۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۶۱۶۲۷
معاون مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

استفاده از نمادهای غیر اسلامی،حمایت از اندیشه های باطل است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که استفاده از نمادها و مظاهر غیر اسلامی، در حقیقت حمایت و تقویت اندیشه های باطل است، گفت: محافظت از نماد هم به معنی باقی نگه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنی جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنی.
استفاده از نمادهای غیر اسلامی،حمایت از اندیشه های باطل است

خانم بلوچیان، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در حاشیه «همایش نماد و فرهنگ اسلامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اهمیت جایگاه نمادهای اسلامی گفت: نمادها از جمله ابزارهای شناخت و بنیادی ترین طریقه بیان به شمار می آیند؛ هر نماد، تصویری محسوس و شناخته شده و گاه ملموس است که بر معنا و حقیقتی انتزاعی در ذهن تأکید دارد.

 

وی به تأثیر نمادها بر زندگی افراد اشاره کرد و افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ أَوشَکَ أَن یَکونَ مِنهُم، کسی که خود را شبیه قومی کند نزدیک است از آنان به شمار آید».

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد تصریح کرد: ما به عنوان میراث داران آیین و فرهنگ اسلامی باید شعائر و مظاهر اسلامی را پاس داشته و آن ها را به آینده گان برسانیم که همانا بزرگداشت شعائر الهی نشانه تقوای قلب است.

بلوچیان ابراز کرد: در عصر کنونی که عصر تقابل فرهنگ ها و اندیشه ها است باید بیشتر از پیش، چشم روی حقایق بگشاییم و هر چیزی را مقلدانه و بدون آگاهانه نپذیریم، اجازه ندهیم دیگران اعتقادات و باورهای ساختگی خود را جایگزین اعتقادات اصیل و مذهبی کنند، نگذاریم مظاهر دینی و مذهبی، لا به لای مظاهر لاقیدی و بی دینی گم و ناپیدا شود.

 

استاد فقه مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: اکنون شاهد هستیم گنبد و مناره مساجد در بین ساختمان های بلند و برج های سر به فلک کشیده با سبک ها و معمار غیر اسلامی پنهان شده اند، در حالی که مسچد جایگاه والایی دارد و محلی برای آموزش و روشنگری و مرکز تبادل اخبار و اطلاعات بوده است. چادر و حجاب نیز که سبب مصونیت زن از آفت نگاه نامحرمان است، در میان این همه مد و رنگ و آرایش به دیده حقارت نگریسته می شود.

 

مسؤولان فرهنگی برای فرهنگ دینی به اسارت در آمده فکری بیندیشند

وی افزود: آیا با این همه وقت آن نرسیده که مصلحان و مدافعان و مسؤولان فرهنگی، برای فرهنگ دینی به اسارت در آمده فکری بیندیشند؟ همان طور که برای رعایت اصول ایمنی و استحکام ساختمان ها و ابنیه ها ناظرانی در نظر گرفته می شود، باید برای رعایت اصول اسلامی و پرهیز از کاربرد مظاهر بیگانه متولی در نظر گرفته شود و این را به تمام شئون جامعه تعمیم داد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: باید دانست استفاده از نمادها و مظاهر غیر اسلامی در حقیقت حمایت و تقویت اندیشه های باطل است، و طبق آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَ مَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید، یهود و نصارى‏ را دوستانِ [خود] مگیرید [که‏] بعضى از آنان دوستان بعضى دیگرند و هر کس از شما که تحت ولایت آن ها رود از آن هاست.» ما با به کارگیری یک نماد ساده، در واقع ولایت آن ها را بر خود پذیرفته ایم و از آن ها خواهیم شد.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد تصریح کرد: با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای اظهار و ابراز شعائر و بزرگداشت آن ها یک ضرورت است.

 

وی اضافه کرد: محافظت از نماد هم به معنی باقی نگه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنی جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنی است؛ از این رو برای حفظ هویت و فرهنگ اسلامی جامعه می بایست هر چه بیشتر به معرفی و جایگاه نمادهای اسلامی و کارکردهای موثر آن ها پرداخته شود.

 

بلوچیان افزود: اگر چنین نشود هر روز شاهد به کارگیری هر چه بیشتر نمادهای غیر اسلامی در جوامع اسلامی خواهیم بود و طولی نخواهد کشید که به دنبال نمادهایشان، فرهنگشان نیز به جوامع اسلامی رسوخ کرده و شاهد استحاله فرهنگی خواهیم بود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد خاطرنشان کرد: به این ترتیب بر ما است که رابطه میان نمادهای دین و معانی آن را اگر گسسته شده برقرار کنیم و اگر متزلزل شده محکم کنیم و باید بدانیم که دین داران بی تعهد، بیش از دشمنان متعهد، می توانند در تغییر و تحریف نمادهای دین تاثیر داشته باشند./1309/ت302/ب5

ارسال نظرات