۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۶۲۰۲۷
در برنامه زمزم احکام مطرح شد؛

رأی دادن به فردی که صلاحیت ندارد حق الناس است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که انتخاب نماینده در مشاغل سیاسی حساس بدون شناخت کافی و شناخت پوستری برای فرد انتخاب‌کننده مسؤولیت شرعی و حق‌الناس ایجاد می‌کند، گفت: وقتی‌که انسان می‌خواهد شخصی را که شناخت کافی در موردش ندارد و فرد هم صلاحیت لازم را ندارد، باید از نظر شرعی به درگاه الهی پاسخگو باشد.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام انصاری، کارشناس رسانه ملی، بعد از ظهر امروز در برنامه زمزم معرفت رادیو معارف با بیان این‌که انتخاب نماینده در مشاغل سیاسی حساس بدون شناخت کافی و شناخت پوستری برای فرد انتخاب‌کننده مسؤولیت شرعی و حق‌الناس ایجاد می‌کند، گفت: وقتی‌که انسان می‌خواهد یک نماینده در مشاغل حساس سیاسی انتخاب کند به خاطر این‌که فعالیت‌ها و احکام او برای ملت و دولت الزام‌آور است اگر از فرد شناخت کافی نداشته باشد و فرد هم صلاحیت نداشته باشد به علت مسبب بودن باید از نظر شرعی پاسخگو باشد.

 

وی با بیان این‌که از نظر شرعی و دینی انسان در قبال کارها و وظایفی که انجام می‌دهد باید پاسخگو باشد، افزود: اگر انسان بدون شناخت کافی یکی از مقامات سیاسی بلند مرتبه را انتخاب کند و آن فرد صلاحیت نداشته باشد و در حق مردم ظلمی را مرتکب شود ما هم در حدود وظایف و اختیارات خود به دلیل مسبب بودن ضامن هستیم.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که حضور در انتخابات تنها یک وظیفه سیاسی نیست، تصریح کرد: ما باید در این زمینه نسبت به وظیفه شرعی خود هم توجه داشته و افراد شایسته و صلاحیت‌دار را حتی با وجود این که با منافع ما در تضاد هستند را انتخاب کنیم.

 

حجت‌الاسلام انصاری ادامه داد: این موضوع در زمینهٔ وکالت هم صدق می‌کند یعنی اگر ما وکالت شخصی را بر عهده بگیریم و از ابتدا بدانیم او می‌خواهد به ‌وسیله ما یک ادعای باطل و ناحق را علیه کسی اثبات کند حرام مرتکب شده‌ایم.

 

وی افزود: این موضوع از دو جهت حرام است اول این‌که پذیرفتن وکالت چنین شخصی فعل حرام است و اگر وکیل ادعای باطل فرد را ثابت کند به این جهت که حقی را تضییع کرده و حکم باطلی را اثبات کرده است باید به دلیل مباشرت در فعل حرام به درگاه الهی پاسخگو باشد و چنین فردی دین و حق‌الناس بر گردن خود می‌کند.

 

کارشناس رسانه ملی یادآور شد: اما اگر از ابتدا فرد نداند ادعای موکل باطل است و وکالتش را بپذیرد فعل حرام مرتکب نشده اما اگر ادعای باطل فرد را ثابت کرده به دلیل تضییع حق باید پاسخگو باشد و فرد مؤمن در هر زمانی که متوجه شد ادعای موکلش خلاف واقعیت و فعل حرام است باید از ادامه کار وکالت فرد خودداری کرده و حقیقت را به قاضی اطلاع دهد./837/پ202/ف

ارسال نظرات