۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۶۱۶۰۱
سفیر سابق ایران در لبنان:

سکوت مرگبار شورای امنیت در تجاوز عربستان به یمن به خاطر استکبار جهانی است

خبرگزاری رسا ـ سفیر سابق ایران در لبنان گفت: شورای امنیت هر جا منافع استکبار ایجاب کند حتی بر عکس قطعنامه‌های خود نیز عمل می‌کنند چنانکه در مورد یمن به جای محکوم کردن تجاوز عربستان در سکوت مرگ‌بار فرو رفته است.
غضنفر رکن آبادي سفير ايران در لبنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس کشورهای حوزه عربی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بررسی آثار و پیامدهای حمله آل سعود به یمن که با همت بسیج بین‌الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: عربستان سعودی در حمله خود به کشور یمن ادعای حمایت از مردم یمن و بازگردان مشروعیت حکومت در برخورد با انصار الله را دارد.
وی افزود: سید حسن‌نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان در پاسخ به این ادعای عربستان عنوان کرده که اگر دل عربستان به حال مشروعیت در یمن می‌سوزد آیا بازگردان مشروعیت در فلسطین اولویت نداشت.
سفیر سابق ایران در لبنان، با اشاره به عملکرد شورای امنیت در مورد یمن عنوان کرد: شورای امنیت درباره تجاوز عربستان قطعنامه صادر می‌کند اما هر جا منافع استکبار ایجاب کند حتی بر عکس قطعنامه‌های خود نیز عمل می‌کنند چنانکه در مورد یمن نیز چنین است.
رکن‌آبادی، افزود: اگر چه ما قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را قبول نداریم زیرا نیم‌بند حقوق ملت‌ها را عنوان کرده و صادر می‌کنند درباره یمن با توجه به اساس اصول بین‌المللی به جای محکوم کردن تجاوز عربستان در سکوت مرگ‌بار فرو می‌رود.
عربستان با سست‌ترین دلایل به یمن تجاوز کرد
این کارشناس حوزه کشورهای عربی، در ادامه گفت: عربستان سعودی با ارائه سست‌ترین دلیل‌ها تجاوز خود را به یمن شروع کرده و ادعا می‌کند این تجاوز به درخواست رییس جمهور یمن انجام می‌شود در حالی‌که این دلایل قانع‌کننده برای افکار عمومی جهان نیست به طور قطع اهداف اعلام نشده پشت‌پرده این تجاوز قرار دارد.
سفیر سابق ایران در لبنان، با اشاره به توطئه‌های عربستان، اظهار داشت: عربستان با ایجاد فضای رسانه‌ای گسترده ادعا می‌کند که حرم شرفین از طرف حوسی‌ها که توسط ایران حمایت می‌شوند مورد تهدید است تا با این اقدام به یارگیری در منطقه پردازد.
وی افزود: ادعای دیگر عربستان از تجاوز به یمن بازگردان رییس جمهور مخلوعی است که توسط مردم از اریکه قدرت به زیر کشیده شده است.
رکن‌آبادی، با اشاره به تلاش‌های ایران در این زمینه، بیان داشت: دستگاه دیپلماسی برای خنثی کردن این طز، تبین و روشنگری خواسته حق‌طلبانه ملت‌ها تلاش کرده و موفقیت‌هایی هم به دست آورده است.
این کارشناس حوزه کشورهای عربی، افزود: خواسته مردم یمن از ابتدا نوشتن قانون اساسی، برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری بود اما بعد از چند سال که هیچ قدمی برای آنها برداشته نشد جنبش انصارالله به فعالیت‌های اعتراض‌آمیز خود ادامه داد.
 

 

سفیر سابق ایران در لبنان، با اشاره اهداف به جنبش انصارالله، عنوان کرد: جنبش انصارالله از ابتدا به دنبال سیطره به منطقه نبود حتی به آنها پیشنهاد شد که 5 وزارت در کابینه به آنها داده می‌شود اما انصارالله اعلام کرد که ما دنبال پست و مقام نیستیم ما حق مردم را می‌خواهیم و این سبب محبوبیبت انصارالله در یمن شد.
 

 
اکثریت مردم یمن در کنار انصارالله قرار دارند
وی افزود: از جامعه 25 میلیونی که حدود 35 درصد زیدی، 65 درصد شافعی و گروه‌های دیگر نیز وجود دارد اکثریت در کنار انصارالله قرار دارند و ارتش نیز همبستگی خود ر با انصارالله اعلام کرده است.
رکن‌آبادی در ادامه گفت: قبل از مرگ پادشاه عربستان انصارالله در حال گفت‌وگو و توافق با عربستان بود و نیاز به جنگ نبود اما بعد از برکناری و استعفای منصور هادی و رفتن او به عدن بحث تجزیه یمن پیش کشیده شد که مردم هم نپذیرفتند.
عربستان از حمله به یمن اهداف پنهانی را دنبال می‌کند
سفیر سابق ایران در لبنان افزود: در این هنگام شاهد حمله بدون دلیل علیه عربستان به یمن بودیم که در راستای تحقق اهداف پنهان عربستان صورت گرفت.
کارشناس حوزه کشورهای عربی، بیان داشت: با این انگیزه پنهان عربستان و تشویق آمریکا تصور آنها مبنی بر این بود که انصارالله سریع تسلیم شده آنها برنده میدان شوند اما امروز با گذشت 52 شاهد ریزش ائتلاف به مدیریت آمریکا هستیم.
وی افزود: برخی کشورها چون قطر و امارات در حد نظامی یا مواضع سیاسی با عربستان همراه هستند حتی پاکستان نیز به موضوع حمایت از عربستان رای نداد، اما امروز انصارالله با خویشتن‌داری، تدبیر و مدیریت بحران توانسته حقانیت خود را ثابت کند.
رکن‌آبادی با اشاره به حاکمیت قانون جنگل به وسیله مستکبران، اظهار داشت: امروز در دنیا قانون قانون جنگل است مردم یمن که خواسته خود را اعلام کردند اما ابرقدرتها آنها را تروریست خواندند در سوریه که 88 درصد مردم به بشار رای داده و او را می‌خواهند با ایجاد گروه‌های تکفیری تلاش در از بین بردن خواسته‌های مردم دارند.
سیاست دوگانه شواری امنیت حفظ امنیت اسرائیل است
سفیر سابق ایران در لبنان، ابراز کرد: امروز سیاست دوگانه برنظام جهانی حاکم شده که هدف آن حفظ امنیت اسرائیل در منطقه خاورمیانه است هر جریانی که در جهت تقویت اسرائیل باشد آن را تایید و حمایت می‌کنند.
وی با اشاره به مواضع ایران در قبال مردم یمن عنوان کرد: کشور ما در منطقه همواره به دنبال راه‌حل سیاسی بوده است، که طرح آتش‌بس، رساندن کمک به مردم، تشکیل دولت فراگیر ملی در یمن یکی از راه‌حل‌های سیاسی است.
کارشناس حوزه کشورهای خلیج فارس، با اشاره به موضع ایران بیان داشت: جمهوری اسلامی با تدبیر و درایت هیچ گاه بر هیچ کشوری تجاوز نکرده اما اگر کسی نگاه چپ به کشور ما داشته باشد پاسخ شدید دریافت می‌کند.
سفیر سابق ایران در لبنان در پایان خاطرنشان کرد: موضع ما در هر نقطه‌ای که مورد ظلم واقع شود اعم از لبنان، فلسطین یا یمن بر اصل حمایت از مصالح حق‌طلبانه در صحنه بین‌الملل است که امیدواریم در حال حاضر با رایزنی و راه‌حل‌های سیاسی شاهد خروج یمن از بحران باشیم./807/پ202/ج
ارسال نظرات