مؤسسات آموزش عالی به تفکیک جنسیت، رشته تحصیلی، دوره­ها و مقاطع تحصیلی از جمله موارد مندرج در این گزارش آمده است.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد:‌ وضعیت موجود کادر آموزشی مدارس، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها و هم چنین وضعیت موجود منابع و امکانات مادی، فیزیکی و  موارد مورد نیاز آموزشی و تجهیزات بررسی شد.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به تحلیل وضعیت آموزشی در آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: دانشگاه امام رضا(ع) طی چهار سال گذشته در شاخص تعداد دانشجویان در حال تحصیل و ایجاد رشته‌های تحصیلی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

 

 

حجت الاسلام حسینی افزود: براساس آمار موجود این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته تعداد 7709 دانشجوی در حال تحصیل داشته که از این تعداد 52 درصد دانشجویان پسر و 48 درصد دیگر را دانشجویان دختر تشکیل داده اند و نسبت به سال گذشته بیش از 61 درصد رشد در جذب دانشجو داشته است.

 

 وی با اشاره به وجود 60 رشته تحصیلی در دانشگاه امام رضا(ع) گفت:‌ میزان رشته‌های تحصیلی نسبت به سال گذشته بیش از 11 درصد رشد داشته است و  در سال تحصیلی گذشته 722 نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: بررسی وضعیت تعداد اساتید و اعضای هیات علمی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه امام رضا(ع) در سال تحصیلی گذشته حاکی از افزایش بیش از 25 درصدی مقایسه با سال قبل از آن است که بر این اساس این تعداد به 477 نفر رسید.

 

وی افزود:‌ بررسی و تحلیل وضعیت موجود دانشگاه علوم اسلامی رضوی نشان می‌دهد این دانشگاه در بسیاری از شاخص‌ها از جمله دانشجویان در حال تحصیل  از رشدی متناسب  برخوردار بوده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت تعداد دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیانگر آن است که این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته تعداد 950 دانشجوی مشغول به تحصیل داشته است که این رقم نسبت به سال تحصیلی پیشین با حدود 12 درصد رشد همراه بوده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به بررسی اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به وضعیت اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی گفت: از مجموع 137 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه، 36 عضو هیات علمی به صورت تمام وقت مشغول به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان هستند که این عدد نسبت به سال پیشین با 33 درصد رشد همراه بوده است.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: با بررسی وضعیت کلی آموزش در بنیاد فرهنگی رضوی مشخص شد که در بنیاد فرهنگی رضوی تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته به رقم 5940 دانش آموز رسیده است که این رقم نسبت به سال قبل خود از 5 درصد رشد برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه دبیرخانه شورای عالی فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی وظیفه نظارت و ارزیابی برنامه­ها و فعالیت­های حوزه فرهنگی آستان قدس رضوی را بر عهده دارد، اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی فرهنگی با هدف رصد مستمر فعالیت­ها و اقدامات حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و ارزیابی میزان تحقق اهداف مشخص شده در سند چشم­انداز بیست ساله آستان قدس رضوی، اقدامات مختلفی را آغاز کرد که از جمله آن‌ها می­توان به انجام مطالعات تطبیقی، انجام پروژه­های اثربخشی، تدوین برنامه­های پنج ساله برای هر یک از مؤسسات و .... اشاره کرد.

 

مجموعه 5 جلدی «پیامبر» با تخفیف ویژه در نمایشگاه کتاب تهران

 

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی گفت: همزمان با اعیاد ماه رجب و مبعث رسول مکرم اسلام مجموعه پنج جلدی «پیامبر» در راستای محکوم کردن اهانت به پیامبراعظم با تخفیف ویژه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

 

جواد محمدزاده مقدم افزود: این انتشارات در پاسخ به توهین های صورت گرفته به ساحت قدسی حضرت محمد(ص) در سال گذشته، مجموعه کتاب پنج جلدی «پیامبر» را با تخفیف ویژه 25 درصدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به علاقه مندان ارائه می کند.

 

وی ادامه داد: این مجموعه کتاب که تا کنون پنج مجلد از آن به عنوان رمانی بلند از زندگی پیامبر اسلام ویژه گروه سنی نوجوان در قالب « کتاب های پروانه » و ویژه گروه سنی نوجوان توسط انتشارات آستان قدس رضوی برای نخستین بار در سال 1385 چاپ و توزیع شده است.

 

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی مجموعه کتاب «پیامبر» را تلاشی بر محور و خط قرآن برای کسانی که می‌خواهند راجع به راه و روش زندگی، شناخت حالات، شخصیت و حوادث زندگی حضرت محمد(ص) و همچنین مفهوم آیات قرآنی مربوط به ایشان بیشتر بدانند، عنوان کرد و گفت: این کتاب از مجموعه قصه های قرآنی و به قلم نقی سلیمانی و تصویرگری رضا مکتبی تا کنون چهار دوره چاپ را در قطع وزیری کوتاه پشت سر گذاشته است.

 

وی افزود: مجموعه «پیامبر» که تا کنون کتاب هایی با موضوعات تولد، کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی حضرت محمد(ص) را شامل شده، موفقیت ها و جوایز متعددی را همچون برنده لوح زرین و دیپلم افتخار از کانون پرورش فکری کودکان در سال 1389، برنده جشنواره قصه های قرآنی در بخش رمان و همچنین برنده بهترین کتاب به خاطر تحقیق جامعه و پرداخت خوب و لطیف در جشنواره کتاب سال مجله سلام بچه ها در سال 1389 کسب کرده است.

 

محمدزاده مقدم خاطرنشان کرد: شیوه نگارش کتاب «پیامبر» که یکی از مجموعه های قصه های قرآنی محسوب می شود، گاه رُمان، گاه قصه و در برخی موارد همراه با نقد و بررسی از منظر داستان است و در مجلدات بعدی، سایر مراحل و دوره های زندگی حضرت محمد را نیز در بر دارد.

 

وی ادامه داد: علاقه مندان می توانند این مجموعه را به صورت کامل و یا تک جلدی با 25 درصد تخفیف ویژه از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه کنند.

 

شایان ذکر است بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در محل مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار می شود و علاقه مندان به بازدید از غرفه «به نشر»، می توانند به 3 غرفه عمومی واقع در شبستان، انتهای راهرو 7 جنب ستاد نمایشگاه،  غرفه کودک و نوجوان به نشانی چادر 24D ، غرفه 182 و همچنین غرفه دانشگاهی در چادر A18 غرفه 265 مراجعه و همچنین عناوین کتاب ها و محصولات فرهنگی این انتشارات را از طریق نشانی اینترنتیwww.behnashr.com مشاهده کنند./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات