۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۶۵۹۴۰
آیت الله طباطبایی نژاد:

ائمه جماعات رهبران جامعه دینی هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: بیان احکام شرعی، شرکت و حضور در انجام کارهای مسجد، و توجه به دستورات اسلام درباره وظایف ائمه جماعات از مهم‌ترین وظایفی است که سبب جذب و تشویق مردم به مساجد خواهد شد.
آيت الله طباطبايي نژاد، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، پیش از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جمعه و جماعات استان اصفهان که در ساختمان قائمیه برگزار شد، حضور روحانیان به عنوان ائمه جماعت را به عنوان یک نعمت برشمرد و گفت: مساجد عظیم ترین سنگری است که هر تشکیل و تفکری می تواند بهترین استفاده را از این سنگر الهی در هر زمینه ببرد.

 

وی با بیان این که مساجد از جمله اماکنی است که به هزینه شخصی خود مردم بنا می شود، و این وظیفه ائمه جماعات را به مراتب سخت می کند، افزود: حضور در مسجد به عنوان امام جماعت توفیقی الهی است که باید به نحو احسن از آن استفاده و بهره برداری کرد.

 

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به وجود بالغ بر 700 مسجد در اصفهان، بیان داشت: برای ساخت یک جامعه باید از مساجد شروع کرد و به قول حضرت علی(ع) همسایه های هر مسجد از هر طرف 40 ذراع، نزدیک به 20 متر و در روایت دیگری 40 خانه بیان شده است که نزدیک به 200 خانه و خانوار را تحت پوشش می گیرد، و این بالاترین ظرفیت برای یک مجموعه در جهت فرهنگ سازی است.

 

وی در ادامه افزود: اگر بتوانیم از این مساجد کمال استفاده بکنیم و همسایه های مسجد را بسازیم و چیزی باقی نمی ماند و بسیاری از مشکلات و معضلاتی که اکنون در سطح جامعه شاهد هستیم با فرهنگ سازی از طریق مساجد حل خواهد شد.

 

بیان احکام شرعی از مهم‌ترین وظیفه امام جماعت است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر بیان احکام و مسائل شرعی از سوی ائمه جماعت در مساجد گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه دور شدن از مسائل دینی است ولی هنوز به این باور نرسیده ایم که می توانیم از طریق ائمه جماعات و مساجد بسیاری از این معضلات را بر طرف کنیم که یکی از این راهکارها بیان احکام و مسائل شرعی در مساجد است که نسبت به گذشته بسیار کم شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: پیامبر اکرم و همچنین ائمه اطهار(ع) خود در درجه اول بیان کننده احکام شرعی بودند که اگر این بزرگوران این کار را انجام نمی دادند، چگونه امروز این احکام به دست ما می رسید و مهم ترین چیز مسأله گفتن و آگاه کردن به مسائل دینی و ترغیب و تشویق به انجام این مسائل است.

 

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و آغاز دهه غباروبی مساجد بیان کرد: گردهمایی ائمه جماعات به صورت فصلی و در سال چهار مرتبه برگزار می شود که به بیان مشکلات و راه حل هایی درباره آن پرداخته می شود.

 

وی در ادامه با بیان تذکراتی نسبت به عملکرد و فعالیت های ائمه جماعات گفت: نظافت مسجد به ویژه برای آماده شدن در ماه مبارک رمضان از جمله مواردی است که خود ائمه جماعات باید در این امر پیش قدم باشند و سعی کنند با اقدام به این امر مشوق مردم شده و این عمل را باعث کوچکی خود ندانند که حضرت علی(ع) در روایتی این گونه فرمودند که من به هیچ چیزی امر نکردم مگر اینکه اول خودم انجام دادم و از هیچ کاری نهی نکردم مگر آن که اول خود آن را کنار گذاشتم و همین امر باعث جلب مردم به سوی مساجد و ائمه جماعات خواهد شد.

 

امام جمعه اصفهان در ادامه بیان داشت: از دیگر مواردی که باید در مساجد مورد توجه قرار گیرد، بلندگوهای مسجد و بالا بردن صدای آن ست که گاهی این کار خود نوعی جلب توجه است به ویژه در اماکن و حرم ائمه(ع) باید از این کار نهی شود و این عمل نوعی بی معرفتی و بی ادبی نسبت به مقام ائمه است در حالی که در مسجدالحرام شاهد این امر نیستیم و این خود نوعی ننگ برای ما شیعیان است.

 

وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم که در پاسخ ابوذر درباره کیفیت مسجد سوال کرده بودند، افزود: پیامبر در نخستین تذکر فرمودند، «لاترفع فیه الاصوات» در مسجد صدا بلند نشود که بیان این موارد باید از سوی خود ائمه جماعات صورت گیرد و تذکر دوم دوری از حرف های باطل و بیهوده در مکان مسجد است.

 

جذب جوانان از کارهای مهم امام جماعت است

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه از جمله وظایف مهم ائمه جماعات را جذب مردم به سمت مساجد بیان کرد و افزود: وظیفه یک امام جماعت فقط خواندن نماز نیست، و یکی از کارهای مهم امام جماعت جذب جوانان است و مواردی که در اسلام در ضمن وظیفه امام جماعت به آن تأکید شده است، باید از سوی ائمه جماعت انجام شود.

 

وی در ادامه گفت: عیادت از مریض، تشییع جنازه، بررسی مشکلات، احوالپرسی و ملاقات از جمله دستوراتی که اسلام برای یک امام جماعت بیان کرده است و گاهاً شاهد کمرنگ شدن این وظایف در بین ائمه جماعات هستیم و امروز که خداوند این نعمت بزرگ را در اختیار ما قرار داده است، باید از آن حسن استفاده را بکنیم./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات